Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BOMpelW E30 16v mit awesome Åpel-powah! SLC klass
<<   1, 2, 3 ... 71, 72, 73 ... 102, 103, 104   >>
35 besök senaste veckan (243428 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Kvällens tunga arbetsbörd:
* Dude fixade och trixade med gaspedal och vajerlänkage så att vi har mer än tomgång och fullgas på motorn,
* Marcus gjorde en tung och intensiv insats för kebabgänget, han satte på battteriladdaren.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Pillade med kylfläkten...
Drog lite kablar, satte dit en säkringshållare, satte dit ett relä, lödde lite kablar... Testade om det funkade och det var stendött, det hände inte ett skit.
Så jag gick igenom igen hur ett relä funkar (kunde ju satt kablarna fel), kollade över kablarna också men det var lönlöst... Kliade mig i huvudet, funderade ett tag på vad f*n som hade hänt, kliade mig lite mer i huvudet... råkade titta på säkringshållaren, konstaterade att allt fungerade mycket bättre om det satt en säkring i säkringshållaren.

Kvar att göra: Skall köpa kontakt imorgon, sen fixas det på någon minut.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Dude skrev:
thumbs up thumbs up thumbs up


jag har även en teori om varför batteriet dras ut, men det kan vi ta senare.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Hur många\vilka tänker dyka upp på lördag?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Söder
Halmstad
Här sen Jan 2003
Inlägg: 553



Jag kommer!! Samma platser som förra gången??

_________________
Daniel Söderström
Scuderia Motori Sud
Alfa 155V6 & 2,0ts 5-papp+rejsers
Alfa 75 TS -89 Lekbil
Önos Osäkert!!
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Söder skrev:
Samma plats som förra gången??


Nä, den här gången satsar iaf vi på att att komma högre upp på resultatlistan än sist...





_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Marcus Gustafsson skrev:
Hur många\vilka tänker dyka upp på lördag?


Vi kommer inte. Vi är på Knutstorp med Camaron.

Edit:
Det är nästa helg vi ska till Knutstorp...men vi kommer inte iallafall. Vi har fullt upp med förberedelser.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Söder
Halmstad
Här sen Jan 2003
Inlägg: 553



Marcus Gustafsson skrev:
Söder skrev:
Samma plats som förra gången??


Nä, den här gången satsar iaf vi på att att komma högre upp på resultatlistan än sist...



Depåplats smartass!!!

_________________
Daniel Söderström
Scuderia Motori Sud
Alfa 155V6 & 2,0ts 5-papp+rejsers
Alfa 75 TS -89 Lekbil
Önos Osäkert!!
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag tar båda, placering i depå och resultat samma som förra gången
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239






~Varv40: Dude kommer in med en ännu mer bucklig huv, den fixas och Marcus tar vid.
~Varv65: oljetryck... Bärgning, meckande... Marcus Fortsätter köra.
~varv105: Förarbyte, inget meckande Dude kör och det börjar skymma och bli mörkt
~Varv150: Game over... för en stund. Missljud i motorn och lite annat tjafs. Efter en stund tas beslutet att fortsätta och se om sk*ten håller.

Med 30 minuter kvar på loppet kör jag in i depån och hoppas på att hitta Dude redo för förarbyte, men det var han inte. Dessutom är det soppatorsk på bilen (märker ljudet på pumparna först när jag kör in i depån). Vi ids inte med mer...

Jag skriver mer sen...


Edit: om jag läser Mylaps rätt så låg vi tvåa vid varv 40 och halkade ner till 7'e efter depåstoppet.
Vid "oljetrycksstrulet" så låg vi 5'a och vi halkade ner till 8'a
När jag kom in i depå låg vi 5'a och Dude kom ut på 6'e plats
Dude körde upp oss till 4'e plats och efter strulet sen låg vi på 7'e när jag kom ut. När jag kom in och vi kastade in handduken låg vi på 5'e plats och hade kört 196 varv (exclusive bullshitavdraget).
Men det är om jag tolkar Mylaps rätt...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Söder
Halmstad
Här sen Jan 2003
Inlägg: 553








_________________
Daniel Söderström
Scuderia Motori Sud
Alfa 155V6 & 2,0ts 5-papp+rejsers
Alfa 75 TS -89 Lekbil
Önos Osäkert!!
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



Kan man inte laga det med silvertejp är det inte värt att laga

Bra jobbat Marcus och Anders thumbs up

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bilen går som ett spjut, när den går
Saknade det lilla extra (3 tiondelar) för att sno bästa tid från syskonkebaben aka bOpeln.

Fast jag är mer än nöjd med det. Dom fuskade ju med r-däck

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Långt, osammanhängande tangentbordsdiarré...
Hoppa till slutet för sammanfattningen...


Rejsreport...
Två trötta och lite less Kebabianer sammanstrålade i Kebab-HQ i lördags. Lite skitsnack tog vid och vi enades om att åka ner och ta det som det kommer. Jag kände mig inte pigg och hade ont och visste inte om jag skulle kunna köra så mycket, potentialen fanns att Dude skulle få massor av körtid.

Bilen och prylarna lastades lite håglöst, kommentaren från någon var "-För vartenda rejs blir ju lasten mindre och mindre.". Tre stolar, en reservdunk, påfyllnadstratten och lite verktyg. Det blev snabbt klart och färden söderut kunde börja.

Innan start var det en kort diskussion, "-orkar vi köra ut bilen till start eller skall vi starta från depån?"
Dude körde ut och ställde sig i näst sista startrutan, sen gick starten och Dude kom iväg bra! När man såg bilarna kom fram vid chikanen igen så låg Dude 2'a! Strax efter det så såg vi en stor motorhuv... Ena huvlåset hade släppt och huven hade lyfts upp och bucklat till sig.
In i depån och ut som sist...

Dude kör snabbt och bra med jämna varvtider, han kör upp oss till andra plats och kommer in i depån vid varv 40. thumbs up Det andra huvlåset har gett sig nu, muttern som håller pinnen på plats har skruvat ur sig och försvunnit någonstans. Huven tejpas igen med rejstejp.

Jaha, min tur nu... Jag måste erkänna att jag var nervös för om jag skulle kunna köra så mycket, men efter de första varven släppte det.
Första varven blev inte bra, dels kom jag in fel i Parisern och dels så sjabblade jag till vändningen på vartenda varv. Kom jag inte in för fort och gick på halvsladd genom kurvan så bromsade jag för tidigt eller tog bara tokfel spår... Den kurvan gick bara dåligt, precis hela tiden.

Efter ett gäng varv så började oljetryckslampan att lysa på startrakan, det var bara att slå av och rulla fram till hålet i postering 2 och invänta bärgning.

Jag hade fått konkurrens från bilen på startrakan, generatorremmen ville mer än vad jag ville och bestämde sig för att köra om. Tydligen hade den rullat låååångt nerför rakan innan den svängde ut i gräset. För att genratorremmen skall kunna köra om så måste remmen till oljepumpen flytta på sig, så när den hoppade av tändes lampan. In i depå, Dude fixar, olja fylls på och jag hoppar ur bilen.

När Dude kom in tidigare så gick det lite snabbt och jag slängde på mig overall, skor mm men glömde en viktigt detalj. T-shirtar... En långarmad T-shirt och en lite tjockare T-shirt under overallen gjorde att det blev lite varmt i solgasset. T-shirtarna åkte av, dyngsura av svett...

Frågan om vem som skulle köra löstes med att Dude sa: "-Fortsätt...", så jag hoppade in igen och körde iväg.

Nu började ingången till Parisern sitta mer och mer, mycket tack var att jag satt och tittade på andra bilar och deras spårval där och funderade på hur de olika spåren skulle få för resultat. Efter en stunds funderande så var det dags att testa lite olika spår... Helt plötsligt satt allt mycket bättre. Jag ändrade lite på ingången och sen gick det mycket fortare igenom, 4'an åkte i långt tidigare än vad den hade gjort innan och dessutom kändes det som att det spåret var snällare mot däcken.

Vändningen sög dök fortfarande och jag fick inte till den vare sig jag tog ett brett eller tight spår. Dessutom kändes bromsarna lite opålitliga, som att de tog varierande mycket på olika varv vid vändningen. Nåja, det stod två fotografer precis vid utgången på kurvan, de fick förhoppningsvis någon bra sladdbild.

Chikanen funkade bra, det är bara att komma inbombande, bromsa, växla ner till 3'an, svänga och försöka få en bra utgång. Bakvagnen hängde i jämt, riktigt bra grepp och man fick mycket fart med sig.

Bra körning från alla under tiden som jag körde och vad jag kunde se. Jag bromsade på mig på insidan i vändningen en gång med två bilar på utsidan, det var väl enda större tabben. Myggen kom ut när det började skymma och siktade in sig som Stukaplan på kebabens vindruta, till slut satt man och fick flytta runt huvudet för att se runt dem. En bil var snäll nog att hjälpa till med spola bort dem med en halvliter bensin eller så, vindrutetorkarna var tvugna att användas för att se ut genom bensinen.

När jag vart less och hade alldeles för ont så ropade jag på Dude på radion, men hörde inget svar (ingen snäcka gjorde det lite svårt att höra). Iaf så bestämde jag mig för att försöka köra snabba varv de som var kvar innan bytet så jag satte fart och jäklar... jag vet inte vad som hade hänt, om det var solen som hade försvunnit och gjort det lite kallare, men helt plötsligt fanns det MYCKET mer grepp i bilen än vad det hade gjort innan. Jag körde, blinkade med helljuset då och då med förhoppningen att Dude skulle se och till slut såg jag honom stå vid räcket utan hjälm... Så jag fortsatte att köra tills han stod vid räcket iförd hjälm.

Efter bärgningen låg vi 8'a när jag kom ut igen, när jag kom in låg vi 5'a och halkade ner till 6'a under bytet.
Dude körde bra och snabbt, satte vår snabbaste varvtid 0,3 sekunder efter BOpel's snabbaste varvtid. thumbs up Under Dude's pass föll mörkret... Efter ~45 varv körde Dude in i depån på 4'e plats. Fast allt var inte frid och fröjd.

Motorn lät konstigt, om jag förstod det rätt så hade den också tappat ork... Den igentejpade huven slets upp och ett moloket felsökande började. Efter en stund sa vi "-Äh, vi skiter i detta för nu. Vi packar ihop och åker hem...". Men det förbyttes efter en stund i "-Äh, vi kör men slår av så fort det är ett missljud". Jag hoppade in och fortsatte i mörkret...

Mörkt var det, trots att Anders hade riktat om extraljusen så lyste de inte bra. Det blev bara två ljusprickar som inte hjälpte så mycket...

Nåja, det kändes iaf som att det gick snabbt i mörkret och likadant kändes det som att en del förare/bilar slagit av på takten så det blev många omkörningar. Fast nu började nog tröttheten ta ut sin rätt, jag kom på mig själv flera gånger med att inte hålla full gas på rakorna utan bara söndagsköra runt banan. Alternativspåret dragracingrakan provades också, spännande... Tydligen gick det inte så bra att åka två bilar i bredd i utgången på högerknicken efter parisern.

I mörkret satt faktiskt vändningen, nu funkade den bra! Iaf om jag får hålla mitt alldeles egna spår.

Jag körde tills jag vart less, sen ropade jag på Dude på radion men hörde inget svar (hör knappt något utan snäcka). jag blinkade med helljuset några gånger och hoppades att han skulle se och dyka upp vid armcot. Men icke... Så jag körde runt ett tag och gick sen i depå med ~30 minuter kvar på loppet. På vägen in hörde jag ett mysko ljud bakifrån, soppapumparna lät inte som de brukar. Nästan soppatorsk...

Iaf så åker jag fram till vår depå plats, slår av bilen och frågar om någon sett Dude, svaret blir "-Nope..."
Anrop på radion gav svaret: "-Ja ja, jag kommer... Om en minut eller så, jag är nästan där ju..."
Med soppatorsk så togs beslutet att bryta på en 5'e plats, vi iddes inte tanka. Men STORT tack till de som erbjöd soppa!!! thumbs up

Så vad har vi lärt oss?
* Kolla oljan INNAN start är bättre än halvvägs igenom loppet.
* Huven...

Saker att fundera på
* Bränsleförbrukning. På tok för hög! Vi gjorde av med 125 liter på strax över 3,5h körtid.
* Motor. Vi diskuterade lagerbyte mm på motorn, oljudet är kanske en indikation på att något kan bli bättre... Kanske åker vi på en renovering innan nästa lopp.

På hemvägen diskuterades spårval, nästa gång skall jag prova Dude's sätt i vänstern efter start/mål-rakan (om jag vågar). Som jag kör så kommer jag fram till kurvan, bromsar, svänger in mot curbsen och ligger vid dem tills man driftar ut i utgången. Kurvan tas på 4'an och när man väl kommit in till curbsen ger jag fullgas och håller det tills inbromsningen för Parisern. Eventuellt blir det en dutt på bromsen om jag kommer in för fort och vill få in balansen i bilen. Tydligen finns det utrymme för förbättringar...





Kortare sagt: Kul kväll!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



* Huven har bättre passform mha stålhättor och hammare med mothåll...
* oljan har svårt att hålla sig i motorn och det är en oljefläck under bilen igen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Tord har fixat huven. thumbs up

jag fixade med Påffe och när jag skulle åka hem så stod Kebaben ivägen...
Fem saker att hata på Kebaben: Generatorn, Generatorn, Generatorn, Generatorn och Generatorn. Vad man än gör skall det pillas på generatorn eller generatorremmen. Öppna bagageluckan? Inte förrens man har tagit bort generatorn...

Nu står Kebaben på pallbockar, oljan är mestadels utanför motorn (inte allt hamnade på golvet) och jag har börjat lossa saker för att ta bort oljetråget. För att ta bort oljetråget så måste generatorn bort eftersom den är fäst i oljetråget....

Plan nu: Imorgon tas lite vev och ramlager bort, Dude inspekterar dem sedan och efter det vet vi status på motorn...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



Marcus Gustafsson skrev:
Tord har fixat huven. thumbs up

jag fixade med Påffe och när jag skulle åka hem så stod Kebaben ivägen...
Fem saker att hata på Kebaben: Generatorn, Generatorn, Generatorn, Generatorn och Generatorn. Vad man än gör skall det pillas på generatorn eller generatorremmen. Öppna bagageluckan? Inte förrens man har tagit bort generatorn...

Nu står Kebaben på pallbockar, oljan är mestadels utanför motorn (inte allt hamnade på golvet) och jag har börjat lossa saker för att ta bort oljetråget. För att ta bort oljetråget så måste generatorn bort eftersom den är fäst i oljetråget....

Plan nu: Imorgon tas lite vev och ramlager bort, Dude inspekterar dem sedan och efter det vet vi status på motorn...


ok, jag tittar förbi en stund ikväll med

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



Ska det se ut sa har

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008
Inlägg: 1228



Imponerad av er energi. Vi själva gör som ni gjorde i början. Vi har köpt en Alfa till

_________________
Willy Speljak
Corvette C4
Husbil
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Lagerstatus? Nyfiken...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BOMpelW E30 16v mit awesome Åpel-powah! SLC klass
<<   1, 2, 3 ... 71, 72, 73 ... 102, 103, 104   >>
35 besök senaste veckan (243428 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande