| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Porsche 4kolvs ok med 26mm kolvar,är det något att ha?
|
1738 besök totalt |
|
Hej!
Har kommit över Porsche 4kolvs ok i aluminium. Nu är jag ingen bromsexpert så lägger ut en fråga här om vad dom klarar. Bromsoken i sig är i bra skick. Det är som sagt ok med 4st kolvar som mäter 26mm i diameter,oken är tillverkade 03 och sägs ha suttit bak på en Porsche,modell vet jag ej. Märket är Brembo. Jag hade tänkt mig att kanske sätta dessa fram på min V8 Audi som lider av original UFo bromsar. Bilen väger ca 1600-1700kilo och används på gata men genomgår massering för att bli banbil och då kommer väl vågen stanna på rätt sida 1500kilo strecket Jag tyckte kolvdiametern såg liten ut? Eller kanske för att jag aldrig sett ett sådant här ok av. Planen är att såfall para dom det ett par Audi skivor som mäter : Diam skiva: 323 mm Tjocklek: 30 mm Diam nav/hub: c:a 145-150 mm (yttre resp inre) Höjd: c:a 60 mm Höjd bromsyta (svephöjd): 65-66 mm Centrumhål: 65-66 mm Bultdiam: 112 Antal bulthål: 5 Är det något mer ni undrar om dom så skall jag göra mitt bästa för att fylla på med info. Skall även försöka få in bild på dom imorn, datorn kladdar lite med mig nu tyvärr. Så frågan är, är jag något på spåren eller jag skall låta min kompis behålla oken?? Tacksam som tusan för svar
och om det skulle vara så att det inte är något att ha på min Audi, vad är dom då lämpade för? (förutom bak på en Porsche då )
_________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||
|
Re: Porsche 4kolvs ok med 26mm kolvar,är det något att ha?
De ok du hittat har säkert huserat bak på en boxster. Skulle tro dessa kan ge en svepyta av kanske 40mm, ganska långt ifrån vad dina tänkta skivor kan ta. Skulle försöka hitta ok som matchar skivornas svepyta. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Jag har bakok ifrån en 996 carerra vilket är samma ok som Boxster har fram. De tar max 300*24 skivor om jag inte minns fel. Boxster bakoken tar 300*20. Tror inte att det är sådana då mina har kolvstorlekarna 28 och 30mm. 26 mm känns smått i jämförelse. De beläggen har iaf en svephöjd på 55 mm. Enklast är att kolla numret som står ingjutet i oken. Brukar vara nått i stil med 996-352-421-13 Sen är det bara att leta runt lite här så ser du till vilken bil de sitter på. Då hittar du lätt vilken skivstorlek de är avsedda för. Samt att du hittar information om beläggen och ser om svephöjden är lämplig. Finns lämpliga Brembok ifrån nån Porsche som funkar med de skivorna. 996 turbo har 330mm skivor som är 34 mm tjocka. Det verkar som om de värre modellerna har 330*28mm bakskivor så sådana ok skulle kunna funka på dina skivor om svephöjden på beläggen räcker till. Här kan man se vad som sitter på de olika modellerna http://www.pelicanparts.com/catalog/ _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Vad ett bromsok enligt tex pjåche sitter matchat med för skiva är sällan max- eller minimimått som går att använda. +/- 10% har jag inte sett har varit något problem någon gång hittils, ofta går det med ännu större skillnad. _________________ Roland Johansson |
||||
|
körde de skivorna på min s2. Matchade då med ett par 996 framok. De tar som silldro säger 330x28mm skivor och svephöjden på beläggen blir riktigt bra. Det enda man åker på att göra är att slipa ner pinnarna i oket som belägget ligger på lite då de annars kan ta i skivan.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
|
Re:
var det 996 Sug eller Turbo ok du åkte med? Har kanske 996 sug ok från en 03 carrera på G. Läste en artikel om att det skulle gå att köra dom "bolt on" på UFo bromsens fjäderben med Mercedes SL skivor 320X30. Men om inte jag har tittat helt galet så fäster väl Porsche oken in ovanifrån och inte på sidan som original audi ok? _________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1738 besök totalt |