| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips på svänghjul till m60b40?
|
3044 besök totalt |
|
Hej, Letar en bra lösning på koppling,svänghjul och lamell till min m60b40 motor. Har köpt en 5 vxl låda, koppling och svänghjul från en bmw 530 vilket jag endast har tänkt att använda lådan. Orginalkopplingen tål inte vridet i M60b40 motorn så detta är inget alternativ. Svänghjulet orginal är dubbelmassesvänghjul vilket jag inte vill ha. Viktigt är att denna lösning även skall påssa till s62b50, då jag köper denna motor direkt budgeten tillåter. Även den 6-vxl lådan är aktuell för framtiden. Äger för tillfället en helt ny 6-puckad lamell(240mm) från motor nord, vilket jag tänkt att para ihop med en Sachs 765 tryckplatta. Men frågan är, vilket enkelmassesvänghjul passar m60b40 och skulle kunna passa den övriga setupen? Mvh David Kallentoft _________________ David Greiff Kallentoft |
||||
|
Re: Tips på svänghjul till m60b40?
Vad jag vet finns inget enkelmassehjul som passar. En variant är att ta en automatlåde krans & svarva en slitplatta till lamellerna & använda en 5" koppling typ tilton. Dyrt men lätt & starkt. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
_________________ Bert-Ola Runeson |
||||
|
Vi tänker göra ett eget svänghjul till vår M60.
Tyvärr ska vi ha 280mm startkrans (istället för 330 som original), annars hade vi kunnat gjort ett extra! Eventuellt så gör vi liknande som Bäck sa, svarvar av en automatlåde-krans och monterar slitplatta med startkrans och monterar 140 eller 184mm koppling på det. Du vet kanske redan om att 5-petade lådan har 29mm axel och 6-petade 35mm? _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
|
Du har inte kollat lite på Sachs tryckplattorna till M3e36 eller m50 med dubbelmasse svänghjul. dom är väl med 240mm och försänkta? _________________ Kristian Svendsen |
||||
|
Butlmönstret mot veven stämmer inte 8st respektive 9st _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Tack för alla svar!
Kom och tänka på om det finns någon möjlighet att svetsa det dubbelmassehjul jag har (530) och sedan ballansera. Funkar det eller bör man undvika detta? Mvh/ David _________________ David Greiff Kallentoft |
||||
|
Spec/JB svänghjul är riktigt bra finish på, dock vet jag inte om jag kan rekomendera deras kopplingar troligen inte klarar uppgivna data. Min ska klara 680 nm vilket jag är mycket tveksam till.
Ska du beställa där ifrån kan jag rekomendera PRD Motorsport, riktigt bra pris och bra service. En polare till mig va inne på precis samma kombo och han skulle svarva ett eget svänghjul. Tror nästan det är klart för att tillverkas, kan höra med honom om det är något du är intresserad av? Mvh _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3044 besök totalt |