| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar angående ALS (Anti lag/respons sytstem)
|
2 besök senaste veckan (5233 totalt) |
|
Mycket bra att veta i denna tråden nu men saknar lite praktisk info.
Funderar lite på vad en bra strategi är. Mer spjällöppning borde innebära att man måste backa tändningen mindre för att få samma flås på avgaserna iaf i mitt huvud? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
|
Re:
Borde inte det innebära mer effekt i motorn? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Förstår inte riktigt hur ALS ska vara till nytta under bankörning. På konbana så visst eller på rally där man behöver gå på ordentligt med gas efter ett uppsläpp eller inbromsning.
Vid apex på banan ligger man normalt och balanserar bilen med lätt gaspådrag och sen kliver man sakta fullt. Så länge man då är på ett varvtal som är högre än det varvtal där man kan få fullt laddtryck så har man inga problem. Har svårt att se att ett responssystem med en throttlekocker som arbetar under inbromsningen ska hjälpa i det läget. Känns mer som ett sätt att förvärra värmeproblemen vid bankörning. Jag hade kontrollerat att bypassventilen fungerar som den ska och kollat så att wastegaten inte smygöppnar pga för klen fjäder. Annars är nog den enda lösningen mindre avgashus till nuvarande turbo eller att byta till en annan. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Re:
Det är mer banor som är små och tighta som du säger som tanken är att använda det på. Både dump och wastegate är kontrollerade så gott det går. Sen så är det som så att jag vill testa det :P Ny turbo samt kammar är redan inhandlade och kommer på i vinter men detta är ett litet projekt som jag tänkte mig på hösten här.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar angående ALS (Anti lag/respons sytstem)
|
2 besök senaste veckan (5233 totalt) |