| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var hittar jag delar för att bygga gaswire?
|
2 besök senaste veckan (5648 totalt) |
|
Jag måste bygga om gaswiren, fick gashäng i slutet av rakan på Kinnekulle senast...
Därför vill jag gärna ha tips på var jag hittar wire, wirelås, löphjul, mothåll för att spänna wire och andra lämpliga delar, helst av bra kvalitet och om möjligt i Stockholmstrakten men alla tips är välkomna.
_________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
|
Re: Var hittar jag delar för att bygga gaswire?
cykelhandlare _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
|
Re: Var hittar jag delar för att bygga gaswire?
Det måste ju ha varit lite spännande...!
Inga specifika tips, och definitivt inte i Stockholm - men en sak kan jag rekommendera iaf: Wire med plastat hölje! Glider så enormt mycket bättre. Jag hade typ 5 lägen på gasen i hela registret man använder när man ska köra lagligt på vägen innan, hur jag än smorde, fettade in, försökte lägga wiren snyggt osv - men det problemet försvann totalt med en riktig wire. och ja, den wiren hittade jag hos en cykelhandlare!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
om möjligheten finns kan man ju alltid bygga med stag istället.. blir en grymt mycket bättre känsla i pedalen..
känn på gaspedalen i en Saab V4'a.. smooth
hade en V4'a som första bil och har aldrig riktigt kommer över hur dåligt det känns med wirestyrd gas på senare bilar.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
mitt minne säger att de där vajrarna till moppe o cykel är relativt fåtrådiga o följaktligen inte löper så smidigt eller är så följsamma som man skulle vilja med det längre slag man normalt har på ett gasreglage. Men moderna cykelvajrar kanske är smidigare
jag skulle nog se om jag kunde hitta delar från en befintlig bil på den lokala bilåtervinningen får att sedan knåpa ihop något _________________ Mats Andersen |
||||
|
Re:
Wirar som man handlar i cykelaffären (och inte på biltema) är inte fåtrådiga. Dessutom brukar de ha teflonfodrade wirehöljen. Cykelväxlar är beroende av ganska låg friktion för att funka, så det är definitivt rätt ställe att leta på
|
||||
|
Re:
Exakt. Min är inhandlad hos en seriös cykelhandlare och är smidig, slät och fin, och löper helt perfekt i sitt fodrade hölje. Billig, enkel och strulfri lösning! _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Tack för tipsen så långt!
Jag hittade denna cykelhandlare i närheten som verkar ha bra sortering: http://www.telluscykel.se/ Skall dock försöka hinna förbi hos Swedol för att kolla om de har nåt bättre löphjul. Att bygga med stag hade inte varit fel och underlättas säkert av att jag har motorn helt stumt monterad. Jag hinner dock inte få ihop det till race nästa helg så jag testar en ny wirelösning istället. Fler tips mottages gärna!
_________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
|
Köper du hölje med så köp de riktiga höljerna som är lite dyrare.. De flexar inte nämnvärt till skillnad från de billigare som är som en plastklädd stålspiral.
Riktiga cykelvajers är oftast både försträckta och teflonbehandlade. Växel är 1.1mm och har en längsgående cylindrisk blynippel som är både tacksam att fila på och ca 5mm tjock. Standardlängd på en cykelvajer är mellan 1600 och 2000mm.. Bromsvajer är 1.6mm har en tvärgående nippel som är ca 8mm tjock. Standardlängd på en cykelvajer är mellan 1600 och 2000mm.. Skruvnipplar finns hos varje cykelhandlare värda sitt salt. Vajerhöljet finns också på metervara ända upp till 30m per paket. Ska man nörda till det ordentligt så kan man ju slå till på en Shimano XTR vajersats då är vajern svart och höljet grått (färgmatchning? ). Finns även andra varianter..
Är Fd Cykelnasare
_________________ Jonathan Danell Kör svart E34 touring och svart E30 touring med plast från www.specialsvarv.se |
||||
|
Har handlat bromswire och skruvnipplar hos cykelhandlaren och fått ihop en ny wire.
På Swedol hittade jag inga lämpliga wiredetaljer men däremot hade den en grymt bra tång för att klippa wire. I morgon vet jag om den nya lösningen blev bra...
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (5648 totalt) |