Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 964 TURBO mot 996 T
<<   1, 2, 3, 4   >>
14861 besök totalt
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Klart att en 964t inte har samma potential som en 996tt med samma pengar i modifieringar.
Det är mycket en "inställning" fråga i mina ögon. Vad är ditt mål med bilen ? Vara snabbast på banmöten ? Mycket pulver ? At ha framför alt kull ? 2wd/4wd ? Köra race ? Utseende ? etc etc....

Själv skulle jag bara bytta min mot en ban prepad GT2a (993/996/997!) men det är inte samma pengar ! Eventuelt mot nya GT3RSen men jag hoppas att "vill ha känslan" kommer att minska med tiden precis som det gjorde med 996RS och 997RS MK1.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Du kommer få nöja dig med ca 340-360hk om du åker 964 turbo om duinte vill in i maskin

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



Re:

Supramannen skrev:
Du kommer få nöja dig med ca 340-360hk om du åker 964 turbo om duinte vill in i maskin


Hur mycket effekt klarar en 996 turbo utan att öppna motorn?

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Re:

Birdy_sx skrev:
Supramannen skrev:
Du kommer få nöja dig med ca 340-360hk om du åker 964 turbo om duinte vill in i maskin


Hur mycket effekt klarar en 996 turbo utan att öppna motorn?


850hk Dyno queens..
750hk Vid Boulevard racing..
650HK Vid time attack..
550HK Vid långlopp(möjligtvis)..

Alla siffror skall tas med en nypa salt detta är ingen absolut veteskap..
I Usa åker folk med upp mot 900hk och oöppnad motor speciellt på 997:an. Men att göra ett litet "ryck" på highwayen är inte riktigt samma sak som banåka..

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583


Trådstartare
Målet är att kunna ha en snabb och stark bil som gör bra ifrån sig på bana, till och från banan och på väg till nurburgring och även någon roadtrip runt i europa men även ha en modiferad bil som man inte behöver oroa sig om något kommer lägga av när som helst, visst alla bilar kan få problem men att man inte ska behöva vara orolig för man kör med 550hk+ i maskinen och kunna ligga längre sträckor på motorvägen i 300km/h

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



Re:

Puppan skrev:
Birdy_sx skrev:
Supramannen skrev:
Du kommer få nöja dig med ca 340-360hk om du åker 964 turbo om duinte vill in i maskin


Hur mycket effekt klarar en 996 turbo utan att öppna motorn?


850hk Dyno queens..
750hk Vid Boulevard racing..
650HK Vid time attack..
550HK Vid långlopp(möjligtvis)..

Alla siffror skall tas med en nypa salt detta är ingen absolut veteskap..
I Usa åker folk med upp mot 900hk och oöppnad motor speciellt på 997:an. Men att göra ett litet "ryck" på highwayen är inte riktigt samma sak som banåka..

/Pete


Låter som en väldigt bra motor.
Då bör en 500-550hk för en trackday besökande bil vara ganska safe om allt är fräsht. Bra att veta då 996 turbo står högst upp på önskelistan

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

pentén skrev:
Målet är att kunna ha en snabb och stark bil som gör bra ifrån sig på bana, till och från banan och på väg till nurburgring och även någon roadtrip runt i europa men även ha en modiferad bil som man inte behöver oroa sig om något kommer lägga av när som helst, visst alla bilar kan få problem men att man inte ska behöva vara orolig för man kör med 550hk+ i maskinen och kunna ligga längre sträckor på motorvägen i 300km/h


Då är inte 964 turbo din bil.. 550hk kommer kosta det minst 300 000kr eller nått...ca 350 hk åker man sen rör man inte nått mer liksom om man inte vill lägga mycket pengar...

Sen är det en gamal bil så saker kan gå sönder liskom... mycket fin och bra bil men man måste veta att man har en 93a liskom

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Puppan skrev:
Birdy_sx skrev:
Supramannen skrev:
Du kommer få nöja dig med ca 340-360hk om du åker 964 turbo om duinte vill in i maskin


Hur mycket effekt klarar en 996 turbo utan att öppna motorn?


850hk Dyno queens..
750hk Vid Boulevard racing..
650HK Vid time attack..
550HK Vid långlopp(möjligtvis)..

Alla siffror skall tas med en nypa salt detta är ingen absolut veteskap..
I Usa åker folk med upp mot 900hk och oöppnad motor speciellt på 997:an. Men att göra ett litet "ryck" på highwayen är inte riktigt samma sak som banåka..

/Pete


Ungefär så lite mer säger jag, men man måste titta över saker till ex har inte 996 turbo nån olje kyl på lådan

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583


Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
pentén skrev:
Målet är att kunna ha en snabb och stark bil som gör bra ifrån sig på bana, till och från banan och på väg till nurburgring och även någon roadtrip runt i europa men även ha en modiferad bil som man inte behöver oroa sig om något kommer lägga av när som helst, visst alla bilar kan få problem men att man inte ska behöva vara orolig för man kör med 550hk+ i maskinen och kunna ligga längre sträckor på motorvägen i 300km/h


Då är inte 964 turbo din bil.. 550hk kommer kosta det minst 300 000kr eller nått...ca 350 hk åker man sen rör man inte nått mer liksom om man inte vill lägga mycket pengar...

Sen är det en gamal bil så saker kan gå sönder liskom... mycket fin och bra bil men man måste veta att man har en 93a liskom


Jo det lutar lite åt det hållet , kände på mig det innan men ville verkligen vara säker på att 996T får bli den bil jag ska söka efter.
hade man haft pengar hade man gjort en 964T med 550-600hk och extremväghållning bara för att den karossen är bland de finaste och definerar porsche

tack för alla tipsen jag fått i tråden, tror jag rett ut vad det får bli till år 2011

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2140



Men vad väger en 964:a kontra en 996:a?

Det jag tänker på är att 400hk i en 964 nog inte är samma sak som 400hk i en 996.

_________________
Peter Sundström
Nissan Skyline KGC10, Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
313 varv på Nordschleife
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Re:

dvorak skrev:
Men vad väger en 964:a kontra en 996:a?

Det jag tänker på är att 400hk i en 964 nog inte är samma sak som 400hk i en 996.


964: 1470 - http://sv.wikipedia.org/wiki/Porsche_964
996: 1540 - http://sv.wikipedia.org/wiki/Porsche_996

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2140



oj, det var mindre skillnad än jag trodde.

Tack för infon iaf! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Nissan Skyline KGC10, Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
313 varv på Nordschleife
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Re:

dvorak skrev:
Men vad väger en 964:a kontra en 996:a?

Det jag tänker på är att 400hk i en 964 nog inte är samma sak som 400hk i en 996.


Det är inte bara vikten, det är känslan.
original 320 HK känns redan mer än 400 i 996an.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Re:

pentén skrev:
Målet är att kunna ha en snabb och stark bil som gör bra ifrån sig på bana, till och från banan och på väg till nurburgring och även någon roadtrip runt i europa men även ha en modiferad bil som man inte behöver oroa sig om något kommer lägga av när som helst, visst alla bilar kan få problem men att man inte ska behöva vara orolig för man kör med 550hk+ i maskinen och kunna ligga längre sträckor på motorvägen i 300km/h


Eftersom du kommer at hamna på en modifierad bil tror jag at bland dinna krav den enda en modifierad 964t inte klarar är 550 HK... (visst klarar dem det men som sagt dyrt och förmodligen bara strul)

996TTn med mods passar best ($$) men du kanske kan hitta en 997TT eller en trimmad 993TT för utseendet ?
Annars bara som alternativ en RUF BTR thumbs up om du vill ha den gamla looken och mycket pulver (dock inte 550hk).

"oroa sig om något kommer lägga av när som helst" - Den inställning hade jag med min 1sta "performance" bil och det var den strulade mest trots att den var ny och att jag körde inte så våldsamt... Sen dess har jag bestämt mig för at sluta oroa mig, funkar mycket bättre och rekomenderas varmt !

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

annat alternativ: köpa en 996T och en 964 carrera.. köra 996t på banan o låta 964 carrera stå still i garaget. visst är det dyrt

964 e ju mycket snygg, kanske göra bara plåt på utsidan, göra likadan bil som i filmen http://www.youtube.com/watch?v=GaQB_tgS7f0

_________________
Tomas M
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583


Trådstartare
Vincent, att sluta oroa sig gör nog mycket för livskvalitén, absolut!

997T är för mycket $ för mig och som sagt blir dyrt i längden med en 964T (fast jag vet att 996t kommer även den att kosta när man väl börjar haha)

Trevlig sensommar på er

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



911 (996) Porsche TURBO LHD

Den här verkar alldeles för billig. Någon som ser en fara i att köpa? Lurendrejeri?
http://www.pistonheads.com/sales/1761140.htm

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583


Trådstartare
Vem skriver Look med @ ?

Googla på "företaget"

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



http://www.carreracars.co.uk/

De sysslar bland annat med "tunning"

Nyhetsdelen av sidan ser bra ut också: http://www.carreracars.co.uk/full_news.php?newsid=2

_________________
David Lundin
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583


Trådstartare
Som SMR skrev tidigare så är 996T dyra bilar, bör nog dra öronen åt sig när det är för "billigt för att vara sant" =)

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 280



LHD bilar brukar väl va ca 10-20% billigare i UK så priset är nog inget att oroa sig över..

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche 964 TURBO mot 996 T
<<   1, 2, 3, 4   >>
14861 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande