| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Korta sparco bälte mellan golvet och stolshålet
|
1364 besök totalt |
|
Hej, har sparco 4-punktsbälten och har märkt nu när jag monterat stolen att den biten (se bild) kommer för nära stolen. Metalldelen där man justerar bältetslängd är uppe i fyrkantiga hålet i stolen så att biten mellan golv och stol inte kan spännas. Kan och vill inte ha justeringen innanför stolen. Så frågan är kan någon firma i Sverige korta bältesdelen eller ska jag ta bort bältesdelen och svetsa ihop de två metalldelarna?
|
||
|
|
||
|
Finns ingen möjlighet att flytta fästet för kroken bort från stolen? Svetsalternativet känns OK om du är trygg med din svets men jag antar att alla ev. godkännanden av bältet far all världens väg då.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Finns ingen plats i sidled och flyttar jag fästpunkten mera bakåt eller framåt så blir ju vinkeln på bältet gentemot det fyrkantiga hålet i stolen samt personen i stolen helt fel.
Godkännande av bältet? Svetsen som blir måste ju vara 1000ggr starkare än bältet? |
||
|
Re:
har svårt att tro ett 4punktsbälte är godkänt i "riktig" racing ändå så fort man ändrar eller modifierar ett bälte faller godkännadet /frångår tillverkarens ursprungs utförande men ska du bara ha det för det är häfftigt så är det ju ditt samvete och din kropp _________________ Torbjörn Andersson |
||
|
Tro gör man i kyrkan och där har jag inte varit på bra länge.
Häftigt? 4-punktsbältet har jag för att det känns tryggare än bilens originalbälten. Det där med godkännande kan jag ju förstå iofs, men borde det inte finnas bälten till oss som monterar stolen lågt i bilen? Sjäv skulle jag behöva korta den här biten (se bild i mitt 1:a inlägg) cirka 3 cm. |
||
|
Ände till ände är den biten jag har 18 cm. Skulle ett 5/6 punktsbälte ha en kortare bit???
Tror problemet kvarstår vare sig det är 4 5 eller 6 punktsbälte. Torbjörn: Du har inget bälte du kan mäta och jämföra? |
||
|
Det finns bälten där justeringen fungerar finfint att ha nära låset (dvs inte på utsidan stolen där det lätt bli knäppt). Dessutom finns det bälten där justeringen dras åt andra hållet (så det faktiskt går att spänna när man sitter på plats).
Det finns många varianter på bälten, varför köpa ett som inte funkar i din situation (men det är inte lätt att klura ut vad man behöver utan att ha testat nästan alla fel först)? Har själv ett Sabelt 2,2,3" som har rätt smidiga justeringar (3"-justeringar är ju jättejobbiga) |
||
|
Köper inte saker som jag vet inte passar. Har skickat mail till Sparco och frågat om dem har någon bra lösning på problemet.
2,2,3 ??? |
||
|
många bälten har 2" band vid midjan och skrevet
här är en bild på ett bälte som har justeringen på midjedelen inne vid låset ev ska en jobbarkompis sälja (schrot)h ett jag kan kolla underdagen ang bilder samt aktuellt pris (nytt i kartong)
_________________ Torbjörn Andersson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1364 besök totalt |