Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bredbandssond, livslängd
3333 besök totalt
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Bredbandssond, livslängd

Hej ! Har ett Dynojet kit som har vandrat runt i ett par olika bilar som tuningverktyg (mkt användbart med en analog mätare) Nu har sonden dött, enligt uppgifter från Bosch så har sonden en förväntad livslängd på 2000 timmar. Men används blyad alt. racebränsle så förkortas den upp till 90 %. Använder uteslutande V power. Har kört sammanlagdt kanske 1500 mil med utrustningen, vad det nu blir i timmar. Kanske 200, dock inte 2000. Vad finns för additiver i Shells premiumbränsle, samma som typ Aspen racersoppa ? Någon ??

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Eftersom sensorn sitter originalmonterad och anses vara del av avgasreningen i Califonien så måste den officiellt klara 16k mil (100k miles). Det blir ju 2000 h med 80 knyck i snitt

Men det går nog att döda sensorer snabbare under tuningfasen så det ju aldrig går perfekt från början (skitfett varvat med misständningar osv).

Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Men mina bilar går inte skitfett och misständer

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Suddarn skrev:
Men mina bilar går inte skitfett och misständer
om de är perfekta från början, då behöver de ju inte tunas

Sensorer kan ju dö av diverse anledningar, jag tror jag har tagit livet av min efter två månader och två race. Men då har jag kört landsvägstuning med den också.
Men 633kr för en ny sensor från Estland är inte väldens ände.

Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Vibrationer var tydligen no-no med. Hur yttrade sig ditt fel ? Min låg och studsade på magertfältet och var allmänt oresponsiv. Kunde dock vara intressant om någon hade koll på Shells 99 oktan sammansättning/aggresivitet

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Suddarn skrev:
Vibrationer var tydligen no-no med. Hur yttrade sig ditt fel ? Min låg och studsade på magertfältet och var allmänt oresponsiv. Kunde dock vara intressant om någon hade koll på Shells 99 oktan sammansättning/aggresivitet
Min LC-1 gnäller på "sensor trasig", men innan dess fungerar den ett tag, tills LC-1an ger 0V som signal (dvs maxfett) innan den börjar ge felkod.

Jag kör också uteslutande på Vpulver, men det borde väl inte påverka, tror mer på hantering och vibrationer etc.

allemeck

Här sen Jan 2004

Vars var den mestadels monterad? Bredbandare tappar livslängden rättså fort om de sitter väldigt varmt till t.ex efter turbon men före katalysatorn (om du nu använde den på turbobilar)

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Big Al skrev:
Vars var den mestadels monterad? Bredbandare tappar livslängden rättså fort om de sitter väldigt varmt till t.ex efter turbon men före katalysatorn (om du nu använde den på turbobilar)
Kylfläns av kopparplåt hjälper.
Precis innan katten för min del, ca en meter från avgasportarna (sån där snurrbo, vad ska med den till??)

Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Sugmotor i mitt fall

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Har också fundering på detta då min bredbandslambda verkar ha gett upp. Ibland funkar den inte alls utan det står bara HEAT på displayn, och ibland funkar den. Gissar att den har gått högt räknat 500 mil... Är en Bosch LSU4 (heter den väl?). Har tankat V-power, vanlig 98 och tyskt raketbränsle på väg till och från ringen.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Dom är ju grymt känsliga för monteringsvinkel, har ni som har problem monterat dom så att kondens kan rinna in i den eller liknande?

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:
Dom är ju grymt känsliga för monteringsvinkel, har ni som har problem monterat dom så att kondens kan rinna in i den eller liknande?
Ca 10-15 grader från lod (jag körnade lite fel) i mitt fall, men jag har joxat en hel del med min (fri-luft kalibrerat minst 5 gånger under installationsjoxande).

Jag har iofs inte testat att flasha om LC-1an med gamla firmwaren än, det kan vara allt som behövs (men att ha en extra sensor på hyllan är ju aldrig fel).

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

När sätter ni på era sonder (dvs, när börjar de förvärmas)? I samband tändningspåslag eller senare, när motorn väl är igång?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Ragnar skrev:
När sätter ni på era sonder (dvs, när börjar de förvärmas)? I samband tändningspåslag eller senare, när motorn väl är igång?
Min är kopplad på "run", vilket gör att den går på vid tändningspåslag, slås av under "crank", och sen på igen.
LC-1an fick tokspel när den fick för låg spänning under "crank", rekalibrerade sig och jox. Egen brytare vill jag inte riktigt ha pga glömska. Tidrelä kanske

Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Min får ström från ciggutag (som styrs av nyckeln), offtast låter jag den värmas upp en stund vid uppstart från kallt. Annars inte. Sonden är monterad i våg (utrymmeskäl) i den senaste vagnen, annars lite uppvinklad. Funkade i 900 mil i nu senast

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

ok. På produktionsstyrsystem brukar man nämligen ha logik som begränsar den kontrollerade uppvärmningen av sonden direkt efter start. När bilen står avstängd kan det ju bildas kondensvatten i avgassystemet, och när dessa droppar far ut i samband med motorstart så är det olämpligt om det träffar en redan het lambdasond.

Själv kör jag sedan tidigt i våras med en LC-1 på bruksbilen, och sedan dess har jag väl kört 1100 mil ungefär. Där har jag kopplat in sondens matning via (eftermarknads-) styrboxen, som hade en funktion som gjorde att jag kunde vänta några sekunder efter motorstart med att slå på förvärmningen. Än funkar sonden bra iaf.

Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
och jag som trodde det var en fördel att förvärma, tvärtom alltså

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Jag har monterat min sond rakt framifrån i ett mellanrör, den sitter alltså vågrätt med kabeln pekandes framåt. Rätt eller fel?

Min slår på värmning direkt via tändning, men jag brukar aldrig vänta till sonden blivit varm, dvs att den visar ett mätvärde, innan jag kör. Rätt eller fel?
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Min var monterad kl 2 och var kopplad till ljusen som sätts på manuelt efter jag startat bilen.

Dock fick den riktigt frispel när man landade på tändningsbrytet varvstopp.

Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

BMWTobbe skrev:
Jag har monterat min sond rakt framifrån i ett mellanrör, den sitter alltså vågrätt med kabeln pekandes framåt. Rätt eller fel?

Min slår på värmning direkt via tändning, men jag brukar aldrig vänta till sonden blivit varm, dvs att den visar ett mätvärde, innan jag kör. Rätt eller fel?

http://www.bosch-motorsport.de/pdf/sensors/lambda/LSU42.pdf

"As far as possible install the sensor vertically (cable
upwards)."

Detta är väl anledningen till ovanstående gissar jag:
"Protect the sensor against condensation water."

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Re:

safe skrev:
BMWTobbe skrev:

http://www.bosch-motorsport.de/pdf/sensors/lambda/LSU42.pdf

"As far as possible install the sensor vertically (cable
upwards)."

Detta är väl anledningen till ovanstående gissar jag:
"Protect the sensor against condensation water."

Crap! Jag hade inte en tanke på detta eftersom många sonder sitter så på BMW, men det skiljer kanske på bredbandslambda och vanlig?
Citera
Skruva banåkabil
Bredbandssond, livslängd
3333 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande