Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1971 besök totalt |
Vevaxel
Någon som har tipps om vevaxel lättning ? det är en femlagrad den är kortslagig och mycket för tung !!! ( jag planerar att bygga en 1150 cc motor som skall varvas 10 000rpm) Det finns att köpa färdiga o dyra men jag tängte lämna in till en mekverkstad för detta jobb. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Re: Vevaxel
Rätt utfört är det en svår sak att lätta en vev, det är också ett sammanhang med fram å återgående massor, som kolvar å stakar. Det gäller att hålla alla krafter som förekommer i sammanhanget så låga som möjligt. Långa stakar är till exempel en bra faktor. Sedan måste man veta hur vevaxeln är tillverkad så man vet vad man vågar göra. Forma motvikterna så att de skapar mindre turbulens får bort lite vikt, vilket ger två fördelar. Borra ur vevtapparna och montera aluminiumpluggar som tätar för oljeflödet är en annan "dubbelfunktiuon". Övriga (alla) lättningar kräver förståelse av balanseringsfrågan. Det bästa är att titta på andra som redan gjort dessa arbeten och visat sig fungera, och kopiera. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Vev
Ja det är helt rätt Göran ! Men är motviktera kompenation för vikten i kol o stake ? LJ trim visade mig en Ford Fokus vev standard den har inga motvikter och helt urborrad ! Min ide var att lägga veven ner och fräsa bort matriel på ovan sidan och sedan vända på veven och ta bort lika mycket där skulle det funka ? _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Re: Vev
Det är en fråga om konstruktion. I stort så hamnar obalansen i ändarna av vevaxeln, men eftersom den är lång på en flercylindrig motor så är det inte ide att balansera ut allt i ändarna och därför motbalansera även på mitten. Då minskar man brottskrafterna längs veven, fast dom hålls ju även i chack av alla lagringar. Men visst, motvikterna balanserar mot kolvar o stakar, men de krafterna varierar med läget på veven så motvikterna på veven hamnar därefter. En planvev är ju enklare än en normal V8 vev, men minskar man för mycket på massan så börjar vibrationer göra sig gällande. Bobvikten är på en V8:a 2ggr storändan och 1ggr lillänan + en kolv å lite olja osv. Därför att lilländsvikten inte är med i spelet när veven är 90 gdr från centerlinjen i cylindern. Bobvikten är den vikt man bultar på vevtappen i en balanceringsmaskin, och den vikten spelar självfallet in i hur man kan bearbeta vikterna på veven. Förklaringen här är väl inte till hjälp för hur du skall våga lätta, men kanske kan förklara varför jag inte kan säga något om din vev å motor som jag aldrig sett. Det förklarar även att man kan få problem om man inte gör rätt. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Re: Vev
nu är väl standardvevar mer optimerade för att hålla kostnaden nere än för att tillåta höga varvtal... de hade inga race-vevar till beskådan? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
![]() |
Racetech
![]() |
1971 besök totalt |