Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Vilken är den bästa filmkameran för actionfilmning?
1, 2, 3, 4, 5   >>
19145 besök totalt
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Tja!

Fundrar på att köpa en så kallad actioncam som kan filma i HD. Helst fullHD med minst 30fps.

Vad finns det att välja på och vad ska man tänka på?

Jag har mest kikat på Go Pro HD.
http://www.goprocamera.com/ppc/hdcameras/wearable-video-cameras.html?g . . . .
Den är ful som stryk och har ingen display som visar hur man filmar, endast en numrerisk lcd som visar lite info om hur länge man filmat osv. Kostar en 3800kr så den är rätt dyr, men då filmar den i 1080p med 30fps och 720p med upp till 60fps, den har med ett vattentätt hus så man kan dyka ner till 60m med den, inte illa!

Sen har Kodak nån för i förhållandet billiga 1800kr
http://www.webhallen.com/hemelektronik/109858-kodak_zi8_pocket_video_c . . . .
Den ska också klara 1080p osv....

Nån som har tips eller kanske erfarenhet av det sjävklara valet?

Mvh Nisse
Ps. Kanske postade jag den här i fel forum del? Ursäktar mig i så fall

Citera
Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007

Jag och farsan köpte en Gopro tillsammans, använder den till både bil och hojåka. Helgrym, det att man inte kan se vart man riktar kameran har inte varit någon nackdel än så länge. Brukar bara köra på 960p vidvinkel så hur man riktar den är inte så noga då.

Tyvärr blir ju dock ljudet alltid lite dåligt i såna små kameror, synd man inte kunde ha extern mic. Men den är vattentät och hållbar får jag säga. En kompis fick sin överkörd på isen i vintras, bytte bara skalet så fungerar den felfritt igen.

Men ta en titt på blocket, gav 3 000kr för min.

Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Ja det får nog bli en sån där. Verkar som man får mest för pengarna då i och med alla tillbehör med vättentätt hus, fästen mm.

Har också hört att ljudet är dåligt, men om man som jag tänkt använda andra kameror samtidigt så kan man ju ta ljudet från dem, eller så fixar man en sån där extra enhet för att bara spela in ljudet, och då blir det ett skitbra ljud

Tänker på en sån här:
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=708786&hbx_CMP=A . . . .

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Zoom H1 dyker snart upp och kommer kosta typ en tusenlapp. Verkar vara ett klockrent köp för att fånga ljud.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=669525

Funderar själv på GOPrOHD faktiskt, stöttålig och oöm. Avsaknad av display är inte lika kritiskt som det låter då det är rejäl vidvinkel på dom så det funkar rätt bra att höfta in riktningen. Dom behöver nog stagning för att inte vibrera i en hård bil dock.

BMW 330i -05
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

MaZ skrev:
Funderar själv på GOPrOHD faktiskt, stöttålig och oöm. Avsaknad av display är inte lika kritiskt som det låter då det är rejäl vidvinkel på dom så det funkar rätt bra att höfta in riktningen. Dom behöver nog stagning för att inte vibrera i en hård bil dock.

Går i samma tankar själv, den blir dessutom kul att ha på kajaken vid surf och rollövningar...

Sen finns ju den här också http://www.raceoptics.com/evohds.php inte vattentät men 1080p är ju roligare än 1080i. Var jag ute efter en kamera enbart för bilen så skulle det bli den.

Utvecklingen går ju så fort framåt så frågan är om man ska vänta till i vår och hoppas på att fler 1080p alternativ dyker upp till rimliga priser.

Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
GOPro HD har ju också 1080p inte 1080i. Men det kanske inte var det du menade?

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Nisse977 skrev:

Eller så menade han 50p vs 50i men den enda som spelar in 1080 50p (vad jag vet) är en serie Panasonic och en sån köpte jag (HDC-SD700), inget jag skulle sätta i racebilen dock då den var lite dyr (10K). Den filmar snyggt dock.

BMW 330i -05
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Jaha ok 30b/s duger bra för mig i 1080p, men hade det varit mer hade jag inte klagat heller. Hur många b/s kan man få på youtube? Inte mer än 30 gissar jag?

Men man kan göra fina slowmofilmer om man har många b/s och sen kör ner dem i långsammare speed.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Nisse977 skrev:
Jaha ok 30b/s duger bra för mig i 1080p, men hade det varit mer hade jag inte klagat heller. Hur många b/s kan man få på youtube? Inte mer än 30 gissar jag?

Men man kan göra fina slowmofilmer om man har många b/s och sen kör ner dem i långsammare speed.

30bps på YT.

Precis därför jag ville ha 50bps, man kan göra perfekt mjuk slow-mo i halvfart, och oftast är halvfart nog. thumbs up

BMW 330i -05
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Nisse977 skrev:

Nej, hade faktiskt missat att GOPro HD filmade i 1080p hade helt för mig att det "bara" var 1080i...

Så bra, då ar den en stark utmanare igen...

Nu tenderarar ju den här tekniska utveklingen att man tappar lite fokus på vad som är viktigt... Hur filmen trotsallt blir i slutändan...

Precis som i stillbildskameror så är upplösningen inte allt, är optiken för kass så blir det inget vettigt iaf (se bara på mobilkamerabilder).

Tyvärr tycker jag mig se att GOPro HD, liksom de flesta andra minikameror, lider rätt mycket av bristande optik, ljuskänsligheten verkas vara riktigt kass. Jag har inte sett någon film där färgåtergivningen känns riktigt bra. Då är det skit samma ifall det är HD eller ej.

Bullecamlösningar har då lite mer potential, det gäller bara att hitta någon riktigt bra... Tyvärr är det väl bara att vänta på att någon ska släppa en bulletcam med 3ccd:er och utbytbara glaslinser för att färgåtergivningen ska bli som man önskar och då lär man inte få den för 3-4000 kr inom överskådlig tid...

Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Det här spelade en kille på PPF in här om dagen med sin GOPro HD. Upplösning 720p.
http://www.youtube.com/watch?v=Y6r99ZgSyHQ

Ljudet är felsynkat, men annars tycker jag filmen ser ok ut.

Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Nisse977 skrev:
Det här spelade en kille på PPF in här om dagen med sin GOPro HD. Upplösning 720p.
http://www.youtube.com/watch?v=Y6r99ZgSyHQ

Ljudet är felsynkat, men annars tycker jag filmen ser ok ut.

Det ser OK ut men inte mer, då verkar det vara nästan perfekta ljusförhållanden. Solen står visserligen lite lågt men det är molnigt så det blir inga kraftiga ljusreflexer som ställer till det. Ändå ligger det liksom som en disig grå hinna över färgerna (nä, jag pratar inte om däcksröken)...

Det är så svårt att veta vad som är brister i kameran och vad som beror på den dubbla komprimeringen som gjorts av bilden (först i kameran och sedan av youtube).

Komprimeringen är min andra invändning mot sådana här kameror, vill man jobba med lite kul efterbearbetning så vill man ha så lite komprimering som möjligt. Minne är billigt idag så det finns ingen anledning att överdriva komprimeringen.

Anledningen till komprimeringen antar jag är att den sker hårvarumässigt redan i ccd:n vilket gör att dataströmmen blir lägre genom resten av komponenterna in till kortet så att även dessa komponenter blir billiga.

Jag är måhända onödigt kinkig nu, men jag tycker det är lite synd att vi går i upplösningsfällan hela tiden när det gäller kameraprodukter, det är så mycket mer som avgör bildkvaliteten.

Jag har sett några filmer på nätet som ska vara direkt från kameran (gopro) och jag tycker det är lite synd att komprimeringen verkar "döda" en hel del av den upplösning som jag förväntar mig av 1080p. Då finns det ju ingen anledning att ha det läget, utan istället välja en kamera med lägre upplösning men bättre färgåtergivning och mindre komprimering.

Jag är bortskämd med att ha filmat med en Canon XM2 (stor kamera iofs) i tio år nu den har vanlig icke HD-upplösning men tack vare att den lagrar filmen okomprimerat (DV-band) så kan man ju bearbeta filmen först och sedan experimentera med vad som funkar komprimeringsmässigt för att få ner den slutliga filstorleken utan för stora förluster kvalitetsmässigt.

Jag har inte sett någon minikamera hittils som kan matcha det trots en upplösning som är mer än 4 gånger så hög. Det får mig att tycka att fokuset ligger lite fel, även om jag också drömmer om att kunna få jobba med HD-filmat material... Jag vet att jämförelsen inte är helt rättvis med tanke på skillnaderna i storlek på kamerorna, men så stor är inte optiken i XM2:an (den största anledningen till storleken på optiken är nog den optiska bildstabiliseringen) dessutom är ju kameran (och dess teknik) 10 år gammal! Det är mycket i kameravärden.

Visst, för att få vettig optik måste kamerorna bli lite större, men en bulletcam med en lins på upp till 2 cm i diameter räcker långt här, så jag tror att problemt ligger i den där förbaskade mpeg4 komprimeringen man envisas med slänga på innan filmen ens har hunnit lämna kameran.

Tyvärr måste man nog lära sig att leva med det så länge man väljer en liten allt-i-ett lösning likt GOPro men på en bulletcamlösning med separat inspelningsbox så borde man kunna slippa det, frågan är bara vad prislappen blir då...?

Äh, det slutar nog med att jag köper en GOPro HD nu på skoj för diverse lek och fortsätter letandet/väntan efter en mer seriös lösning som borde komma nu när man har nått upp till 1080p och istället kan fokusera på annat för att förbättra bildkvalitén.

SlOMo-läget i GOPro HD känns ju faktiskt riktigt trevligt...

Nåja, som ni ser är jag mest förvirrad och vet inte riktig hur jag ska göra, men så här går mina tankar just nu iaf.

Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Jag håller med dig meldert, man vill egentligen ha mer, men i dagens läge verkar det inte finnas något bättre än den väldigt robusta och mångsidiga GOPro HD, i alla fall inte om man ska hålla sig till dess förhållandevis låga pris. Det finns säkert prylar som är bättre. Vi använder ju tex väldigt dyra kamerautrustningar när vi yrkesdyker. Det är inga HD-upplösningar utan vanlig pal-dvd upplösning (720x576) men bilden blir fin ändå. Kostar dock över 100.000kr för kamera, kablar och inspelningsutrustning med skärm och tangentbord... Då känns GOPro HD enormt mycket bättre om man blandar in prisbilden också.

Den här filmen känns också rätt ok
http://www.youtube.com/watch?v=OI7x706ODVM

Det ballaste skulle vara att fixa ihop en 5-6 kameror och sätta upp lite varstans på bilen när man kör. En framåt, en bakåt, en under bilen riktat mot bakhjulen så man ser hur de spinner loss, en som filmar på sidan mot framhjulet så man ser när det svänger, och en som filmer inne i bilen, en som filmar i motorrummet, osv osv, känns som det skulle bli en sån himla cool film där man får med mycket mycket mer än bara en kamera framåt.

Ang minneskort och MPEG4 så ska det gå att filma i 1080p med 30b/s i ca 4 timmar och 20 minuter på ett 32gigs minneskort. Skulle det hela vara okomprimerat så gissar jag att det inte blir många minuter alls...?
När jag filmade lite bankörning 2006 i ca 17min med vanlig DV-kamera så har jag för mig att filen var ca 8 gigabyte stor okomprimerad. Om man då har fullHD istället bör filen bli ca 4x så stor, alltså 32gig. Även om man har många minneskort känns det lite kort om det bara går att filma i knappa 20minuter, eller vad anser du?

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

om man antar (gissar alltså) att det är bildprocessorn som sätter gränsen för dataflödet i GOPro så borde det ge bra mycket bättre bild att filma i 720. Lägre komprimering på samma mängd dataflöde.
Kikar man på Hollywoodproduktioner (dvs mångmiljonbudgetproduktioner) så är det nästan löjligt liten skillnad i upplevelse på en 42" TV mellan 720 och 1080, så att kräva 1080 ur en liten kamera är troligen att fokusera på fel saker, jag har liksom meldert jobbat en del med äldre DV kameror från Canon (XL-1s) och kvaliteten på bilden från dom är fantastisk. Dock missar man ju såklart mycket när det är "SD" istället för HD.
För övrigt tror jag att det enda man ser bättre i 1080 (vs. 720) från minikameror typ GOPro är alla problem som kommer med små kameror...

Men eftersom vi inte är gjorda av pengar så är de en perfekt kompromiss. thumbs up

BMW 330i -05
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Hittade ett test på youtube där de ställer GOPro HD mot Canon XH-A1 HDV en betydligt dyrare kamera. (4700$)
Kanske är det ett fånigt test, men resultatet i denna film är slående. Kanske har de filmat till GOPros fördel, jag vet inte.

http://www.youtube.com/watch?v=yOWSZcf7OK4&feature=related

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Nisse977 skrev:
Hittade ett test på youtube där de ställer GOPro HD mot Canon XH-A1 HDV en betydligt dyrare kamera. (4700$)
Kanske är det ett fånigt test, men resultatet i denna film är slående. Kanske har de filmat till GOPros fördel, jag vet inte.

http://www.youtube.com/watch?v=yOWSZcf7OK4&feature=related

Roligt, jag såg samma test och tyckte det var slående hur mycket bättre Canonen var.
Kolla på den i låg upplösning så du inte förvirras av "HD-sjukan", kolla den på färgton och framför allt hur mycket bättre Canon-kameran plockar upp information där det är lite sämre ljus.
Att bilden är mer saturerad och har högre kontrast med GOPro är ingen fördel, det kan man lätt snofsa till efteråt.

BMW 330i -05
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Haha och jag tycker tvärt om

Nä men jag testade att göra som du sa, kolla i låg upplösning (360p) fullscreen och så stirrade jag in i de mörka partierna i filmen, tex när de filmar över en stad eller i parken med lite mörka träd i bakgrunden. Då ser man att Canonen får fram detaljerna bättre i de mörka partierna än vad GOPro HD får.

Men sätter jag på 720p och tittar som jag normalt sett skulle titta på en filmsekvens (alltså inte stirra på de mörka partierna i bilen) så tycker jag att GOPro HD's bild känns trevligare att titta på pga två saker, bättre skärpa och mer färg (kanske lite för mycket färg till och med). Hade jag inte vetat vilket videoklipp som var filmat av vad, så hade jag gissat att GOPro HD's filmsekvenser var Canonens filmsekvenser.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Canonen kan ju bara filma i DV-upplösning (576i) så det kommer ju knappast som en chock att den ser mjuk ut i 720p. Däremot det man KAN jämföra är ju brus och där ligger GOPro i lä. Färgmättnad är en justeringssak i datorn.

Dock är det en fånig jämförelse, som att jämföra en -87 V8 pickis mot en -10 Golf (utan att dra några som helst paralleller vilken som är vilken), det blir inte rättvist hur man än gör för dom skall användas till olika saker.

BMW 330i -05
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

MaZ skrev:
Canonen kan ju bara filma i DV-upplösning (576i) så det kommer ju knappast som en chock att den ser mjuk ut i 720p. Däremot det man KAN jämföra är ju brus och där ligger GOPro i lä. Färgmättnad är en justeringssak i datorn.

Dock är det en fånig jämförelse, som att jämföra en -87 V8 pickis mot en -10 Golf (utan att dra några som helst paralleller vilken som är vilken), det blir inte rättvist hur man än gör för dom skall användas till olika saker.

Dessutom är att köra testet genom youtube som att tanka lågoktanig soppa på bägge så de går skit...

Fast, nu när jag kollar fullskärm och stor skärm så ser ju filmerna ovanligt bra ut. Jag tycker det brukar bli skräp när man lägger upp något.

Vingåker
Här sen Maj 2006

dubbel

Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
MaZ skrev:

Självklart är det lite som äpplen och päron, och hur mycket pengar man än har så köper man inte den där Canonen och tejpar fast på bilens tak Så jämförelsen är lite knepig, men oavsett så tycker jag GOPro HD ger en trevlig bild i testet.

Är inte riktigt med på vad du menar med att Canonen bara filmar i 576i då det tydligt står att den filmar i 1440 x 1080 med 60 bilder i sekunden interlaced?

Har sett ytterligare tester på nätet där man jämför GOPro HD mot andra sk. actioncams, på nån test ser man hur GOPro ger en färggladare bild jämfört med sin rival och i en annan test är det precis tvärt om... Sen har vi som sagt Youtubes komprimering på det hela...

Läste dock att man kan få en direkt utsignal från GOPro HD, både ljud och bild, så vill man ha en okomprimerad film bör man kunna spela in detta från kameran med hjälp av en annan inspelningskälla.

Jaja nog om detta! Jag ska ha en, så är det bara Kul att filma lite bilkörning och kanske dykning på jobbet

Citera
Bilder o videos
Vilken är den bästa filmkameran för actionfilmning?
1, 2, 3, 4, 5   >>
19145 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande