| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montera säkringshållare för att säkra av batteri
|
17 besök senaste veckan (11580 totalt) |
|
Hej, ska säkra av batteriet då det är flyttat till bagaget och köpte en sån här på feltema.. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi Men jag fattar inte hur jag får fast kablarna? Det åker bara ur, och det går inte att skruva åt så det sitter. Har jag missat nått eller är det nån som har mer erfarenhet av sånna här hållare? Sen undrar jag om ni tror att 80 A säkring funkar eller om det är för klent? Kabeln är 35 mm2. Mvh Micke |
||
|
Jag började med en sådan, men övergick ganska snart till en sådan här från MDS. Jag kör med 300A säkring. Den blir blåanlöpt vid normalt bruk och brinner av om jag har tändningen lite hög vid start så att den hugger emot. Så jag är tveksam till att 80A håller.
_________________ Claes-Olof Strand |
||
|
Är det nån regel som säger att ni måste ha säkring vid batteriet?
Jag skulle hellre köpa gummiklammer och riktiga genomföringar för pengarna. Har man överdrivet bra koll på hur kabeln är dragen så tycker jag inte att det finns anledning att säkra av den. (hur många bilar har säkring original mellan startmotor och batteri?) |
||
|
Re:
Dom flesta numera som har batteriet bak. Det är ju knappast vid normalt bruk man vill ha en säkring, utan om man kraschar hårt. Vad är det för karaktäristik på en sån där bilstereosäkring? Är den ens anpassad för såna laster som uppstår i en bil? om den blir blåanlöpt, innebär det att du inte har nån generator eller har du kopplat allt på ett mystiskt sätt?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Re:
Ska du ha en säkring som fyller en funktion (dvs den går av när nåt ovanligt händer, tex kortslutning) så kan den ju inte förbli oberörd när startmotorn drar sina 150-200A i peakström. En säkring som snabbutlöser vid 300A låter väldesignat (men det borde bli ett bra sprak ändå vid kortslutning innan säkringen går, men om det beror på krasch så pågår ju inte sprakandet så länge och det kan ju ta ett litet tag innan det finns bensinånga att antända). Kanske 350A hade varit bättre om du vill starta med lite högre tändning (men säkringen är kanske inte uppbyggd av stackade "50A-bleck"?). |
||
|
om man har "sprak" så lär det ge betydligt högre ström, dessutom är det välkabelbrand som man vill dimensionera säkringen för och då är det andra grejer som gäller.
Min 100A säkring provkörde jag i 15 sekunder nötning på starten och den var helt oberörd. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Re:
Jo jag förstår poängen. Men i mina ögon är det lite som livrem + hänglser + ännu mer? Vid en sån hård krasch att en vettigt installerad kabel går sönder så känns det som lika stor risk att hela batteriet ligger kortslutet mot en bursträva. 300A är inga problem att få en startmotor att dra. Högkompad motor med lite volym, mycket tändning vid start, gammal dålig startmotor, tjock olja och kall temp.. Lägg dessutom till lite spänningsfall på vägen (över säkringar och onödiga skarvar) så blir det inte roligare. |
||
|
Re:
säkringen går till 99% säkerhet för att du har för tunn kabel. Om du börjar mata 300A genom den kabel som ser ut att vara runt 16-25mm2 så kommer du få såna sjuka spänningsförluster att din stackars startmotor får nog max 8-10volt att leka med(och då vill den ha ännu mer ampere). 300A ska ha minst 55mm2 kabel, nu sträcker sig inte mina gamla SASCA tabeller från början av 90-talet så långt så jag orkar inte räkna fram hur lång kabeln bör vara, men jag gissar på max ett par meter. gå iväg och prata med en av era bilstero-byggar polare och be att få nuvarande reglemente för "bilstereo-sm" där finns tydliga direktiv om kablar, kabeldragningar, säkringar och längder. SASCA (eller vad det heter nu för tiden) är väldigt bra att följa, på samma sätt som SBF reglerna för skyddsburar är bra att följa även om man inte ska tävla. _________________ Ola Gustavsson |
||
|
Man behöver inga jättekablar för att starta motorn.
Lite räkneexempel från min förra biltråd Startmotorn är på 1,4kw det blir ju 1400w vid 13,8 volt blir det ca 100 Amp Kabeln är 3,5m lång. Då får vi följande 50mm2 3,5*0,000386 ohm per meter = 0,001351 ohm * 100amp =0,1351 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 13,5W 35mm2 3,5*0,000554 ohm per meter = 0,001939 ohm * 100amp=0,1939 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 19,4 W 25mm2 3,5*0,000780 ohm per meter = 0,00273 ohm * 100amp=0,273 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 27,3W 21mm2 3,5*0,001 ohm per meter = 0,0035 ohm * 100amp=0,35 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 35W Nu är 13,8V lite högt men här en uträkning med 12V Startmotorn är på 1,4kw det blir ju 1400w vid 12 volt blir det ca 117 Amp Kabeln är 3,5m lång. Då får vi följande 50mm2 3,5*0,000386 ohm per meter = 0,001351 ohm * 117amp =0,1580 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 18,48W 35mm2 3,5*0,000554 ohm per meter = 0,001939 ohm * 117amp=0,2268 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 26,53 W 25mm2 3,5*0,000780 ohm per meter = 0,00273 ohm * 117amp=0,3194 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 37,36W 21mm2 3,5*0,001 ohm per meter = 0,0035 ohm * 117amp=0,4095 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 47,91W Motorn det gällde är en 2,8L sexa & batteriet är ett litet 18Ah. Alla beräkningarna är på 3,5m kabel jag kör med 21mm2 kabel. Kabelresistansen kommer från datablad från kabeltillverkaren. Idag sitter batteriet i kupé & är endast 1,5m så det skulle gå med ännu tunnare kabel utan problem. Har kört med detta i drygt 2 år . _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re:
absolut inte, men man behöver jättekablar om man ska säkra av med 300A (och dessutom använder det). enklast för att slippa problem är att dra kabeln skyddad utan något krångel med kopplingsdosor, säkringar och dyligt. Vill man skydda sig från kortis så bör man tänka lite på hur stor gnista man kan få av en så liten säkring som 100A och fundera på om den skulle räcka att antända bensinångor, inredning, mm med. Att skydda sig från batteriexplosioner är lurigt, men alla de gånger jag sett en batterikabel kortslutas mot rambenet på folkracebil så har det slutat med att batteriet bllir urladdat och ev ger lite mindre kräm efteråt. det verkar som att karossen i sig ger tillräckligt motstånd för att förhindra explosion, möjligen undantaget om skyddsbyren kommer åt båda batteripolerna direkt. Det är ett icke-existerande problem, och de sätt som det försöker lösas på ger bara en falsk trygghet. _________________ Ola Gustavsson |
||
|
Enda anledningen som jag kan se att installera säkring är att skydda en för klen kabel mot långvarig överlast..
I de flesta installationer överlastar man ju faktiskt kabeln när man startar motorn, utan kabeln bör mer dimentioneras efter generatorns effekt. Det man framför allt är orolig för eftersom man sätter en säkring är att kabeln ska börja brinna, det gör den inte om man tillåter en pik effekt på någon kW på 15-20s. I en racebil vill man jaga vikt och där speciellt borde man tänka, så klen kabel som möjligt, säkrar man då av den med en trög säkring på ca 1,2 x generatorns märkström så är man home safe. Nöter man på starten då säg en minut går kanske säkringen, men den gör sitt jobb och skyddar kabeln. I princip alla smältsäkringar utom ultrasnabba klarar dubbel märkström en anmärkningsvärt lång tid... Sen får man ta att startmotorn tappar några Nm i vrid för att den inte får optimal magnetisering, men de flesta startmotorer drar ganska bra ändå. Det är inga problem att starta en bil med ett nyladdat batteri och 5m 16mm2 startkablar... tänk på det. Racebilen har väl ändå nyladdat batteri... Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
|
Används inte s.k. "fusible links" längre?
Wikipedias definition: An electrical fusible link is a type of electrical fuse that is constructed simply with a short piece of wire typically four [American wire gauge] sizes smaller than the wire that is being protected. For example, an AWG 16 fusible link might be used to protect AWG 12 wiring. Electrical Fusible links are common in high-current automotive applications. The wire in an electrical fusible link is encased in high-temperature fire-resistant insulation to reduce hazards when the wire melts. Finns gott om såna på min Monza 1975. Verkar ju även finnas att sättas direkt vid batteripolen: (klicka på bilderna för större bild)
Denna bild är jag inte säker på om det är en "fusable link"
_________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
17 besök senaste veckan (11580 totalt) |