Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
En jämn serie/klass med enkla medel
<<   1, 2
4131 besök totalt
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Re:

Pär Hylander skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18068&highlight=driftbox+performancebox+acc

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31382&postdays=0&postor . . . .

Hahaha! Man ska inte tro att man är först med nåt!
Du har helt rätt! thumbs up Mätta acc är allt som behövs för att skilja bilarnas verkliga kapacitet åt. Men att plocka fram hk via p-box görs lika lätt som en accelerationsmätning förutsatt att du knappat in vikten. Du slipper vägningsmomentet genom att mäta acc men får skruva om mer i de reglementen som kan vara aktuella då dessa idag utgår från att man vet effekten (beräknings hk eller org angiven av tillverkaren) när minimivikt sätts för varje ekipage.

http://modsport.se/
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re: En jämn serie/klass med enkla medel

Pär Hylander skrev:

Vikten kan dock ellimineras ur ekvationen, för det man med vikt/effekt egentligen vill mäta är accelarationsförmåga. Detta kan en så mojäng mäta rakt upp och ned.

om man bara skulle mäta acc så tror jag inte på denna metod.
Niklas Libell och jag gjorde ett test med våra bilar som är närapå identiska bortsett drivlinan. Han har ca 175 hk och jag hade bromsat 218 hk i rototest, han vägde ca 570kg med förare mot mina ca 700 kg.
Resultatet blev att hans bil var något uns snabbare i låga farter sedan väldigt lika mellan 100-170 km/t och där efter gjorde min 170-210 km/t på samma tid som hans gjorde 170-200 km/t.
Så det beror mycket på i vilken fart man mäter, en starkare men tyngre bil blir alltid snabbare i högre farter.

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Kimmen skrev:
Så det beror mycket på i vilken fart man mäter, en starkare men tyngre bil blir alltid snabbare i högre farter.
Speciellt om man har bromskärmen utlöst

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Kimmen skrev:

Dvs om man viktar bilarna efter acc säg 20-100km/h exempelvis kommer den lättare bilen behöva viktas upp. På en knixig lågfarts bana blir de kanske konkurrensutjämnade, men på en höghastighetsbana får den tyngre med mer hk bli fördelen av mer hk. Man måste då väga in luftmotstånd/hk på något sätt för att utjämna såna saker knepigt.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Kimmen skrev:
Pär Hylander skrev:

Vikten kan dock ellimineras ur ekvationen, för det man med vikt/effekt egentligen vill mäta är accelarationsförmåga. Detta kan en så mojäng mäta rakt upp och ned.

om man bara skulle mäta acc så tror jag inte på denna metod.
Niklas Libell och jag gjorde ett test med våra bilar som är närapå identiska bortsett drivlinan. Han har ca 175 hk och jag hade bromsat 218 hk i rototest, han vägde ca 570kg med förare mot mina ca 700 kg.
Resultatet blev att hans bil var något uns snabbare i låga farter sedan väldigt lika mellan 100-170 km/t och där efter gjorde min 170-210 km/t på samma tid som hans gjorde 170-200 km/t.

Vad jag menade, men inte skrev tydligt, var att man får definera en kurva, acc som funktion av hastighet. Det hanterar precis det du skriver.

Laholm
Här sen Nov 2002

Re:

bfd_henriksson skrev:
Pär Hylander skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18068&highlight=driftbox+performancebox+acc

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31382&postdays=0&postor . . . .

Hahaha! Man ska inte tro att man är först med nåt!
Du har helt rätt! thumbs up Mätta acc är allt som behövs för att skilja bilarnas verkliga kapacitet åt. Men att plocka fram hk via p-box görs lika lätt som en accelerationsmätning förutsatt att du knappat in vikten. Du slipper vägningsmomentet genom att mäta acc men får skruva om mer i de reglementen som kan vara aktuella då dessa idag utgår från att man vet effekten (beräknings hk eller org angiven av tillverkaren) när minimivikt sätts för varje ekipage.

Som jag ser det kan reglementet förenklas MYCKET men ändå ge det som som andemeningen i dagens reglemente försöker åstadkomma.

Bara att rita upp grafen för (eller definera uttrycket) max tillåtet acc som funktion av hastigheten i reglementet för de olika klasserna.

Lerum
Här sen Feb 2009

Re:

MaZ skrev:

Förresten, medans jag ändå är på humör: Vad är det som gör att folk är ovilliga att ställa upp i en tävling, som nybörjare, om dom tror att dom inte har en chans att vinna? Samma resonemang finns i flera klasser trots att man villigt erkänner att man är orutinerad och nybörjare. Känns konstigt tycker jag, är det internets fel?
Jag minns första gången jag inte blev varvad, det var ett stort ögonblick i min bok.

Håller med. Har en klass 1 bil men slåss mot Dan som åker en klass 3 bil. Båda har precis lika roligt för det! Man kan inte vara bäst med en gång! Bara under mina tre tävlingar det här första året har jag lärt mig massor! Nu senast på Kinnekulle var jag inte jättelångt efter mina framförvarande konkurrenter. Första hetat blev jag inte ens varvad, trots att motorn höll på och dog vid växlingar!

Nej, det skulle vara bättre om fler nybörjare gav sig ut och körde, istället för att bygga perfekta bilar redan från start. Risken är att STooooOR att de aldrig kommer ut, och så blir det som det blir med återväxten. Man blir ingen Schumacher på en kvart...

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Roadsport D låter ju inte som ett dumt alternativ för att få fler deltagare men jag tror inte att det löser några problem om du baserar det på Roadsportreglementet.

Det som behövs för att få en jämn serie är, precis som du skriver Fredrik, en lista på vad du får göra och det som utryckligen inte står med, är förbjudet.

Man får alltså speca specifika produkter och inte bara "dämpare".
om du skriver att det är OK att byta dämpare, så kommer garanterat den stackaren som bara har råd med "K-Sport" att ha en nackdel gentemot den som kör med Deluxemodellskräddarsyttfördinsetup -modellen. (som kostar 30-50k lik förbannat, hehe)

Man behöver alltså tex:
Tävlingsvikt som gäller för alla med den motorn.
Strunta i ABS eller inte, jag väljer hellre bort ABS med samma tävlingsvikt ändå. Samma vikt gäller.
Däck: Toyo R888
Belägg fram: Carbotech XP10
Belägg bak: Carbotech XP8
Fjädrar/dämpare K-Sport "Street" 12kg fram / 8kg bak
Båge eller bur (farligt eftersom någon med fullbur har fördel pga styvhet och kan "lätta" bort buren, tillägg?)
Allt annat orginal specificerat av tillverkaren dvs inga LMM från andra modeller, eller bara för att de "passar" eller är "Mazda", endast orginal.
Allt annat förbjudet.

På detta sett finns där inte utrymme för tolkning.
Gör man på något annat sätt så kommer alltid någon rulebender att utnyttja reglementet till dess gränser.

Plombering av motorer är en bra ide tycker jag, gjorde vi på gokarttiden.
Det är inte så jobbigt. Innan säsongen åker en sakkunnig besiktningsman (gärna inte korrupt) runt till folks garaget mot ersättning. Där står motorn isärplockad redo att monteras ihop tillräckligt mycket för att kunna sätta dit elementära delar på typ 30min-1timme. Man har då innan borrat små hål genom insug/topp, grenrör/topp, topp/block, TB/Insug, Ventilkåpa/topp, block/tråg så att det bara är att sätta dit plombering så fort man smäller dit den delen. Sen kan man själv spänna med moment, dra dit kamrem etc. (Men det har inget samband med att plomberingarna behöver ändras/brytas)

Sedan kan det ju tilläggas att jag uppskattar Roadsportreglementet på den nivån att man kan få till en sjukligt snabb bil utan att öppna motor utan bara genom att optimera allting runtom.

En viktigt sak i det hela som egentligen bara är en åsikt är att jag gärna blir ifrånåkt av någon som optimerat sin bil utanför reglementets gränser (fusk).
Varför?
1. Jo, för den personen vet att den fuskar och att den inte är en ärlig vinnare. (Det räcker för mig att syndaren vet om det, jag vill inte veta det)
2. Jag kommer bli triggad till att träna mer, testa olika banor, analysera min körning bara för att jag har någon som är snabbare än mig som jag vill förbi.
3. Du kan inte optimera ditt fusk till den nivån att det kan ersätta din körkompetens. Om någon fuskar kommer det bli uppenbar att denne flyger ikapp folk på rakan men blir fullkomligt ifrånåkt i kurvorna.

Bra tråd Fredrik!

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Inte så kul när effekten varierar väldigt mycket med temperaturen, ungefär som min bil gör. 35 grader mot 18 grader känns som helt olika bilar. Då får man se till att mäta rätt dag Intressant tanke dock, sålänge ingen "glömmer" handbromsen i eller tömmer däcken på luft . Det är ju inte våldsamt dyrt att köra en rototestkörning jämfört med att bygga en bil, men i en klass som roadsport så känns det overkill, ska ju inte behövas mer än ärlighet i en sån liten klass. Fast det hade ju egentligen varit det bästa, för då kan man småtrimma så man precis ligger lagom på gränsen istället för att hamna på astronomisk beräkningseffekt för att du sneglat ner under huven..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re:

Cédric skrev:
Inte så kul när effekten varierar väldigt mycket med temperaturen, ungefär som min bil gör. 35 grader mot 18 grader känns som helt olika bilar. Då får man se till att mäta rätt dag Intressant tanke dock, sålänge ingen "glömmer" handbromsen i eller tömmer däcken på luft . Det är ju inte våldsamt dyrt att köra en rototestkörning jämfört med att bygga en bil, men i en klass som roadsport så känns det overkill, ska ju inte behövas mer än ärlighet i en sån liten klass. Fast det hade ju egentligen varit det bästa, för då kan man småtrimma så man precis ligger lagom på gränsen istället för att hamna på astronomisk beräkningseffekt för att du sneglat ner under huven..

Nemas problemas, man får såklart ha mätutrustning ombord under tävlingen.

