Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Shell V-Max 99 oktan för banåkning?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
18 besök senaste veckan (23695 totalt)
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



I USA har de visst en Shell V-Power 91.
Räknar de annorlunda där eller är det bara 91 oktan i deras bensin?

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



TV4 lär ju ha en viss tid avsatt för reklam under F1 loppen, inget som Shell bestämt med andra ord. Vad tittar ni helst på, reklam för Shell eller yoghurt (den goda eller nyttiga.. GAH!).

I USA har dom oktantal som bygger på RON+MON/2, i sverige har vi RON.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Vad tittar ni helst på, reklam för Shell eller yoghurt


Yoghurt, i det här specifika fallet. Såna där vi-låtsas-att-det-är-en-dokumentärfilm-med-intervjuer-och-allt, ta-sej-själv-på-allvar reklamsnuttar är bara tröttsamma (och det oberoende av längd). Vill jag se sånt finns det ju TV Shop.

_________________
Johan Rådlund
Citera
millemiglia
Stockholm.
Här sen Mar 2005
Inlägg: 30



Joakim Winkler skrev:
I USA har de visst en Shell V-Power 91.
Räknar de annorlunda där eller är det bara 91 oktan i deras bensin?


Dom har så lågt octanhalt som 87 på vissa ställen.
och på en del mindre bensinstationer kan du heller inte vara säker på att få den octanhalt du betalar för vilket kan vara ett bekymmer om du kör en äldre prestandabil utan knackningssensor.

Tankar man på någon av de större stationerna i Sverige tror jag att skillnaden i octantal mot det som utlovas är närmast obefintlig.

_________________

Peter Bouveng
964 C4 Cab '90
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



meldert skrev:
TobbeC skrev:
meldert skrev:
Har förresten gått på reklamen och testat min bil på v-power har inte märkt några större skillnader varken i bränsleförbrukning eller effekt... Ska köra den en stund till på soppan (inklusive ett banmöte) och se om det blir någon skillnad annars återgår jag till 95 oktan. Jag misstänker att bilen behöver mappas om för att utnyttja det högre oktantalet.


Något du kan testa är att nollställa styrboxen.

Plocka bort batteripolen i 15+min.



Testade idag att koppla bort batteriet en stund medans jag bytte till rejssulorna. När jag startade bilen efteråt tog märktes tydligt hur ecu anpassade sig det tog en stund innan tomgången gick ner till det normala. Tog en provtur sedan och jag är nog böjd till att hålla med om att bilen känns piggare, motorn drar jämnare på något sätt... nåja det sitter säkert i huvet...
Ska kolla vad som händer med bränsleförbrukningen och återkommer i frågan dessutom ska jag till gotland ring i helgen och eftersom man tydligen inte kan köpa v-max där än så kommer det bli tillfälle att jämföra känsla och t o m varvtider när soppan tar slut och jag tvingas tanka något annat...



OK, nu är jag tillbaka från Gotland Ring... Redo att fälla min dom... Observera att mina erfarenheter gäller min bil med en 2,2 liters sugmotor från GM på ca 147 hästar orginal.

Bränsle förbrukningen på landsväg blev möjligen 5-10% lägre men har har jag inte lyckats göra en tillräckligt korrekt jämförelse. Så jag litar inte riktigt på dessa siffror...

Bränsle förbrukningen på bana, var snarare högre med v-power än med 95...

Slutligen det viktigaste: Det fanns ingen som hellst skillnad i varvtider mellan v-power och 95 oktan så för egen del går jag nu tillbaka till 95. Jag ska påpeka att jag vid testet mellan bränslena körde på väldigt jämna varvtider. Dock var detta inte något blindtest.

Troligen behöver bilen mappas om för att kunna utnyttja v-power, men frågan är om det verkligen ger någon skillnad...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2432



Vi verkar göra olika observeringar, men då körde jag oxå en turbobil med nollställd insprutning.
Men vilken 95-oktanig soppa kör du?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Hm.. hur kommer det sig att jag känner skillnad på min gamla Audi 80 1.8S då?

Den har ju k-jet om jag inte minns fel.
Men har testat vanlig "fulbensin" och V-power nu några gånger, och V-Power gör verkligen bilen
piggare.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



meldert skrev:

Slutligen det viktigaste: Det fanns ingen som hellst skillnad i varvtider mellan v-power och 95 oktan så för egen del går jag nu tillbaka till 95. Jag ska påpeka att jag vid testet mellan bränslena körde på väldigt jämna varvtider. Dock var detta inte något blindtest.

Troligen behöver bilen mappas om för att kunna utnyttja v-power, men frågan är om det verkligen ger någon skillnad...


Samma temp i bana och luft? Precis regnat bort allt gummi i banan osv...?
Det skiljer lätt en sekund mellan tiderna på Kinnekulle beroende på "yttre omständigheter".

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 229



Argentaperra skrev:
Men vilken 95-oktanig soppa kör du?


I Sverige är det mer eller mindre omöjligt att veta vilken soppa man kör på om man tankar 95 & 98.

V-Power kommer dock alltid från Shell raff i Göteborg.

_________________
Tobias Carlsson
Suzuki Swift Sport
Porsche Boxster S (Såld)
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2432



Exakt, han kanske kör på Jets 95 - eller Shells?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



nu är jag tillbaka igen...

Som sagt det verkar inte göra någon skillnad på min bil, men jag påstår för den saken skull inte att det inte gör någon skillnad för er, bara attt man ska vara skeptisk.

Det skilde max en halvtimme (den tid det tar att åka och tanka) mellan testtillfällena, vädret var jämt och stabilt.

Jag tankade 95 oktan på OK...

_________________
Mattias Meldert
Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 229



meldert skrev:
Jag tankade 95 oktan på OK...


Det finns bara en depå på Gotland så där är all 95 oktanig bensin identisk.

om nu någon ville veta det

_________________
Tobias Carlsson
Suzuki Swift Sport
Porsche Boxster S (Såld)
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 369



Motec test av V-Power, kanske inte helt obektiv?

http://www.motec.com.au/pdf/fueltest.pdf

_________________

/LOLA-Christian
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Skapligt trådlyft här men skall man befara att älsklingssoppan försvinner nu...?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7725912.ab

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

BTG skrev:
Skapligt trådlyft här men skall man befara att älsklingssoppan försvinner nu...?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7725912.ab
De ska ju köra med "Shell" på licens (om jag fattat rätt), om de väljer att ha kvar V-power som produkt beror väl på om den är lönsam.
Aspen 102 finns ju alltid

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Beror nog som sagt på hur man väljer att profielra och positionera stationerna.
om man från ST1 sida ivll expandera sittn uvarande koncept med bemmanade stationer tror jag V-Power försvinner med tiden. Känns inte som naturlig produkt för ett företag med uttalad lågprisprofil.
om man vill bli större och berdare med en annan profil på stationerna jämfört med automatmackarna kanske det är lite positivare för oss som vill ha V-Power i ban och racerbilar.
men frågan är om ett lågprisföretag som ST1 är intresserade av att betala licenspengar för att få verka under shell-loggan? Varför skulle Shell sälja om man vill vara kvar? (man har försökt sälja sina stationer tidigare också för en sådär 4-5 år sedan. Men ingen ville betala vad Shell begärde för statinonsnätet...
Dagens affär kan ju iofs se annorludna ut, med Raff-kapacitet osv.
tycker det är tråkigt att alla gamla mack-märken försvinner och det blir mycket omständigare att tanka hobby och racerbilar om man alltid måste hantera och lagra dunkar från Aspen, som för övrigt är ett mycket bra bränsle.

Jag vill ha tillbaka min BP-mack! Hör du det Svanberg?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Shells V-Power är rena dynamiten för oss RX-8 åkare. Håller motorn renare och gör att risken minskar för "the ping of death". Det vore mkt tragiskt om V Power försvann.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Kankse är för tidigt i processen, men en lite påstötning till Shells eventuella köpare om att vi som leker med bilar gärna vill ha V-power kvar kanske är bra?
Sen om dom döper den ST1 power+ eller nått har jag inga problem med...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Här i byn fanns det en BP-mack fram tills Statoil köpte upp märket -93. Jag hann tyvärr aldrig tanka där själv eftersom jag tog körkort -95.
Macken finns kvar på samma ställe, men nu är det en Q-star automatstation. Tråkigt när gamla märken går i graven, men det är väl utvecklingen kanske.

Det finns dock en bra bensinmack här, Din-X. De har 98 oktan iaf, det är den enda macken inom 3 mil som har det.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 229



Jag tror V-Power blir kvar så länge Shellmärket är kvar. Soppan görs på raffet i Göteborg som ingår i affären.

_________________
Tobias Carlsson
Suzuki Swift Sport
Porsche Boxster S (Såld)
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Re:

TobbeC skrev:
Jag tror V-Power blir kvar så länge Shellmärket är kvar. Soppan görs på raffet i Göteborg som ingår i affären.


Då blirär frågan om V-Power som produkt är tillräckligt lönsam för fortsatt produktion, även efter ett på sikt förmodat namnbyte.
(kan inte se fördelen för ST1 som verkar ha en expansiv strategi, att ha Shell loggan kvar i längden, troligen vill man sälja soppa under sitt eget namn)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Shell V-Max 99 oktan för banåkning?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
18 besök senaste veckan (23695 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande