| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
"Farligt" ge laddning mha kablar från ny bil till min gamla?
|
5 besök senaste veckan (23347 totalt) |
|
Hmmm...har kikat lite i några olika instruktionsböcker, hittills INGEN som säger att man INTE får/bör "ge" eller "ta" starthjälp. Tex står detta i 2 BMW-böckerna jag kollat i:
"When your battery is discharged, you can use two jumper cables to start your BMW with power from the battery in a second vehicle. You can also use the same method to help start another vehicle." BMW M5 2006:
BMW X5, X6 2008:
Volvo XC90 2009:
BMW Z3 Roadster 1999 hade ett litet tillägg på förfarandet:
_________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||
|
Kollat 2 (jobbarpolares) bilar till:
- Citroen C5 2009 - Honda Civic type R 2007 Ingenting om att ge eller få starthjälp skulle vara "farligt". Citroen är dom som varit försiktigast i sin Instruktionsbok, där visas bara startförfarandet mha ett löst batteri. Men som sagt, inget om att något annat skulle vara farligt. Börjar likna Mythbusters: ?
och som man brukar säga: Undantaget bekräftar regeln ?
Daniel: Kan du ge något exempel på en sådan bil? _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||
|
Mythbusters behövs inte riktigt. Har sett både E-klass, Audi 8:serie, BMW 3 serie få elektronik (olika saker på olika bilar, bla centralECU) dödade framför ögonen på mig när de startat andra bilar med kablar. Byte och gifte av nmya boxar sedan funkar det igen, men till vilken sjukt hög kostnad? Dyrt är det.
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Man kan ju undra om förfarandet i manualen följts när bilarna tagit skada eller om man bara kopplat ihop och startat.
I en av manualerna finns ju specifika instruktioner för att undvika "voltage surge" t ex. _________________ David Lundin |
||||
|
Re:
detta har man sätt några gånger då jag jobbar med detta ,, detta fenomen även med databoxar i bilen brukar förekomma när man tar bort kablarna för snabbt efter start, då börjar generatorn ladda på för att det behövs ström och då blir det över belastning i systemet ,, har han dock kvar kablarna på båda bilarna en stund så kommer allt igång i lugn takt och inget händer .. hjälpstartar bilar flera ggr i veckan och det har alldrig gått sönder om man gör rätt ,, men lagar oxå många taxibilar där förare har startat sina bilar med hjälp och bränt både det ena och andra typ alkolås taxameter mm,, jocke _________________ Joakim Carlsson |
||||
|
Re:
De har bara kopplat de gångerna jag sett. Sätta dit kablar, dra igång den "friska" bilen och sedan starta den med batteritorsk för att sedan direkt ta bort kablarna igen. Själv har jag inte lyckats med det, använder som sagt andra metoder.
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Tack för alla kommentarer, jag vet dock inte om jag blev så mycket klokare
Uppenbarligen är det flera som ibland fått olika problem med hjälpstart. Ingen instruktionsbok som jag hittils tittat i har trots detta påtalat att det skulle vara någon fara med hjälpstart. Jag mejlade en säljledare på Mercedes-Benz i Akalla och fick nyss följande svar: "Hej, utan att ha kollat i någon bok så använder vi startkablar utan problem, oavsett bil, även S400 Hybrid går bra att kabla igång. Börja alltid med pluskabeln!" _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
"Farligt" ge laddning mha kablar från ny bil till min gamla?
|
5 besök senaste veckan (23347 totalt) |