Laholm
Här sen Nov 2002

Re:

Ephas skrev:
Roadsport D låter ju inte som ett dumt alternativ för att få fler deltagare men jag tror inte att det löser några problem om du baserar det på Roadsportreglementet.

Allt annat orginal specificerat av tillverkaren dvs inga LMM från andra modeller, eller bara för att de "passar" eller är "Mazda", endast orginal.
Allt annat förbjudet.

Jag var trångsynt och trodde vi pratade roadsport.

Men här snävar vi till det ytterligare och pratar mazda enbart....

Mazda orginaldelar passar nog ofta förbaskat dåligt på lotus, porsche, lancia etc

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Roadsport har väl ett väldigt gynnsamt reglemente för den som bara vill trimma lite, känner inte till något annat reglemente som har något liknande.

www.modsport.se
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Re:

Pär Hylander skrev:
Ephas skrev:

Allt annat förbjudet.

Jag var trångsynt och trodde vi pratade roadsport.

Men här snävar vi till det ytterligare och pratar mazda enbart....

Mazda orginaldelar passar nog ofta förbaskat dåligt på lotus, porsche, lancia etc

Haha, mycket riktigt.
Min begränsade kunskap håller sig till Mazda och Honda så jag har lite svårt att uttala mig om övriga märken men man kan ju applicera liknande begränsning oavsett fabrikat för alla lär ha liknande problem.

Vill man göra en klass med olika märken så måste man ha någon typ av jämnställdhetsfaktor och då är vikt/hp en ganska bra grej tycker jag.

Man kan fortfarande begränsa tillåtna mods och göra "gemensamma" regler.
Att tex endast använda en typ av däck/dimension, endast tillåta orginal dämpare med hårdare fjädrar, orginalbussningar eller liknande kan också vara ett alternativ.

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Att speca på produktnivå funkar i enhetsliknande klasser där alla kör samma biltyp. I ett reglemente med olika bilmodeller fungerar det sämre då var produkter/mods ger varierande fördel mellan biltyper/modeller och vissa prylar av ett visst märke kanske ej ens finns för bilmodell vissa kör (etc etc). Men i klasser med en biltyp är du rätt på det Robert, om avsikten är superjämna bilar... thumbs up

Det jag gillar med en enkel mätning av bilens dagsaktuella prestanda, och justering av viktlådan därefter, är att det blir iaf hyggligt jämnt för de flesta bilarna i fältet. Halkar man efter får man jobba lite med förarskills, Chassi/setup och aerodynamik inom ramarna för respektive reglemente (hur hårt detta styrs och vad som är tillåtet väljer var klass för sig beroende på vilken typ av förare/ambition och rejsbilar/mods man vill ha.)
Man slipper se bilar med på papperet samma vikt/effekt acca ifrån en på rakan som man hade glömt att släppa handbromsen (om man inte har aerodynamik som en ladugårdvägg då förstås, men detta är ju valfritt i var klass att reglera via reglemente).

http://modsport.se/
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re:

Kimmen skrev:
Roadsport har väl ett väldigt gynnsamt reglemente för den som bara vill trimma lite, känner inte till något annat reglemente som har något liknande.

Det är påfallande hur olika man kan tycka utifrån vilken utgångspunkt man har! Jag hade uppfattningen att antingen fick man köra helt orginal på papperseffekten eller så fick man trimma som attan, för såfort man trimmar lite så åker beräkningseffekten upp som attan.

Vill minnas att min gamla överladdade 2 litersmaskin med CIS hoppade upp från 170 orginalhästar till närmare 300 beräkningshästar bara jag gjorde nått (förra roadsportreglementet)

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Pär Hylander skrev:
Vill minnas att min gamla överladdade 2 litersmaskin med CIS hoppade upp från 170 orginalhästar till närmare 300 beräkningshästar bara jag gjorde nått (förra roadsportreglementet)
Just det, idag är det ganska annorlunda med både varvtal och laddtryck med i formlerna. Detta gör det möjligt att välja den trimnivå som passar vikten (eller det motorn håller för, i 924Ts fall)
Betaversion av nästa års deklaration... (lite enklare än excelark)

150 literskusar ur överladdad 2ventilare är ju inget anmärkningsvärt, om det inte är en 924Turbo vill säga (Porsche själva hade väl inte mer än 330 på LeMans?). Svårt att skriva breda regler som är perfekta för alla.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Bra grej, hade faktiskt inte sett det. Eftersom roadsport mycket väl kan vara en framtid för min bil så är det klart intressant. När bilen kom var det ju högst litereffekt på marknaden (2l motorer), men det har ju hänt liiite med styrsystem osv sen 1978 då bilen presenterades, som du säger så är ju 150 literhästar inte extremt idag. (bilen hade 375 som mest på lemans, men det är ju lite annan historia). Vill man också ha med gamla bilar och få ett blandat fält så är de tju en bra väg att gå, ska ta mig en titt på betan och se efter hur det ser ut nu för tiden, kan ju bli så att den kommer passa klockrent nu för tiden

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Allmänt banåkaforum
En jämn serie/klass med enkla medel
<<   1, 2
4131 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande