Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2156 besök totalt |
simuleringsmjukvara headers/system
Jag håller på och ska designa ett avgassytem till min race-mc (har petat i en motor som inte hör hemma i ramen, så nytt system är ett måste). Jag har laddat ner designmjukvara från www.buildandclick.com och försökt mig på lite grundläggande design, men snabbt kommit fram till att den ger mig helt omöjliga rörlängder/dimensioner att få plats med på en mc. Så jag har börjat titta på att kopiera ett existerande avgassystem som jag vet fungerar på det sätt jag är ute efter. Dock vill jag av praktiska skäl (ramens beskaffenhet, existerande dämparburkar, ljudnivå osv) modifiera detta system lite vid kopieringen. Finns det någon mjukvara som låter mig mata in motorparametrar (kompression, effektsiffror, kamtider) och måtten på avgassystemet jag funderar på, och sen ger mig en uppskattad vridmomentskurva utifrån detta? Så att man kan se hur mycket skillnad det det skulle ge om jag ändrar inloppsdiametern i slutdämparna exempelvis. om någon vet på rak arm, så är systemet jag planerar att kopiera ett 2-1-2, (motorn är en 60-graders litertwin på 140-150 hp). Primärrören är vanliga stepped headers med koniska övergångar, sedan en symmetrisk kollektor med 2x50mm utgångar. Det är efter detta som problemen kommer - rören mellan kollektorn och dubbla absorptionsljuddämpare (perforerade rör med dämpull) är ~40cm långa, men koniska från 50mm till 65mm diameter. Jag vill inte ha koniska rör då jag redan har ljuddämparburkar jag vill använda, och dessa har 50mm inlopp vilket skulle ge att jag vill ha ett länkrör med konstant diameter. Går det att modellera hur denna förändring, givet att allt annat är konstant kommer att påverka? Hur kan jag kompensera för eventuell förändring? _________________ Daniel Nilsson |
||
PipeMax
Jag har kört med Pipemax data program, där kan man välja vilken våglängd man vill lägga sig på. Man kan alltså göra både korta eller långa rör som fungerar. Man kan även få motoreffekt osv från programmet. Väldigt trevligt! Programet du tipsade om verkar också trevligt att leka med! :-) Mats _________________ Mats Lind |
||
Re: PipeMax
Pipemax säger du, klarar det av att simulera existerande designer också? Jag har ingen bänkgraf på motorn, vilket Pipemax verkar vilja ha, dels för flöde, dels för att hitta momenttopparna - hurpass bra design får jag genom att bara gissa dessa parametrar? Jag har ju alla parametrar till förbränningsrummen, samt den effektsiffra jag är ute efter, vilket borde kunna ge EGT, BMEP osv. Hittar Pipemax för 45$ på maxracesoftware, billigare någon annanstans? _________________ Daniel Nilsson |
||
När jag läser om Pipemax blir jag lite förvirrad då jag inte vet vad alla mått syftar på.
Går det öht att speca att jag vill ha ett system i stil 2-1-2? Hur räknar man längden på kollektorn samt efterföljande rör/ljuddämpare? Räknar man in ljuddämparens längd alls, eller ser man ingången till ljuddämparen som fri luft? _________________ Daniel Nilsson |
||
Pipemax kan inte ge dig en momentkurva vad jag vet. Du specar motorns parametrar och sen får du lämpliga längder att välja mellan samt vilket varvtalsområde den kommer att fungera bäst.
2-1-2 tror jag inte finns som standard men är ganska säker på att det blir samma längder som om du skulle köra rent 2-1. Kollektorns längd (rör eller konisk) får du fram precis som diametrar och primärrör mm. En vanlig perforerad-rör-dämpare bör räknas med i längden om du inte har nån annan typ av dämpare innan dess.. Detta står också i programmet. |
||
Re:
Då måste jag fråga - hur beräknar jag om outputten för 1 slutdämpare så att den gäller för 2 dämpare? Köra samma längder på rören, och ge varje rör halva arean hos det beräknade ensamma röret? Dvs 1x70mm => 2x50mm? _________________ Daniel Nilsson |
||
Hmm.. sök lite på speedtalk.com i avancerade delen, där finns många duktiga avgasnissar. Varför har man två rör efter kollektorn?
|
||
Re:
Platsbrist Utrymmet på en hoj är begränsat, om man inte vill ha släpkärra. Delar man upp det i två rör kan man ha fysiskt lagom stora ljuddämpare för att få plats under kutsen/varsin sida av bakhjulet och även vettig ljuddämpning. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Racetech
![]() |
2156 besök totalt |