| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bredbandssond, livslängd
|
3333 besök totalt |
|
Bredbandssond, livslängd
Hej ! Har ett Dynojet kit som har vandrat runt i ett par olika bilar som tuningverktyg (mkt användbart med en analog mätare) Nu har sonden dött, enligt uppgifter från Bosch så har sonden en förväntad livslängd på 2000 timmar. Men används blyad alt. racebränsle så förkortas den upp till 90 %. Använder uteslutande V power. Har kört sammanlagdt kanske 1500 mil med utrustningen, vad det nu blir i timmar. Kanske 200, dock inte 2000. Vad finns för additiver i Shells premiumbränsle, samma som typ Aspen racersoppa ? Någon ?? _________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||
|
Eftersom sensorn sitter originalmonterad och anses vara del av avgasreningen i Califonien så måste den officiellt klara 16k mil (100k miles). Det blir ju 2000 h med 80 knyck i snitt
Men det går nog att döda sensorer snabbare under tuningfasen så det ju aldrig går perfekt från början (skitfett varvat med misständningar osv). |
||||
|
Re:
Sensorer kan ju dö av diverse anledningar, jag tror jag har tagit livet av min efter två månader och två race. Men då har jag kört landsvägstuning med den också. Men 633kr för en ny sensor från Estland är inte väldens ände. |
||||
|
Vibrationer var tydligen no-no med. Hur yttrade sig ditt fel ? Min låg och studsade på magertfältet och var allmänt oresponsiv. Kunde dock vara intressant om någon hade koll på Shells 99 oktan sammansättning/aggresivitet
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||
|
Re:
Jag kör också uteslutande på Vpulver, men det borde väl inte påverka, tror mer på hantering och vibrationer etc. |
||||
|
Re:
Precis innan katten för min del, ca en meter från avgasportarna (sån där snurrbo, vad ska med den till??)
|
||||
|
Har också fundering på detta då min bredbandslambda verkar ha gett upp. Ibland funkar den inte alls utan det står bara HEAT på displayn, och ibland funkar den. Gissar att den har gått högt räknat 500 mil... Är en Bosch LSU4 (heter den väl?). Har tankat V-power, vanlig 98 och tyskt raketbränsle på väg till och från ringen.
|
||||
|
Re:
Jag har iofs inte testat att flasha om LC-1an med gamla firmwaren än, det kan vara allt som behövs (men att ha en extra sensor på hyllan är ju aldrig fel). |
||||
|
Re:
LC-1an fick tokspel när den fick för låg spänning under "crank", rekalibrerade sig och jox. Egen brytare vill jag inte riktigt ha pga glömska. Tidrelä kanske
|
||||
|
Min får ström från ciggutag (som styrs av nyckeln), offtast låter jag den värmas upp en stund vid uppstart från kallt. Annars inte. Sonden är monterad i våg (utrymmeskäl) i den senaste vagnen, annars lite uppvinklad. Funkade i 900 mil i nu senast
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||
|
ok. På produktionsstyrsystem brukar man nämligen ha logik som begränsar den kontrollerade uppvärmningen av sonden direkt efter start. När bilen står avstängd kan det ju bildas kondensvatten i avgassystemet, och när dessa droppar far ut i samband med motorstart så är det olämpligt om det träffar en redan het lambdasond.
Själv kör jag sedan tidigt i våras med en LC-1 på bruksbilen, och sedan dess har jag väl kört 1100 mil ungefär. Där har jag kopplat in sondens matning via (eftermarknads-) styrboxen, som hade en funktion som gjorde att jag kunde vänta några sekunder efter motorstart med att slå på förvärmningen. Än funkar sonden bra iaf. _________________ Ragnar Burenius
|
||||
|
Jag har monterat min sond rakt framifrån i ett mellanrör, den sitter alltså vågrätt med kabeln pekandes framåt. Rätt eller fel?
Min slår på värmning direkt via tändning, men jag brukar aldrig vänta till sonden blivit varm, dvs att den visar ett mätvärde, innan jag kör. Rätt eller fel?
|
||||
|
Min var monterad kl 2 och var kopplad till ljusen som sätts på manuelt efter jag startat bilen.
Dock fick den riktigt frispel när man landade på tändningsbrytet varvstopp. |
||||
|
Re:
http://www.bosch-motorsport.de/pdf/s "As far as possible install the sensor vertically (cable upwards)." Detta är väl anledningen till ovanstående gissar jag: "Protect the sensor against condensation water." _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Crap! Jag hade inte en tanke på detta eftersom många sonder sitter så på BMW, men det skiljer kanske på bredbandslambda och vanlig? |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bredbandssond, livslängd
|
3333 besök totalt |