Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
hur löser ni ekonomin?
<<   1, 2
4029 besök totalt
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

starta eget företag thumbs up och jobba sen 80-120 tim i veckan i 8-10år .
ta sedan alla gliringar om att man inte gör ngt vettigt utan bara leker hela dagarna från alla avundsjuka som tror sig veta allt .
detta är sverige i ett nötskal.

tur att det finns så många vettiga människor här på rejsa mm som förhoppningsvis ser genom detta och gläds med alla som roar sig utan att skämmas

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

Jag jobbar på kvällar och helger, mekar, tränar och grejar på dagarna, har nästan inget socialt liv och ska på en månad flytta hem till svärmor.............
och sen har jag sålt min eminenta skoda pickup för att få loss lite pengar..

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

dude skrev:

ta sedan alla gliringar om att man inte gör ngt vettigt utan bara leker hela dagarna från alla avundsjuka som tror sig veta allt .
detta är sverige i ett nötskal.

Tror det var nån VD eller styrelseordförande i Föreningssparbanken som sa att Sverige är det enda land där avundsjukan är starkare än sexualdriften.

Annars är bankrån och annan brottslighet en metod som har testats för att få ihop en god racebudget, dock med varierande framgång.

#24, #64, #88
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Nu närmar vi oss ett favoritämne.

Vi som är här på rejsa är ju bilgalningar och lägger en stor del av vår disponibla inkomst på bilar. För vi tycker ju att det är så j***a kul!

Men vad jag faktiskt inte kan förstå är hur de som inte är bilintresserade, utan bara ser bilen som ett transportmedel, kan tänka sej att betala 250000:- (en kvarts miljon!) för en plåtlåda med hjul. Det är ju mer än de flesta mäniskor har i årslön, före skatt.

Som en jämförelse. Jag är totalt ointresserad av min trädgård. Och, mycket riktigt, inte f**n skulle jag kunna tänka mej att hosta ut 250000:- på den.

JohanR

Stuttgart
Här sen Mar 2003

JohanR skrev:
Nu närmar vi oss ett favoritämne.

Vi som är här på rejsa är ju bilgalningar och lägger en stor del av vår disponibla inkomst på bilar. För vi tycker ju att det är så j***a kul!

Men vad jag faktiskt inte kan förstå är hur de som inte är bilintresserade, utan bara ser bilen som ett transportmedel, kan tänka sej att betala 250000:- (en kvarts miljon!) för en plåtlåda med hjul. Det är ju mer än de flesta mäniskor har i årslön, före skatt.

Som en jämförelse. Jag är totalt ointresserad av min trädgård. Och, mycket riktigt, inte f**n skulle jag kunna tänka mej att hosta ut 250000:- på den.

JohanR

Jag har en polare som är totalt ointresserad av bilar men för någon månad sen gick han och köpte sig en Volvo S40 för ca: 150 000 kr. Lite förvånad frågar jag honom vad tusan han ska en bil till överhuvudtaget, han har ju bara 400 meter till jobbet. Hans motivering var att han ville ha en säker bil, som inte krånglade och som startar varje morgon när han ska till jobbet m.m Han ville känna sig säker, helt enkelt. Jag skakade bara på huvudet och förstod ingenting.

Det är säker fler som tänker som han, de vill ha en anständig bil som är säker så att de även kan köra längre sträckor samt att bilen startar varje morgon. Tydligen räcker detta för att de ska lätta plånboken på 250 000 kr

Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

själv har jag öst alla pengar i 993an o hasar runt i stockholms fulaste mazda 323 tills det här äckliga vita som gör halt försvinner.

Jag gissar att i stort sett alla mina kollegor garvar läppen av sig åt mig o undrar varför jag inte satsar på bättre bruksbil.... Det finns dock en liten charm i att åka gammal häck oxo, numer uppskattar jag lyx som t ex en fungerande radio eller att det går att öppna en dörr utan att halva listen åker med (dvs varken radio eller hållbara lister i 323an inte) ... dessutom medföljer en massa bonusar såsom superbillig försäkring, i stort sett ingen bensinförbrukning samt all ångest för dörrbucklor på trånga parkeringar är som bortblåst thumbs up helt plötsligt är det helt klart en option att ställa sig närmast ingången på IKEA igen

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Som student är ju kanske inte bilhobby det smartaste valet, men men... vad gör man? Själv lever jag av CSN bidrag/lån och sommarjobb, har inte tid att jobba något extra pga engagemang i studentlivet (dvs jag jobbar gratis...). Min ekonomi mår väl bra av att bilen är 35 mil bort, det blir alltså inget åkande under terminerna.
Ett obefintligt intresse för shopping och kläder får väl även anses som en bra talang..
<====

Men visst blir det tight... även om jag bara har en gatbil så kostar underhållet en hel del flis...

Kalmar
Här sen Jun 2003

Det är skumt de där hur man lyckas försumma allt annat än bilen pengamässigt. Gjorde dumheten att räkna på inkomst kontra utlägg på bilen för 2003, och det var ju spännande. Delar med mig lite:

Total inkomst av sommar-,påsk-, jullovsjobb: 51 000:-
Köpta delar: fälgar, turbo, avgas, däck, dämpare mm mm totalt: 44500:-
Driftskostnader: 17 000:-

Totalt: -10500:-

CSN-bidrag/lån per månad: 6900*10=69000:-
Hyra, tfn mm: 3500*10=35000

Totalt: 23500/12=<2000:-/månad att köpa mat/kläder och skolböcker för... Vem sa att man inte kunde ha sportbil när man pluggar

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Jämfört med alla stackars fattiga studenter här så är jag en rik man med min industriarbetarlön...
Konstigt nog så lyckas jag nästan aldrig ha pengar kvar runt den 25e, beroende på mitt välutvecklade sinne för dåliga affärer.
Kort sagt, jag tar mig råd. Har man ingen flickvän/fru som säger åt en vad man ska göra så blir det så...
Tid har jag också ganska gott om, men tack vare att det är minusgradigt i garaget året om så drar man sig för att åka dit ibland, även om jag blivit ganska härdad nu efter 3 vintrar.
Jag rejsar ju inte heller på riktigt, utan kör bara banträffar och sånt med klubben vilket inte är så dyrt.

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Lackstövlar, kort-kort och en spann med make-up

I mångt och mycket så handlar det nog om prioriteringar.

Får många frågor från bekanta som undrar "Du som är bilintresserad och så, jag skall köpa en ny bil och undrar vad du tycker att man skall köpa?" - Hur i helv... skall jag veta det? Jag köper mina bilar efter kriterier som helt saknar rationella skäl

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Karlsson skrev:
... mitt välutvecklade sinne för dåliga affärer.

Det här med väl utvecklat (van)sinne för dåliga affärer tror jag är en gemensam nämnare för oss knäppskallar med motorhobby.
Hos mig är det definitivt medfött, liksom hos det absoluta flertalet av mina likasinnade kompisar.

Rice and shine
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

sinne för dåliga affärer - hur menar ni då?

Att ni köper saker som visar sig vara sämre än ni trodde eller att ni köper dyra saker som ingen annan förstår sig på att uppskatta??
(jag är bra på det sistnämnda!! )
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004

Eftersom jag hittills i år redan lagt ut mer pengar på inköp av däck och bromsdelar än vad bilen kostade i inköp så försöker jag rädda racesäsongen genom att sälja av mina stillastående projekt: Volvo 244 GLT -80 5000kr (VOC-projekt) : , Neckar Jagst 770 cabriolet -62 25000kr (veteranprojekt, vem vet vad det är för bil?) , DAF 66 1300 Marathon Coupé -75 15000kr (underbar missförstådd bil, ser ut som ett italienskt fullblod på långt håll-projekt) Spekulanter med bud välkomna...

Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

Jag gör som "alla" andra CSN:are. Jobbar som vaktmästare på en tiding ~2 kvällar i veckan. Mer än det känns det inte som jag hinner/orkar. Det är jobbigt att plugga.
Bor hemma gör jag också vilket gör att jag får mat och husrum gratis, tack mamma. Jag har inte tagit något studielån utan har bara bidraget.

Nu har jag ingen bil än men det kommer innom en snar framtid. Har jobbat, sparat och slitit LÄNGE nu för att kunna köpa någon halvrolig bil.
Det är nog många som skulle klassa mig som en otroligt snål person, köpar aldrig något onödigt.
Inte för att jag gillar att stapla pengar på hög utan för att jag länge haft en dröm om en rolig bil och dit når jag aldrig om jag slösar.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Anders Jeppsson skrev:
sinne för dåliga affärer - hur menar ni då?

Att ni köper saker som visar sig vara sämre än ni trodde eller att ni köper dyra saker som ingen annan förstår sig på att uppskatta??
(jag är bra på det sistnämnda!! )

o jag e bra på det förstnämnda!
/Mangan

bmwsson

Här sen Jan 2003

hur löser ni ekonomin?

Försummar allting annat.

Jag är lite kluven i frågan, inte lika roligt när det saknas resurser. Har dessutom börjat ett nytt jobb som är så förbannat tungt att man inte orkar meka på helgerna. Faktum är att jag inte har råd att göra det jag vill på bilen, skulle behöva en budget på minst 50". Ibland börjar man fundera om man ska fortsätta, är det värt det? Får jag rätt bud släpper jag bilen även om jag vet att jag kommer att ångra det.

Horda
Här sen Nov 2002

Började jobba så fort jag kunde gå. Började heltid =16tim dygnet när jag va 15år. (skola vad är det?)
Dessutom tillverkar jag mycket av sakerna till bilen själv. Köper inte mycket kläder å annan skit. Sen har jag ett eget företag också. "Millwaystudio" där man kan spela in diverse radiohits.
Pengarna räcker inte ändå

Stuttgart
Här sen Mar 2003

Då jag ser att vi är rätt många som får CSN ställer jag nu en ytterst relevant fråga- Hur länge kan man äta nudlar utan att dö!?
om man vet det kan man leva på nudlar ända till en vecka innan man dör av det, sen byter man bara till pulvermos och falukorv. På det här sättet sparar vi en massa pengar och kan kanske, bara kanske, köpa en upsättning R-däck

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

De e lurigt det där med nudlarna. Jag käkar väl ca 5-7 mål i veckan bestående av denna bukfylla. Inget att klaga över, man vänjer sig. o inte blir man fet heller..

Däremot att man numera anser sig slösa om man går på studentpuben nån gång ibland o gör av med i runda slängar 250:- är väl inte så sunt. Lite bör man ju faktiskt unna sig.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Ytterligare en stackare på CSN

Men som tur är finns det en flickvän som tar hand om matinköp och dyligt.
och i dagarna rekvireras en standardmotor till poser-bilen så man kan leverera den till den nya lyckliga ägaren.
och det blir mycket godis till sciroccon för mellanskillnaden kan jag lova

Ett litet spartips: Bibliotek lånar även ut kurslitteratur
Har sparat runt 3000kr på det bara sen i höstas...

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Sålde av min 325i Coupé och skaffade ett hem och en 318is E30 i stället. Tog de pengar jag hade över och placerade i en mycket förutsägbar aktie två år i rad som gav 100% per år samtidigt som jag brukade "rejs"-bilen (318is:en) som bruksbil. När detta var färdigt (för 2 månader sedan snart) började jag leta bruksbil som går komfortabelt och relativt billigt (resulterade i Passaten).
Bor i en förhållandevis billig lägenhet, jobbar hårt, letar småjobb (lyckas inget vidare...), fast har fortfarande ganska dyra vanor.

Summan är att jag nu har en bra bruksbil, bra lägenhet, lever hyfsat och har en långsam rejsbil som däremot är förbannat rolig och ger rätt känsla till föraren (tycker jag). Jag kör ju inte tävlingar utan bara för att det är kul och då spelar tiderna mindre roll för mig, bara det känns som att det går fort och det lovar jag att det gör.
Fungerar i dagsläget bra för mig.

Lite sponsring från "Farsans motorklubb" har dock fått skjutas in, men det gör han så gärna bara han också får köra bilen på bana.

Att man sedan har en bekantskapskrets som förvånar en med sina kontakter varje dag underlättar ju när man skall ta hem delar till bilen. thumbs up

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Allmänt banåkaforum
hur löser ni ekonomin?
<<   1, 2
4029 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande