| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Shell V-Max 99 oktan för banåkning?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 19 besök senaste veckan (23696 totalt) |
|
TV4 lär ju ha en viss tid avsatt för reklam under F1 loppen, inget som Shell bestämt med andra ord. Vad tittar ni helst på, reklam för Shell eller yoghurt (den goda eller nyttiga.. GAH!).
I USA har dom oktantal som bygger på RON+MON/2, i sverige har vi RON. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Yoghurt, i det här specifika fallet. Såna där vi-låtsas-att-det-är-en-dokumentärfilm-med-intervjuer-och-allt, ta-sej-själv-på-allvar reklamsnuttar är bara tröttsamma (och det oberoende av längd). Vill jag se sånt finns det ju TV Shop. _________________ Johan Rådlund |
||||||
Dom har så lågt octanhalt som 87 på vissa ställen. och på en del mindre bensinstationer kan du heller inte vara säker på att få den octanhalt du betalar för vilket kan vara ett bekymmer om du kör en äldre prestandabil utan knackningssensor. Tankar man på någon av de större stationerna i Sverige tror jag att skillnaden i octantal mot det som utlovas är närmast obefintlig. _________________
Peter Bouveng 964 C4 Cab '90 |
||||||
OK, nu är jag tillbaka från Gotland Ring... Redo att fälla min dom... Observera att mina erfarenheter gäller min bil med en 2,2 liters sugmotor från GM på ca 147 hästar orginal. Bränsle förbrukningen på landsväg blev möjligen 5-10% lägre men har har jag inte lyckats göra en tillräckligt korrekt jämförelse. Så jag litar inte riktigt på dessa siffror... Bränsle förbrukningen på bana, var snarare högre med v-power än med 95...
Slutligen det viktigaste: Det fanns ingen som hellst skillnad i varvtider mellan v-power och 95 oktan så för egen del går jag nu tillbaka till 95. Jag ska påpeka att jag vid testet mellan bränslena körde på väldigt jämna varvtider. Dock var detta inte något blindtest. Troligen behöver bilen mappas om för att kunna utnyttja v-power, men frågan är om det verkligen ger någon skillnad...
_________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Vi verkar göra olika observeringar, men då körde jag oxå en turbobil med nollställd insprutning.
Men vilken 95-oktanig soppa kör du? |
||||||
|
Hm.. hur kommer det sig att jag känner skillnad på min gamla Audi 80 1.8S då?
Den har ju k-jet om jag inte minns fel. Men har testat vanlig "fulbensin" och V-power nu några gånger, och V-Power gör verkligen bilen piggare. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||||
Samma temp i bana och luft? Precis regnat bort allt gummi i banan osv...? Det skiljer lätt en sekund mellan tiderna på Kinnekulle beroende på "yttre omständigheter". _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
I Sverige är det mer eller mindre omöjligt att veta vilken soppa man kör på om man tankar 95 & 98. V-Power kommer dock alltid från Shell raff i Göteborg. _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||||
|
|
||||||
|
nu är jag tillbaka igen...
Som sagt det verkar inte göra någon skillnad på min bil, men jag påstår för den saken skull inte att det inte gör någon skillnad för er, bara attt man ska vara skeptisk. Det skilde max en halvtimme (den tid det tar att åka och tanka) mellan testtillfällena, vädret var jämt och stabilt. Jag tankade 95 oktan på OK... _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Skapligt trådlyft här men skall man befara att älsklingssoppan försvinner nu...?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ar _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
Aspen 102 finns ju alltid
|
||||||
|
Beror nog som sagt på hur man väljer att profielra och positionera stationerna.
om man från ST1 sida ivll expandera sittn uvarande koncept med bemmanade stationer tror jag V-Power försvinner med tiden. Känns inte som naturlig produkt för ett företag med uttalad lågprisprofil. om man vill bli större och berdare med en annan profil på stationerna jämfört med automatmackarna kanske det är lite positivare för oss som vill ha V-Power i ban och racerbilar. men frågan är om ett lågprisföretag som ST1 är intresserade av att betala licenspengar för att få verka under shell-loggan? Varför skulle Shell sälja om man vill vara kvar? (man har försökt sälja sina stationer tidigare också för en sådär 4-5 år sedan. Men ingen ville betala vad Shell begärde för statinonsnätet... Dagens affär kan ju iofs se annorludna ut, med Raff-kapacitet osv. tycker det är tråkigt att alla gamla mack-märken försvinner och det blir mycket omständigare att tanka hobby och racerbilar om man alltid måste hantera och lagra dunkar från Aspen, som för övrigt är ett mycket bra bränsle. Jag vill ha tillbaka min BP-mack! Hör du det Svanberg?
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Kankse är för tidigt i processen, men en lite påstötning till Shells eventuella köpare om att vi som leker med bilar gärna vill ha V-power kvar kanske är bra?
Sen om dom döper den ST1 power+ eller nått har jag inga problem med... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Här i byn fanns det en BP-mack fram tills Statoil köpte upp märket -93. Jag hann tyvärr aldrig tanka där själv eftersom jag tog körkort -95.
Macken finns kvar på samma ställe, men nu är det en Q-star automatstation. Tråkigt när gamla märken går i graven, men det är väl utvecklingen kanske.
Det finns dock en bra bensinmack här, Din-X. De har 98 oktan iaf, det är den enda macken inom 3 mil som har det. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Re:
Då blirär frågan om V-Power som produkt är tillräckligt lönsam för fortsatt produktion, även efter ett på sikt förmodat namnbyte. (kan inte se fördelen för ST1 som verkar ha en expansiv strategi, att ha Shell loggan kvar i längden, troligen vill man sälja soppa under sitt eget namn) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Shell V-Max 99 oktan för banåkning?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 19 besök senaste veckan (23696 totalt) |