Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1694 besök totalt |
Bakvagnsgeometri... era tankar om mina mått?!?!?
Har kört CASIM en drös vändor för att komma fram till dessa mått och jag har prioriterat i följande: 1 - Spårviddsfärändringar inom rimliga gränser 2 - Hålla positiv cambergain under 1 grad 2 - Hålla rollcenter i shack dvs i stort sett stilla i höjdled och så lite som möjligt i sidled. Allt är ju en kompromiss och med de spindlar jag använder definitivt lite mer. Använder Saab og900 (1988-93) framspindlar i bakvagn. Kanske inte idealiska ur alla synvinklar men de ger en del möjligheter som jag inte går in på här. Bilen byggs som en ground-effect-bil så roll & infjädring ska hållas minimal för att man inte ska förlora marktrycket. Jag kommer således ha en mycket hårt satt bil vilket gör att vinklar osv. inte kommer ändras lika mycket. I övrigt är jag medveten om att RC är lågt bak och det kommer bli än lägre fram men att bygga för att få upp RC skulle ge andra & större problem som att RC fglyttar sig mycket och spårvidden ändras mycket mer. Har vidare prioriterat egenskaperna vid roll & bumproll. Saker som INTE går att göra: Flytta ned infästningarna för undre bärarmen (där ska sitta en diffusor), flytta infästningarna närmre varandra (kardan/diff ivägen). So here goes: A-arm Mountings Upper Arm Mounting Position X: 285 mm Upper Arm Mounting Position Y: 365 mm Lower Arm Mounting Position X: 125 mm Lower Arm Mounting Position Y: 155 mm RC Height @ Normal Ride Height: 41,64 mm Upper Arm Length: 456 mm Lower Arm Length: 667 mm -------------------------------------------------------------- BumpDroop Manouver Max Positive Camber Change Inner Wheel: 0,98 deg Max Negative Camber Change Inner Wheel: 0,9 deg Max Positive Camber Change outer Wheel: 0,98 deg Max Negative Camber Change outer Wheel: 0,9 deg Max Roll Center Change Horizontal: 0 mm Max Roll Center Change Vertical: -25,12 mm Max Track Width Change: 3,94 mm -------------------------------------------------------------- Roll Manouver Max Positive Camber Change Inner Wheel: 0 deg Max Negative Camber Change Inner Wheel: 1,74 deg Max Positive Camber Change outer Wheel: 1,5 deg Max Negative Camber Change outer Wheel: 0 deg Max Roll Center Change Horizontal: -142,8 mm Max Roll Center Change Vertical: 0,9 mm Max Track Width Change: -0,38 mm -------------------------------------------------------------- BumpRoll Manouver Max Positive Camber Change Inner Wheel: 0 deg Max Negative Camber Change Inner Wheel: 2,59 deg Max Positive Camber Change outer Wheel: 0,3 deg Max Negative Camber Change outer Wheel: 0,55 deg Max Roll Center Change Horizontal: -372,79 mm Max Roll Center Change Vertical: 27,9 mm Max Track Width Change: -2,53 mm -------------------------------------------------------------- DroopRoll Manouver Max Positive Camber Change Inner Wheel: 0,29 deg Max Negative Camber Change Inner Wheel: 1,01 deg Max Positive Camber Change outer Wheel: 2,57 deg Max Negative Camber Change outer Wheel: 0 deg Max Roll Center Change Horizontal: -84,21 mm Max Roll Center Change Vertical: -25,07 mm Max Track Width Change: 3,91 mm Så: Helt galet eller bara halvfel? ![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
Några frågor
![]() 1. Hur stora är chassirörelserna (i mm) vid de olika BumpDroop/Roll osv? 2. Är dessa rörelser baserade på beräkningar/uppskattningar av vilken lastväxling du får i just ditt fall + fjäderhårdheter+RC/pitch center höjd? 3. Är RC-förändringen som anges i förhållande till marken eller i förhållande till tyngdpunkten på bilen? mvh Johan _________________ Johan Lekås |
RC-förändringa är i förhållande till tyngdpunkten förstås. Chassirörelserna är 30mm. Rörelserna är inte baserade på lastväxlingar utan enbart antaganden. Setup kommer göras så rörelserna hållas inom dessa 30mm vid hyfsat bra underlag. Mao skumpiga banor kommer sannolikt ge aningens mer, kanske ytterligare 10mm. Men 30mm är nog att betrakta som max på en genomsnittlig bana som ex. Kinnekulle eller Anderstorp. Iom. ground-effect så kan man inte tillåta att bilen rör sig särskilt mycket. Kort och gott; bile kommer bli väldigt hård.
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
Re: Bakvagnsgeometri... era tankar om mina mått?!?!?
[quote="ezroller"]Har kört CASIM en drös vändor för att komma fram till dessa mått och jag har prioriterat i följande: 1 - Spårviddsfärändringar inom rimliga gränser 2 - Hålla positiv cambergain under 1 grad 2 - Hålla rollcenter i shack dvs i stort sett stilla i höjdled och så lite som möjligt i sidled. Det är som du säger alltid en kompromiss, men man får ändå prioritera vissa egenskaper mer än andra. Som exempel, kan konsten vara att ge aerodynamiken de egenskaper man är ute efter, men sedan måste man även analysera vilka geometriska egenskaper som passar bäst för denna mängden aerodynamiska krafter. Att hålla spårvidden inom rimliga gränser är bra, och egentligen inget större problem för den här typen av geometrier. Cambern innehåller lite mer motstridiga komponenter, men fjädringsvägen är kort så det brukar lösa sig. Prioritera höjdläget för Rc, eller bättre uttryckt, summan av vinklarna på FL. Detta innebär att skärnings punkterna för FL gärna kan röra sig mot det avlastade hjulet vilket neutraliserar positiva o negativa jackingkrafter, för bättre balans. Det är därför poäng att fram och bakhjulsgeometri är likadan, det skapar mindre beräknings och inställningsproblem. Har vi mycket downforce så kan man i grova drag lägga mer vikt vid jämn däckstemperatur än mekaniskt kurvgrepp, det är ju downforce som skapar grepp. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
![]() |
Racetech
![]() |
1694 besök totalt |