| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lite frågor om aerodynamik på min bil
|
7165 besök totalt |
|
Har läst endel om aerodynamik å efter de byggt lite saker på min bil som ja hoppas ska gör nån nytta Först monterade ja en frontläpp, tanken me den är att inte få in lika mkt luft under bilen, kanske jättelite marktryck med? men troligast inte. Sen ska ja bygga bilen plan under fronten med, i fronten fäster ja plattan i jämnhöjd me underkant av frontspoilern för att sen låta den luta lite uppåt så den hamnar i samma höjd som golvet ungefär. tanken är att den ska sluta vid framaxeln ungefär. Kanske bygga frontdiffusor framför framhjulen också? Men kanske dumt att leda in mer luft i hjulhusen där man redan har övertryck? Sen har ja byggt en diffusor bak, vet att den sitter ganska högt ovanför marken å bilen är inte plan mellan hjulaxlarna så lär ju inte ge nå downforce men bakdelen blir ju iaf mkt planare så lite lägre luftmotstånd borde man ju få iaf? Diffusorn har väl en vinkel på runt 8grader.
Har även laborerat lite med en vinge för att få lite mer tryck på bakändan i högre farter, långt kvar innan ja fått den som ja vill å får se om de ens blir nå av den men den ser ut såhär iaf. Lite nytta borde väl ändå allt de här göra? De jag vill uppnå är att få lägre luftmotstånd å mer marktryck. Om nå ser helt galet ut så säg gärna till å kom gärna med mer förslag på va man kan göra =) Mvh Magnus |
||||
|
Hej
Det finns en väldig bra sammanställning som besvarar alla dina funderingar kring aerodynamiken. https://rejsa.nu/info/aerodynamik.pd Har själv haft planer på att implementera diffusor på min bil, men det har inte varit någon mening med det, inte förrän man har fixat väghållningen. Så lycka till, men glöm inte väghållningen!
_________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||||
|
Jo den där sidan har ja läst igenom några gånger innan ja började bygga nått på bilen =) Står riktigt mkt intressanta saker där
Motor å väghållning finns de gott om på min bil =) har byggt om chassit mkt å då menar jag inte sänkningsfjädrar å dämpare utan de är mkt egna ideer å lösningar så den går riktigt fint på vägen =) De där me diffusorn, är ju som svårt å säga om den gör nån nytta men ja tycker faktist att bilen känns lite stabilare i högre farter (200km/h å uppåt) men vet inte om de bara är inbillning
|
||||
|
Jag har för mig att jag läst någonstans att en diffusor gör nytta även om man inte har plan undersida.
Den accelererar luften under bilen, den plana undersidan minimerar friktionen/turbulensen. Tror nog att du kan effektivisera genom att ha sidokjolar som går ned en bit och bromsar inflödet av lyft på sidorna. Har inte gjort något annat än att läsa om detta då det är otroligt intressant. Så jag har inte någon egentlig erfarenhet.. bara idéer
_________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||
|
Ja de kanske är som du säger =)
Jo har själv funderat på att förlänga sidokjolarna på nå sätt eller stoppa nå skivor en bit in under som stoppar luftflödet från sidorna, borde ju göra så de funkar bättre men frågan är ju då hur långt ner man ska bygga dom? är ju ändå en gatbil så man vill ju kunna ta sig över farthunder osv utan å kröka dom å lämnar man ganska stort mellanrum mellan skivan å backen borde ju luften ändå ta sig förbi ganska enkelt? |
||||
|
Det bör ju göra skillnad om du skulle kunna få ned den bara en tredjedel av den öppna ytan ned till marken.
Ställ dig på den högsta vägbula du brukar köra över och mät hur mycket du har tillgodo. Annars finns det kanske något material som kan flexa tillräckligt för att sedan återgå til ursprungsformen.. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||
|
Ja ska kolla upp de där =) Men undra va man skulle kunna använda för material som fjädrar lite?
Sen kan man ju bygga den så den går längre ner vid hjulen å inte fullt lika mkt mitt på |
||||
|
Skivor av polyuretan bör vara en lämplig lösning. Finns att få i ganska hårt utförande och slits inte sönder i första taget. Stänklappar på rallybilar och tunga lastbilar brukar vara jorda av PU, och de som sitter på lastbilar brukar vara ganska stumma.
http://www.uw-elast.se/produkter.asp _________________ Fredrik Ljungkvist |
||||
|
Tack för tipsen =) ska kolla runt lite =)
En till sak som skulle va bra å fixa är å få bilen plan från golvet å över bensintanken å bakaxen fram till diffusorn. att skruva fast nå så man får de plant över bensintanken är väl inge svårt men sen kommer ju bakaxeln, sitter en stel bakaxel på 9000. lite svårt att stoppa nå för att få undersidan plan förbi där för då skulle man ju behöva nå som kan flexa när bakaxeln rör sig. vill inte ta bort massa fjädringsväg så vette fan hur de skulle gå å lösa de =/ |
||||
|
Har börjat nu me å bygga plant under fronten, kommer bli plant ungefär till mitt under motorn å en öppning bakom så förhoppningsvis ändå värmen kan ta sig ut.
blir helt plant under med lite rake, funderar ev. på att vinkla upp plattan lite framför hjulen fast vet inte om de är nån ide å göra? Som den här har fast utan styrvingar
Sen en liten fundering på luftutsläpp från motorrummet, supertouringbilar brukar ju ha utsläpp från kylaren just framför framhjulen. Funderar på om såna skulle göra nån nytta om man bara har dom in till motorrummet? eller kanske inte blir nog sug utan man måste ha satt de sitter en styrning ända från bakom kylaren? såna här ja tänkte på
|
||||
|
Re:
Dom där är nog bara för oljekyl, luften går alltså aldrig in i motorrummet. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Ja kanske är så? jag vet inte men borde ju kunna funka för att evakuera lite extra luft från motorutrymmet? blir ju en platta under fronten nu så då vill väl luften ha nån annanstans å ta vägen. Så saken ja undrar är om man skulle få nog me drag från sånna där sidouttag så dom gör nån nytta?
Men som tex på denna bild så är de ju vattenkylarna som släpper ut på sidorna. Kanske är nå liknande på supertouringbilarna? eller så är de för oljekylare som du säger.
|
||||
|
Re: Lite frågor om aerodynamik på min bil
OBS!!! Du vill absolut INTE begränsa luftflödet under frontläppen, ha inte för lite utrymme mellan frontläpp/splitter och marken. Hela poängen med att få mer downforce fram är att få SÅ MYCKET LUFT SOM MÖJLIGT UNDER FRAMLÄPPEN!!!!! Dvs, tvärt emot vad du skrev ovan. Detta får man genom: 1) förstå att det är undertrycket bakom bilen som suger in luft under fronten och skapar downforce under bilen. 2) Sidokjolar hindrar luft att smita in från sidorna = mer flöde under fronten 3) frontdiffusor bakom fronten ger mindre tryckfall för luftflödet = mer flöde under fronten 4) slät och fin undersida (inkl. platta under fronten) ger mindre motstånd = mer flöde under... 5) Diffusorn i bakänden gör att flödet inte går från smal spalt till stor spalt snabbt med seperation och tryckfall som följd vilket hindrar flödet under bilen. Annars tyckte jag det verkade som du hade koll! _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
|
Re:
Jo de är ju också en lösning men vet inte riktigt hur man ska få till de snyggt? vill inte ha nå stora fula hål i huven utan ska ju ändå vara lite diskret. nå tips?
|
||||
|
Kanske förklarade mig lite dåligt =) vet att man måste få in en viss mängd luft under fronten men så länge den inte är jättelåg fram är de väl ingen fara? tror markfrigången är på 8-9cm nu så borde väl inte va nå problem me att de inte kommer in nog me luft? har funderat lite på att höja upp frontläppen nån cm i mitten å ha lite lägre på sidorna men kanske inte behövs när den ändå inte är sjukt låg? Vad menar du exakt me frontdiffusor? är de dom där små diffusorna framför framhjulen som ja la in bild på tidigare? eller menar du man ska ha vinkel mellan fronplasten å golvet på bilen? Tack iaf för feedbacken =) |
||||
|
Kolla fig 6. Sid 5 i: https://rejsa.nu/info/aerodynamik.pd det är det som menas med frontdiffusor, lägre undersida under fronten övergår mjukt till samma höjd som resten av undersidan. 8-9cm är inga problem. Destu mindre höjd destu mer downforce så länge man inte stoppar upp flödet med för liten höjd! _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
|
Aha en sån där då är jag med =) Har du testat en frontdiffusor i praktiken nån gång? Tänkte om de gör stor skillnad? Nä var väl de jag tänkte också =) Men får se kanske blir å höja frontläppen lite ändå, bilen går ändå på gata så jobbigt om den är för låg. En till liten fundering, bilen är ju ändå relativt låg fram i förhållande till bak, har tyvär inga mått men bakdelen av diffusorn är ju ganska högt från marken fast den är ju iof ganska mkt lägre vid bakaxeln så är nog ändå inte så jättestor höjdskillnad mellan front å bakaxel, men finns de nån nackdel å ha för mkt rake? Kan ta å mäta nån dag så ja har alla höjder mer exakt |
||||
|
Re:
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||||
|
Jo nå sånt där skulle nog funka hyfsat
Men har även funderat lite på ett sånt här: http://www.2dayblog.com/images/1-soc-supra.jpg Fast vill helst slippa sätta kapen i huven. Var å kollade lite idag å att försöka leda ut luften framför hjulhusen är bara å glömma, är för trångt. Men läst om att man kan leda ut luften i hjulhusen med, kan de va en ide? å hur ska man forma luftutsläppen isåfall? |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7165 besök totalt |