Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Brembo 8-kolvs ok ligger på vid värme
1116 besök totalt
Mikael B
Stockholm
Här sen Mar 2009

Trådstartare

Har monterat brembo-bromsar & en huvudcylinder (utan bromsservo) från mercedes s-klass på min bmw m5e34, problemet jag upptäckt nu vid provkörning att så fort dom blir lite varma så tar pedalen högt upp & bromsarna ligger på. Min första tanke var givetvis att stången mellan pedal & huvudcylinder låg i spänn så att inte vätskan kan expandera bakåt genom cylindern, men så var inte fallet. I teorin så ska inte det här problemet ens kunna uppstå? Får bilen stå i 10 min så släpper det & pedalen är som vanligt & bilen rullar lätt. Oken är centrerade så det finns lika spel på varje sida av skivan. Nån som har några ideer? Lägger in några bilder:

964 whp M5E34 TURBO
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Brembo 8-kolvs ok ligger på vid värme

Mikael B skrev:
Har monterat brembo-bromsar & en huvudcylinder (utan bromsservo) från mercedes s-klass på min bmw m5e34, problemet jag upptäckt nu vid provkörning att så fort dom blir lite varma så tar pedalen högt upp & bromsarna ligger på. Min första tanke var givetvis att stången mellan pedal & huvudcylinder låg i spänn så att inte vätskan kan expandera bakåt genom cylindern, men så var inte fallet. I teorin så ska inte det här problemet ens kunna uppstå? Får bilen stå i 10 min så släpper det & pedalen är som vanligt & bilen rullar lätt. Oken är centrerade så det finns lika spel på varje sida av skivan. Nån som har några ideer? Lägger in några bilder:

Nya eller nyrenoverade ok förutsätter jag? Annars borde det vara det första att göra.

Ett annat fel som kan uppstå på bromslangar är att de 'fiskfjällar' inuti och blockerar tillbakavägen av bromsvätska. Svårt att se, och släpper efter en liten stund.

Stockholm
Här sen Mar 2009

Trådstartare
oken är beggade men verkar helt ok i kolvarna, men även om dom kärvade så skulle inte pedalen bli stenhård? Så skumt problem det här

964 whp M5E34 TURBO
Citera
Skruva banåkabil
1116 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande