| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kylare i skuffen, tips å ideer
|
1644 besök totalt |
|
motorn i fråga är en gammal bmw m30.. tanken är å sätta kylet i bak, lär väll bli en vattentank på högsta punkt i motorutrymmet (eller är det bättre i bak?) med inbyggt övertryckventil i locket, dvs inte kylare med påfyllningslock. ett gäng luftningar från motorn(blir väll längst bak på toppen vid utaget till kupevärme, plus en från tgermostathus, kanske nån mer fråmn topplocket om jag hittar lämpligt ställe å sätta den) och en från översta delen av kylaren som vanligt. nån typ av elektronisk pump som hjälper till å trycka fram vatten till orignal remdrivna pumpen. ett relativt stor cellpaket får den nog bli, biltema har ett som är 590x500x3cm så den ska nog räcka till, en riktigt rejäl kylfläkt med såklart, luftintag med slang från taket eller från sidorna av bilen, utsläpp för luften bak under bilen eller bak vid regaplåten??? rör inne i bilen å slanganslutningar mot alllt i ändarna... är det nått jag har missat eller tänkt fel ang??? det jag är jävligt skraj över är å råka bygga fel så den får luftfickor nånstan, kandke är bättre å ha vattentank både fram å bak på högsta punkt??? elller räcker det med å ha ett kärl som ska fylla hela systemet??? måste man ha konstant stigning på luftningsklang mellan kylare och kärlet?? eller kan jag ha kärlet i fram å sen dra luftningslangen genom bilen
kanske bäst att sätta kärlet bak å den ta luftningsslangarna från motorn å dra bak till skuffen i en egen slang?? motorn är ju så att säga trycksatt av pumpen å borde orka trycka bak luften isåfall??? det ska självklart vara ett system som är "självluftande" inte så eferbivet att jag har 14 luftnipplar om måste luftas manuellt om man rpåkat köra motorn överhettad eller nått
bra tips å ideer motages tacksamt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
jag kör kylare bak med inbyggt expansionskärl. Sitter i en e30 med m20. Kylaren kommer rejält mycket högre än motorn (min motor sitter 4cm längre än orginal också) och nu är den mycket mer lättluftade än orginal. Du vill ju ha expansionskärlet som högsta punkt så då får kylaren sitta ganska lågt ner i bagageutrymmet om du ska få till det. Smidigast är en kylare med lock. Har också borrat ett litet hål i termostaten vilket underlättare luftningen. Öppnar nippeln på högsta motorpunkten först och fyller till det rinner ut vatten där, stänger bara och fyller upp tills kylaren är full sedan är det klart.
Kör enbart med orginal remdriven pump vilket verkar fungera bra. Skulle rekommendera att sätta kylarrören under bilen då man får "gratis" kylning av rören då samt att det blir säkrare vid en olycka. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1644 besök totalt |