| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lite frågor om aerodynamik på min bil
|
7165 besök totalt |
|
Re:
Vad gäller luftevakuering från hjulhusen så är jag själv en sucker för typen som Ferrari F40 har. Framskärmar som helt enkelt är utvinklade i bakkant. Borde gå att åstadkomma genom att svetsa i en lång kil i skärmens ovankant. http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi _________________ Fredrik Ljungkvist |
||
|
Hehe sant att den lösningen inte är så jättediskret :P men är ju ganska lätt å fixa men som sagt så sågar ja helst inte nå hål i huven. Men köpa nå luftuttag typ som integralen har å kapa ut för får man väl göra i färsta fall.
De ja tänkte me hjulhusen va luftutsläpp från motorrummet till hjulhuset å inte ut från hjulhuset fast man kanske måste ha de också då? Va ska man tänka på me luftuttag till hjulhus? övertryck i framkant av hjulhus å undertryck i bak? |
||
|
|
||
Hyggligt diskreta "gälar". Inköpta på någon stylingfirma jag glömt namnet på. Nu har jag glasfiberhuv, så det var rätt smidigt att plasta in dem i huven. Har funkat klockrent på min turbobil under säsongen. Diverse olika utseende på gälar finns hos de flesta stylingfirmor. Se bara till att få några med hål i, vissa är rena fakegrejer. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
|
Dom där såg ju riktigt bra ut =) du kan inte försöka kolla upp varifrån du köpte dom? =)
Jo har sett att endel inte har hål, går ju å kapa upp hål i ett par såna men är ju lite jobb de Märkte du om de vart mkt svalare under huven efter du monterat dom? |
||
|
Hade två stora hål i huven där när jag köpte bilen. De här kom dit dels för att ge luften en extra knuff, samt att jag inte ville ha två stora hål rätt ner i motorrummet.
Stylingbutiken.se var det tydligen jag beställt från. Inte blev det varmare i alla fall. Det går ut en del luft därifrån i alla fall(syns värmedaller när fläktarna går i depån. Och jag har inte haft några problem med värmen, trots fullt racetempo i 15 min och 25 grader med strålande sol. Köpte bilen med hålen i huven i höstas, så jag vet inte hur det var innan. Men med tanke på att många turbobilar framförallt har liknande hål i framkant på huven för att släppa ut varmluft så gissar jag att de har sin funktion. Dessutom är det ju en lågtryckszon i framkant på huven, så luften "sugs" ju ut, och det blir ju ännu större lågtryckszon om man har vingarna på gälarna. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
|
okej då vet jag =) du kör me dubbla gälar per sida va?
Jo visst turbobilar alstrar ju mkt värme under huven så är nog bra me lite extra luftutsläpp å lär ju behövas ännu mer på min bil sen när ja har gjort den plan under fronten så inte så mkt luft kan komma ut där. |
||
|
Ja, precis. Missade att det var dubbla gälar i förpackningarna, så jag har några över, men de ska nog användas i vinter till att ventilera ut bromsluft bakom främre hjulhusen eventuellt. De var ju rätt billiga...
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
|
Kort fråga om frontdiffusern:
Säg att bilen har en konstant markfrigång på 10 cm. Om man vill utforma en frontdiffusor på ett enkelt sätt med en 50 cm plywoodskiva. Ska den då vara vinkled nedåt i framkant eller bakkant? Är den vinklad i framkant dvs 5 cm fram och 10 cm bak har den "samma" vinkel som spoiler occh bakdiffusor vilket borde ge undertryck under skivan? Är den vinklad i bakkant dvs 10 cm fram och 5 cm bak borde ge mer luft och högre hastighet därmed lägre tryck? Vad är riktigt
_________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
Båda alternativen är rätt!
Mer luft p.g.a. högre fram än bak ger högre tryck just under fronten (lyfter bilen där), men under förutsättning att resten av golvet bakåt går uppåt och är rätt utformat kan man vinna mer downforce där med det ökade luftflödet. Man måste nog prova sig fram för att veta vad som fungerar bäst - har man inte möjlighet till det hade jag hellre kört på det andra alternativet, att ha högre bakkant bara.
_________________ Ulf Gunnarsson |
||
|
Borde de inte va bättre å ha den högre i bakkant? vet ju iof inte hur måtten på en frontdiffusor är men känns som att vinkeln till förträngningen under fronten inte ska va så lång som 50cm? borde väl va bättre å ha lutningen fram till förträngningen typ 20-30cm å sen en förträngning som är lika lång eller lite längre?
Har ingen praktisk erfarenhet av de så rätta mig gärna om ja har fel
|
||
|
|
||
|
Re: Lite frågor om aerodynamik på min bil
Har suttit å funderat lite på min diffusor nu så tänkte höra lite här. Blir ju ett ordenligt sug bakom bilen så funderade om ja tar å bygger diffusorn lite längre bak än den är idag å samtidigt gör en liten radie uppåt på sista biten så kanske ja styr upp mer luft bakom bilen vilket minskar undertrycket/draget lite bakom bilen? Eller är ja helt ute å cyklar?
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Lite frågor om aerodynamik på min bil
|
7165 besök totalt |