Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svänga med audi A3
1120 besök totalt
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Svänga med audi A3

Hej, jag blev tyvärr tvungen att sälja min s2000 då de Norska myndigheterna ville ha 200KNOK för att få norska plåtar på den. Därför har jag nu istället skaffat mig en betydligt simplare audi A3 -96 med 1.8 sugmotor. Den är i princip original väghållningsmässigt och jag står knappt ut ens att ta den till jobbet. Tanken var att uppgradera väghållningen så att jag kan börja köra lite konbana med den.

Jag har försökt lista ut hur styva fjädrar som sitter original på en A3, och jämför jag de data som ligger ute på mekonomen för originalfjädrar med biltema-listan så kommer jag fram till följande:
Fram: L=357 D=138 TD=11.75 6 aktiva varv ~16N/mm
Bak: L=330 D =113 TD=11.25 5,5 aktiva varv ~27-30N/mm

I Norge så är de tyvärr rätt så hårda när det gäller eventuella ändringar av bilens höjd. Då ska fjädrar etc vara godkända av TÜV och bilen måste registreringsbesiktigas. Därför vore det bra om det gick att få till lite styvare fjädrar med nästintill originalhöjd.

Jag har tittat i Biltema-listan efter lämpliga kandidater och funnit följande:
Fram:
67-317 L=350 D=140 TD=17 6 aktiva varv ~74N/mm
67-399 L=345 D=140 TD=13 5,5 aktiva varv ~25N/mm
Bak är det svårare då infästningen av fjädern kräver ett speciellt utseende i överkant(fjädern smalnar av).

Några undringar:
1. Är det någon som har räknat på fjädrar/dämpare på en a3:a? Vad är MR? Hur stor ofjädrad massa har den?
2. Vad kan vara en lämplig fjäderkonstant fram/bak för att kunna köra lite på konbana? 74N/mm låter lite väl mycket fram kanske? Blir ju många gånger styvare än original. 25 kanske är för mesigt?
3. Är det inte lite skumt att a3:an verkar ha styvare fjädrar bak än fram, brukar det vara så även på andra bilar?

Jag planerar också att byta stötdämpare. Jag har sett att det går att få tag i GAZ från UK relativt billigt. Jag har försökt läsa på i flera dar om GAZ är något att ha eller inte, men det verkar inte finnas så mycket information från folk som har använt de. Det blir i så fall stötdämpare för originalinfästningar, inga "coilovers" alltså.

4. Finns det någon som har en dämpkurva på de enklare GAZ dämparna? Erfarenheter generellt på kvalitet och funktion?
5. Vad är egentligen priset på ett komplett set fram+bak? I deras prislista står det typ 150GBP fram och 60GBP bak, men jag har inte förstått om det per dämpare eller för komplett fram resp bak.
6. Övriga saker som man bör tänka på om man vill kunna svänga med en a3:a?

Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Runt 60-70N/mm ligger de flesta gatcoilover kit som finns på marknaden, så det blir inte för hårt.

Hur ser budgeten ut... man kan få fjädrar skräddar sydda efter önskemål men det är dyrt. Jag har inte själv kollat men gissar kanske på 10.000kr.

.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

ThomasT skrev:
Runt 60-70N/mm ligger de flesta gatcoilover kit som finns på marknaden, så det blir inte för hårt.

Hur ser budgeten ut... man kan få fjädrar skräddar sydda efter önskemål men det är dyrt. Jag har inte själv kollat men gissar kanske på 10.000kr.

.

Har fått fjädrar customgjorda och det var rejält mycket billigare än 10 lax. Nu lite mindre fjädrar men 2 olika varianter med olika mått, och 2 hårdheter av varje variant och 2 ex av ena varianter ger 12 fjädrar totalt och jag tror det kostade kanske 5 plus moms.

Linköping
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

ThomasT skrev:

.

Jag försöker hålla nere kostnaderna för bilen, vore jättebra om det gick att få till vettiga fjädrar utan att specialbeställa. 74N/mm fjädrarna är från en merca och kostar inte med än ~270kr styck. (Kan ju vara värt att bara prova och se).

Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Ingen som har några tankar om vilken fjäderstyvhet som kan vara vettig? Vad säger ni om GAZ dämparna?

Citera
Skruva banåkabil
Svänga med audi A3
1120 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande