| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med Cornerweight
|
4590 besök totalt |
|
Re:
'använder olika belägg på höger- resp. vänster sida. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Jag har också vissa viktproblem. Jag har inte kunnat lösa bromsproblemen helt, men efter byte från ganska "aggressiva" belägg som var svårdoserade till "lugnare" belägg så har det blivit mycket bättre.
|
||||
|
Jag har också justerat lite, Bil Audi 90q-85.
Vikt Med MIG i o nästan full tank. Hade detta först: VF=417.5 HF=437 VB=329.5 HB=272 V=747 H=709 Trodde man skulle ha lika fram så justerade (höjde enbart HB) o fick detta: VF=427 HF=427.5 VB=317 HB=285.5 V=744 H=713 = blivit lite jämnare. Bör jag höja VB = mer vikt HF o för att få mer total vikt på höger sida ? Få diagonalerna lika lär ju inte gå med annat än extra vikter o det tänker jag inte lägga in. Vad händer när det tex gått åt 50L soppa(bensintanken står upp mellan bakre fjädertonen bakom bakstätet), blir bägge bak procentuellt lika lättare eller blir den lättare HB då jag höjt den sidan mot VB? _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
|
citat:
Bör jag höja VB = mer vikt HF o för att få mer total vikt på höger sida ? Hmm, går ej då. citat från mitt tigare inlägg Vikten över framaxelen är konstant Vikten över bakaxen är konstant Vikten på högersidan är kontant Vikten på vänstersidan är kontant RallyQuattro, du får diffar mellan mätingran. Iof inte stora men det kan bero på vågrana läge mm + tolernasen i själva vågrna. Skit samma, ligger inom tolensena. JAG hadde satt din bil(om den varit min) 438 416 309 293 (lägg ca ca ca +-2kg på vikterna) Är tanken helt likformig och lihgger mitt i bilen så skulle jag räkna det blir 50/50 mellan bakhjulen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Vad är det för diffar du menar att jag har mellan vägningarna??
menar du att man inte kan ändra vikten mellan sidorna eller fram o bak? och alltså dom 7kg jag fick i ändringen mellan sidorna är fel mätning?? Mina mätvärden: Före VF=417.5 HF=437 VB=329.5 HB=272 Efter VF=427 HF=427.5 VB=317 HB=285.5 Ditt: hur hade du tänkt att jag skulle få fram detta? höja flera cm HB o VF eller ? 438 416 309 293 och varför är detta bättre, är det för att få diagonalerna så lika som möjligt? _________________ Martin Ehrsson RS8
||||
|
Vikten över framaxelen är konstant
Vikten över bakaxen är konstant Vikten på högersidan är kontant Vikten på vänstersidan är kontant Kolla på detta noga och kolla dina siffror så får du ett michmarch framaxel=0 bakaxel=-1 vänster=+3 höger=-4 tot=-1 Det borde vara 0 på alla. Sen för att ändra hörnvikteran så räcker det att skruva i ett hörn(valfritt) upp eller ner. Det jag försöker eftersträva är att få bilen konsekvet i höger o vänstersväng, mao VF/VB=HF/HB _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Tyvärr kan jag inte låna vågarna igen innan helgen då ja ska till Gotland ring så får stå dom det står, men mera överstyrd åt höger som jag antar den blir gör ju inget då det oftast är höger kurvor på banorna..
Så får bli detta nu: VF=427 HF=427.5 VB=317 HB=285.5 Men en tanke ja kom på, ja har ju bilbatteriet typ 20kg stående i mitten i bakluckan, den vikten skulle man ju kunna använda sig av o flytta batteriet tex åt höger för att få jämnare vikt bak. _________________ Martin Ehrsson RS8
||||
|
Re:
Utgick från ditt första inlägg i tråden där du sa att Jockes porsche med lika vikt fram o högst vikt VB = samma som mig kommer vara överstyrd åt höger o understyrd åt vänster.. Eller gäller inte det min Audi? _________________ Martin Ehrsson RS8
||||
|
Porche 944/968 har ca 50/50 (fram/bak). Dessa bilar brakan man kunna få rätt neutarla.
Nu antog jag bilen var neutral i vänsterböjar, i höger böjar kommer vänster bak mer last så den kommer överstyra. Tar vi nu Audin, så ligger ca 60% fram. Med samma däck runt om så är bilen defolt understyrd. Men samma sak för Audi:en, OM bilen var neutar i vänsterböj så gäller samma sak som porchen. Hmm, lite lurigt att säga över/understyra. Om jag säger typ går mot under/överstyrning. Gäller ha koll på vad man utgår ifrån. Vart det klarae? _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med Cornerweight
|
4590 besök totalt |