Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp med Cornerweight
1, 2   >>
4590 besök totalt
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Hjälp med Cornerweight

Hej!

Jag har hållt på i garaget med att hörnväga bilen men förstår inte riktigt vad jag skall justera eller om det är bra.

Diagonalerna är 50% men fram exempelvis så skiljer det 23Kg är det rätt eller skall jag justera?

Kan 23 Kg påverka så pass att jag låser upp HF mycket lättare?

VF 315 HF292

VB 338 HB 315

Det blev en totalvikt på 1260kg med nästan full tank och mig i vilket känns bra med tanke på min vikt

MVH Joakim

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Eftersom det är tillfällig tunghäfta så får jag svara mig själv, vilket är ganska lätt efter konsultation.

Efter pratat med Peter Utzon (Porscheåkare reservdelsförsäljning) så går jag på teorin att diagonalerna skall vara lika vilket dom är, vikten som skiljer kan man nästan bortse ifrån om man inte vill flytta runt grejor i bilen.

MVH Joakim

Mobius
Göteborg
Här sen Jun 2010

Varför skulle diagonalerna vara lika?

I ditt fall ser jag att det skulle vara lättare att låsa högerfram, speciellt in i höger kurvor då belastning skiftar mot utsidan när du börjar svänga in. Använder du trailbraking när du kör? 23kg är ganska mycket. När jag ställer in racebilar (Formel Renault, STCC, Porsche,Formel Ford etc) så utgår jag alltid ifrån att fram ska vara så lika som det bara går. Du får ökad bromsverkan eftersom båda hjulen behöver jobba mer för att låsa. Du får samma uppförande av bilen i höger och vänster svängar (i Nascar jobbar de för övrigt ganska mycket med "Wedge" som är det kallas där borta, men de kör ju ovaler.)

om vi utgår ifrån att din markfrigång ("rideheight") är där den ska så vore det det enklaste att höja vänster bak tills du ser att framdäcken visar lika. Skiftar alltså vikten i diagonalens riktning så att höger fram blir tyngre. Sen är det frågan vilken bil du har också, har du krängare på den bör de kopplas av innan du mäter och justerar. Inom racing världen accepteras +-2kg fram, detta är dock inte alltid helt lätt att få till på en gatbil.

Lycka till!

Förarmeriter
3:a NM, SM Formel Ford -99
3:a Tyska Formel Ford Zetec -00
3:a Skandinaviska Formel Renault -01
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Tack för svaret, jag provade med att höja bilen 10mm VB men tyckte inte att jag fick något utslag,

Hur blir det med fördelningen bak? blir den tyngre VB om jag justerar rideheighten där, om det är så får jag ännu större skillnad bak
/Joakim

Mobius
Göteborg
Här sen Jun 2010

Fördelningen bak är inte av så stor betydelse jämfört med vad du kan åstadkomma med rätt cornerweight fram.

Eftersom du höjer VB så gör du det hörnet lättare, du skiftar vikt därifrån fram till HF. Tips: Var också noga med däckstryck innan du ställer in cornerweight.

Att det inte blir något utslag kan bero på en massa saker men om du tar 10mm till och det fortfarande inte blir något utslag (alls) så kan du istället sänka HB för att på så vis ta vikt från VF istället för att få framänden lika. På standardbilar kan det krävas ganska drastiska åtgärder för att få det rätt.

Troubleshooting för cornerweight ser väl ut ungefär så här så här.

1. Krängare (av)
2. Däckstryck (lika)
3. Framhjulen pekar inte rakt fram (ratten i rätt läge)
4. Camber på något hjul står fel
5. Nollställt mätaren fel
6. Eventuella skador på någon hjulupphängning
7. Rideheight-förhållandet fram mot bak är felställt
8 Toe-in eller toe-out på något hjul står fel (gör lite påverkan men ändå)

Förarmeriter
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

ok, lika fram.

Men hur fördelar sig viktförflyttingen från bak till fram när vi bromsar? Kommer den fördela sig lika mellan framhjulen? Eller i samma förhållande som tyngdpunktsläget mellan spårvidden?

Hur kommer bilen vara i balalns mellan höger och vänster sväng?

EDIT:
Känns som jag vill försöka förklara mitt tankesätt.

Vikten över framaxelen är konstant
Vikten över bakaxen är konstant
Vikten på högersidan är kontant
Vikten på vänstersidan är kontant

Det ger att vi bara kan flytta vikt diagonalt

Detta kommer att ge att vi har ett tyngdpunktsläge inte ligger i mitten på bilen varken tvärs eller längsledes.
Hmm i normal fall.
Formelbilar brukar vikten höger kontra vänster sida ligga tämligen lika, då spelar det inge större roll hur man gör. Ställer lika fram, lika diagonalt mm.

Tar vi nu karossbilar där bla föraren sitter på en sida så brukar denna sida vara tyngre blir det lurigare. Detta ger att tyngdpunkten är förstjuten åt förar hållet.

Tar vi vikterna från första inlägget vänster sida 52%/48% (vänster/höger) EDIT: skrivfel , stod (höger/vänster)
VF 315 HF292
VB 338 HB 315

Nu sätter vi bilen lika fram
VF 303,5 HF303,5
VB 349,5 HB 303,5

Säg nu vi bromar med något som ger en viktförflytting på säg 100kg (bak till fram) så kommer 52% av dessa 100kg hamna på höger fram.
Mao vi kommer ha olka bromskraft på de olika framhjulen, även fast de var lika från början.

Samma sak gäller när vi svänger, men det blir olika åt vänster o höger.
VF 303,5 HF303,5
VB 349,5 HB 303,5
Jag hävdar att denna bilen kommer vara neutral(antar den är neutral) i vänstersväng kommer den vara överstyrd i högersväng.

Jag skulle ställa bilen ca detta, allså precis som första inlägget.
VF 315 HF292
VB 338 HB 315

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

fuling skrev:
...Jag skulle ställa bilen ca detta, allså precis som första inlägget.
VF 315 HF292
VB 338 HB 315

Citera
Mobius
Göteborg
Här sen Jun 2010

Hej Johan,

Ditt dilemma löser vi helt enkelt genom att sätta en styck förare i förarstol när vi väger in den. Då har du ett COG som stämmer exakt. Men jag kan säga med en gång att det inte kommer att göra upp för skillnaden i detta fall.

ok en sak i taget
"Nu sätter vi bilen lika fram
VF 303,5 HF303,5
VB 349,5 HB 303,5"

Vad grundar du dessa siffror på? Vad vi vill göra är att höja (lätta) VB för att på vis öka vikten på HF. Vi har en skillnad på 23kg från början. I teorin tar vi dem helt från VB. Alltså kommer vi ha följande vikter efter justering.
VF 315 HF 315
VB 315 HB 315

En perfekt 50/50 fördelning utan Wedge. Säg också att vi gjorde detta med förare i bilen varav COG reflekterar förhållandet på banan bättre. Varav perfekt viktfördelning vid bromsverkan, och sidokrafter oavsett riktning.

Ditt resonemang med % är korrekt men du har använt fel tal. I första fallet 52%/48% har du ju de "gamla" vikterna. Då kan du inte jämföra med de vikter efter vi har ställt cornerweighten. Efter justering kommer ju viktfördelning fram från vänster till höger vara just 50/50.

I ditt fall så kommer vi ju få olika crossweight i höger och vänstersvängar. Säg att vi tar ett fall då bilen belastas 100% diagonalt. Vi tar din 100kg som exempel. I högersväng kommer vikten förflyttas HB till VF alltså VF kommer ha vikten 415kg, i vänstersväng med exakt samma förhållande kommer HF ha 392kg. Bilen kommer alltså vara lättare att rotera höger än vänster. Men det stora problemet är fortfarande under inbromsning då det blir så mycket svårare att inte låsa upp HF in i högerkurvor (speciellt om man använder trailbraking).

Förarmeriter
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm, sorry jag utgick att det sitter förare i bilen.

Vad jag grundar siffrona är från första inlägget i denna tråd(utgår det sitter förare i bilen)
VF 315 HF292
VB 338 HB 315

Fram väger 607kg
Bak väger 653kg
Höger sida 653kg
Vänster sida 607kg

Sen hur vi än meckar skruvar på fjädar mm kommer fram, bak, höger, vänster ALLTID vara det samma.

Vi kollar
VF 303,5 HF303,5
VB 349,5 HB 303,5

Fram 607kg
Bak 653kg
Höger 653
Vänster 607

Skall vi få
VF 315 HF 315
VB 315 HB 315
måste vi flytta vikt rent fysiskt, typ flytta tex ett batteri.

Hmm vad betyder "Wedge" ??? Har ingen aning om vad det är.

citat:
Ditt resonemang med % är korrekt men du har använt fel procentsatser.
I första fallet 52%/48% har du ju de "gamla" vikterna.
Då kan du inte jämföra med de vikter efter vi har ställt cornerweighten.
Efter justering kommer ju viktfördelning fram från vänster till höger vara just 50/50.

Nja mina 52/48 är vänster(fram+bak) sida kontra höger(fram+bak) sida de kommer vara så vad man än gör.(underföstått, inte flytta typ battrei)

Vi börjar där, viktförflytting vi broms och kruvar tar vi sen.

Nacka
Här sen Nov 2003

Trådstartare
vad kul här spekuleras det och svaras friskt.

Jag ställde in följande men justerade vikten ännu en gång efter detta och då var det helt jämt fram.
VF301,5 HF305
VB353 HB306,5

I går var jag och justerade hjulvinklar för att jag trodde der var i den ordningen jag skulle arbeta, Jag har minskat camber med 1 grad VF och VB och fått någon grad caster till HF.
Det skulle vara lite intressant och se var bilen stod efter dessa justeringar eller är det försumbart.

MVH Joakim

Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Hmm, sorry jag utgick att det sitter förare i bilen.

Vad jag grundar siffrona är från första inlägget i denna tråd(utgår det sitter förare i bilen)
VF 315 HF292
VB 338 HB 315

Fram väger 607kg
Bak väger 653kg
Höger sida 653kg
Vänster sida 607kg

Sen hur vi än meckar skruvar på fjädar mm kommer fram, bak, höger, vänster ALLTID vara det samma.

Vi kollar
VF 303,5 HF303,5
VB 349,5 HB 303,5

Fram 607kg
Bak 653kg
Höger 653
Vänster 607

Skall vi få
VF 315 HF 315
VB 315 HB 315
måste vi flytta vikt rent fysiskt, typ flytta tex ett batteri.

Hmm vad betyder "Wedge" ??? Har ingen aning om vad det är.

citat:
Ditt resonemang med % är korrekt men du har använt fel procentsatser.
I första fallet 52%/48% har du ju de "gamla" vikterna.
Då kan du inte jämföra med de vikter efter vi har ställt cornerweighten.
Efter justering kommer ju viktfördelning fram från vänster till höger vara just 50/50.

Nja mina 52/48 är vänster(fram+bak) sida kontra höger(fram+bak) sida de kommer vara så vad man än gör.(underföstått, inte flytta typ battrei)

Vi börjar där, viktförflytting vi broms och kruvar tar vi sen.

Ja jag satt i bilen vid vägningen, skall jag nu ändra så att diagonalerna blir lika och får då fenomenet att det blir lite svårbromsat (dyrt)??

/Joakim

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Joakim:
JAG skulle sätta bilen som den är satt i inlägg 1. Skulle förvåna mig MYCKET om du kommer känna några bromsproblem. Vill du så testa om du märker någon skilnad på lika fram o som den är satt.

Sen ligger din diagonalvikt ca 50/50 nu

Göteborg
Här sen Jun 2010

ok, nu förstår jag vad du menar Johan. Gick nog lite snabbt här tidigare idag. Naturligtvis går det ju inte ändra som jag sa, be om ursäkt för det.

För att enklast räkna ut cornerweight så tar du VB+HF och delar med bilens totala vikt. Eller här kommer en hel länk på det så att du får rätt instruktioner den här gången.

http://www.utzon.se/gamla/Corner/corner_weight.htm

Edit: COG ligger ju nära perfekt i racebilar varav man faktiskt kan ställa helt perfekta värden. Varav man då vill ha så jämt fördelat mellan framdäcken som möjligt för att optimera bromsning. Får skylla på temporär sinnesförvirring.

Förarmeriter
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Joakim:
JAG skulle sätta bilen som den är satt i inlägg 1. Skulle förvåna mig MYCKET om du kommer känna några bromsproblem. Vill du så testa om du märker någon skilnad på lika fram o som den är satt.

Sen ligger din diagonalvikt ca 50/50 nu

Bilen stod som i inlägg 1 men nu står diagonalerna fel, jag hade bromsproblem speciellt om det var dåligt grepp vilket föranledde att jag började bråka med mina inställningar.

Det är inga jättevikter som jag flyttat runt men det skall bli intressant och se om det gör någon skillnad.

/Joakim

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Joakim: Ja vi får väll se. Bilen är nu vänsterbak tung. En kvalifesierad gissing så kommer lite mer överstyrd(mindre understyrd) i högerböjar än vänsterböjar.

Åt vilket håll drog bilen vid broms innan hörnviktjustringen?

Mobius:
Japp, ligger COG mitt i bilen tvärs så kommer man få lika vikt på begge fram och lika på begge bakhjulen.
Ger ger även att diagonalviktena kommer vara 50/50.
River mästa runt i div bilar i typ gärsgårdsserier, där är det valigt med vänstertunga bilar(vänsterrstyrda).

ps ski... samma vem som har rätt, bara resulatet blir rätt.

Tokholm
Här sen Jan 2003

CW används för att bilen skall bete sig lika i höger- resp. vänsterkurvor.
Har man bromsproblem; 'löser man dem på annat sätt.

Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
ok, lika fram.

Men hur fördelar sig viktförflyttingen från bak till fram när vi bromsar? Kommer den fördela sig lika mellan framhjulen? Eller i samma förhållande som tyngdpunktsläget mellan spårvidden?

Hur kommer bilen vara i balalns mellan höger och vänster sväng?

EDIT:
Känns som jag vill försöka förklara mitt tankesätt.

Vikten över framaxelen är konstant
Vikten över bakaxen är konstant
Vikten på högersidan är kontant
Vikten på vänstersidan är kontant

Det ger att vi bara kan flytta vikt diagonalt

Detta kommer att ge att vi har ett tyngdpunktsläge inte ligger i mitten på bilen varken tvärs eller längsledes.
Hmm i normal fall.
Formelbilar brukar vikten höger kontra vänster sida ligga tämligen lika, då spelar det inge större roll hur man gör. Ställer lika fram, lika diagonalt mm.

Tar vi nu karossbilar där bla föraren sitter på en sida så brukar denna sida vara tyngre blir det lurigare. Detta ger att tyngdpunkten är förstjuten åt förar hållet.

Tar vi vikterna från första inlägget vänster sida 52%/48% (vänster/höger) EDIT: skrivfel , stod (höger/vänster)
VF 315 HF292
VB 338 HB 315

Nu sätter vi bilen lika fram
VF 303,5 HF303,5
VB 349,5 HB 303,5

Säg nu vi bromar med något som ger en viktförflytting på säg 100kg (bak till fram) så kommer 52% av dessa 100kg hamna på höger fram.
Mao vi kommer ha olka bromskraft på de olika framhjulen, även fast de var lika från början.

Samma sak gäller när vi svänger, men det blir olika åt vänster o höger.
VF 303,5 HF303,5
VB 349,5 HB 303,5
Jag hävdar att denna bilen kommer vara neutral(antar den är neutral) i vänstersväng kommer den vara överstyrd i högersväng.

Jag skulle ställa bilen ca detta, allså precis som första inlägget.
VF 315 HF292
VB 338 HB 315

Satt och försökte föstå lite på kammaren, flyttas vikten diagonalt även vid viktförskjutning som exempelvis en inbromsning ger?

Men å andra sidan så om jag viktförskjuter med 52% och 48% 200kg på varje sida så blir det 104 respektive 96Kg på vänster och höger vilket gör att den lilla % skillnaden inte gör lika mycket som vad skillnaden är från början eller är jag ute och cyklar?

/Joakim

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

om vi utgår vi bromsar på ett helt plant under lag, vi har en viktförstjuting a 200kg

Nej vikten flyttas inte diagonalt vid broms.

Alt1:hörviker enligt inlägg 1 med viktförstjuting 200kg (52/48)
419 388
234 219

Alt2: Lika hörnvikter fram med viktförstjuting
407 400
246 207

Alt2 är snyggare fram men sämre bak. Har inte kolla på en ca 50/50 bil. En grävling 60/40 ger ca 80/20 i bromsförmåga. En 40/60 bil, typ mittmotor ligger på ca 40/60. OBS siffrona är bara lite riktlinjer.
Lägger vi in lite ojämnheter i vägen kommer allt i en annan sits, kan bli lite vad fa... som hälst.

Hmm i ärlighets namn så har jag inte kollat om det blir någon rotation att ta hänsyn till, än mindre om det blir någon skilnad mellan fallen. Det stor problemt är fiktionen som är lastberonde, sjunker med ökad last.

Vart det klare? om inte välkommen i klubben

Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

ice skrev:

Jag ställde min bil med exakt 50% diagonalvikt. Då bilen är ca 3% vänstertung och ca 3% framtung så blev det en diff på ca 30kg mellan framhjulen på en totalvikt av 960kg. Vid broms låser jag upp höger fram väldigt lätt och är tvungen att flytta bak mina bromspunkter flera meter. Det skapar dessutom bromsplattor och äter däck.

Hur löser jag mina bromsproblem?

Nacka
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Re:

Cyberoid skrev:
ice skrev:

Jag ställde min bil med exakt 50% diagonalvikt. Då bilen är ca 3% vänstertung och ca 3% framtung så blev det en diff på ca 30kg mellan framhjulen på en totalvikt av 960kg. Vid broms låser jag upp höger fram väldigt lätt och är tvungen att flytta bak mina bromspunkter flera meter. Det skapar dessutom bromsplattor och äter däck.

Hur löser jag mina bromsproblem?

Härmas du

/Joakim

Skruva banåkabil
Hjälp med Cornerweight
1, 2   >>
4590 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande