Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
fråga ang ringen!!
1, 2   >>
3530 besök totalt
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290


Trådstartare
fråga ang ringen!!

jag har en fråga som kanske verkar konstig..
för eoner sen när jag läste bike så stod där om att köra ringen på 10 min... Och att de va fort
nu vet jag inte så mycket om ringen men vad för bil och hur hårig kulpåse behöver man för att köra under 10 min?
ja menar är under 10 min snabbt ? medelhastighet?
skulle de gå med en "gatpreppad" golf2 gti exempelvis?
mina kunskaper om ringen sträcker sig ungefär till att den ligger i tyskland

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Ett tips när det gäller ringenfrågor är att använda sökfunktionen.

För att klara av att köra under 10 min. måste man hitta. Bankännedom är A & o på ringen. För att vara en hobbyåkare i en standardbil är 10 minuter snabbt. Det skall man vara mer än nöjd med, speciellt om man är förstgångsbesökare utan att ha pluggat spåret.
Flera efter mig kommer säkert säga samma sak: att köra ringen på tid är ett komplext företag. Man bör tänka sig för innan man startar stoppuret.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jag rekomenderar ingen att jaga tider runt ringen!!!
Framförallt inte innan man lärt sig att hitta runt och det tar oftast ett antal resor och många varv.

För egen del, så kan det hända att jag ibland klockar lite mellantider och BTG-tider(Bridge To Gantry) för att jämföra olika bilar och lite olika spårvalsvarianter.
Men de första 10 åren klockade jag knappt en enda tid!!!

Av egen erfarenhet så vet jag att med en Golf II GTI 16v i std-utförande med gatdäck så kan man köra under 10 min om man lärt sig att hitta runt.
Tom med en 100 hk Polo i std-skick med gatdäck(185/55/14) kan man köra under 10 min(se ringenkursen på detta forum!).

Men åk inte ner och försök "klå" någon annans tider!
Det kan bara sluta på ett sätt... thumbs down

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290


Trådstartare
tackar för snabba svar
ni missförstod mig rätt tanken va inte att klå någons tid utan att försöka förstå vad det som gäller är jag själv inte har en susning ..juu mer man läser om era bravader och lovord om ringen ökar suget att prova själv
det får nog bli en resa söderöver i sommar och det ska pluggas kurvor här innan avfärd

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Nilz skrev:

det får nog bli en resa söderöver i sommar och det ska pluggas kurvor här innan avfärd

Lycka till! Du kommer inte att ångra dig!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Som fingervisning kan man säga att en Porsche 911 GT3 gör under 8 minuter.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



Jag körde 2 varv efter varann på 10.04 första gången jag var där i en octavia RS. kan inte direkt påstå att jag pluggade spårval.
ALLT iprincip handlar om mod, spårval och körskicklighet.
Jag åkte med en kompis i en annan octavia RS som körde 8.47, enda skillnaden mot min var att den var chippad. SÅ stor skillnad är det mellan en som tror att han är bra (jag ) , mot en som är bra.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Turbo² skrev:
Jag körde 2 varv efter varann på 10.04 första gången jag var där i en octavia RS. kan inte direkt påstå att jag pluggade spårval.
ALLT iprincip handlar om mod, spårval och körskicklighet.
Jag åkte med en kompis i en annan octavia RS som körde 8.47, enda skillnaden mot min var att den var chippad. SÅ stor skillnad är det mellan en som tror att han är bra (jag ) , mot en som är bra.

Pratar du verkligen om tider för ett komplett varv(för det förutsätter jag att vi pratat om tidigare i detta inlägg)?!?
Hur mycket tid har du i så fall lagt till BTG-tiden?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Avregistrerad (9105)

Här sen Apr 2003
Inlägg: 239



.....

_________________
Avregistrerad användare
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Jag är rokie på ringen men mitt första varv tog 9.41 och bästa varvet 9.27 (sämsta 10.14). Alla varven (7 totalt) sattes i regn eller på blött underlag. Tiderna är givetvis BTG.

Innan jag körde så hade jag satt massor av varv i ett dataspel och sedan så jämfördes det med det jag tyckte mig ha lärt mig där med Peeter Pahv ringenkurs / video thumbs up (det var så jag hittade hit till rejsa!)

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Vad är BTG? Är det det att man inte kan köra runt hela banan? Dvs start/mål raksträckan??

Förresten så ska jag förlora min Ringen oskuld denna sommar *LÄNGTAR*

_________________
Rachid Rachid
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Rash skrev:
Vad är BTG?

Jag är BTG!

Det är taget ifrån termen "Bridge To Gantry". Precis efter turistutfarten (som ligger i slutet på långa rakan, Döttinger-Höhe) kör man under en bro, Antoniusbuche, därav Bridge. När sedan kört nästan hela varvet kommer man i Galgenkopf ut på samma DH-raka igen. I början av den står en stålställning tvärs över banan. Den är tydligen av en typ som kan kallas Gantry.
För tursitåkare som alltid måste svänga in i "depån" blir därför BTG ett "bra" tidsmått på varvet. För att få ett fullt varvs tid måste man lägga till 15-25 sek. beroende på bil.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



BTG skrev:
Rash skrev:
Vad är BTG?


För tursitåkare som alltid måste svänga in i "depån" blir därför BTG ett "bra" tidsmått på varvet. För att få ett fullt varvs tid måste man lägga till 15-25 sek. beroende på bil.


En liten korrigering bara!
Tillägget man bör göra till BTG-tiden för att få tiden för ett fullt varv är för std-bilar någonstans mellan 22-35 sekunder.
För Polon brukar jag räkna med ett tillägg på c:a 32-33 sekunder.
De flesta riktigt snabba bilar behöver nog ett tillägg runt 25 sekunder.
Så ett normaltillägg rör sig nog snarare i storleksordningen 25-30 sekunder.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Peeter skrev:
BTG skrev:
Rash skrev:
Vad är BTG?


För tursitåkare som alltid måste svänga in i "depån" blir därför BTG ett "bra" tidsmått på varvet. För att få ett fullt varvs tid måste man lägga till 15-25 sek. beroende på bil.


En liten korrigering bara!
Tillägget man bör göra till BTG-tiden för att få tiden för ett fullt varv är för std-bilar någonstans mellan 22-35 sekunder.
För Polon brukar jag räkna med ett tillägg på c:a 32-33 sekunder.
De flesta riktigt snabba bilar behöver nog ett tillägg runt 25 sekunder.
Så ett normaltillägg rör sig nog snarare i storleksordningen 25-30 sekunder.


Vad baserar du det på och hur vet man vad som är riktigt?

_________________
Stefan Larsson
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290


Trådstartare
BTG har jag åxå undrat över. men nu vet jag
det verkar juu vara ett ganska vedertaget begrepp

mitt mål BTG=under timmen

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Nilz skrev:
mitt mål BTG=under timmen


Sund målsättning!

Men när man läser de andra tiderna ovan ger det intrycket av att man bör klara av att hålla sig kring nio minuter. Det är fel. Så för alla andra som läser och inte varit på ringen ännu vill jag skriva:
om man "skäms" över en tid på runt 10 min. vid första besöket bör man nog låta bli att ta tid. För att kunna köra <10 min. med en std.bil får man fan i mig ta i och måste dessutom kunna banan lite.
-> 10 min. är inte långsamt! För att klara det får man banne mig stå på. Sikta då hellre på att hitta rätt spår och att det inte skall ta 15 min.

Det är också värt att komma ihåg att sekunden mellan 10.01-10.00 är lättare att ta än den mellan 9.01-9.00. Svårighetsgraden torde öka exponentiellt? Sedan skall man dessutom vara klar över att bilen inte är en oviktig faktor i sammanhanget.
Men, tat lungt!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



höfläkt skrev:
Peeter skrev:
BTG skrev:
Rash skrev:
Vad är BTG?


För tursitåkare som alltid måste svänga in i "depån" blir därför BTG ett "bra" tidsmått på varvet. För att få ett fullt varvs tid måste man lägga till 15-25 sek. beroende på bil.


En liten korrigering bara!
Tillägget man bör göra till BTG-tiden för att få tiden för ett fullt varv är för std-bilar någonstans mellan 22-35 sekunder.
För Polon brukar jag räkna med ett tillägg på c:a 32-33 sekunder.
De flesta riktigt snabba bilar behöver nog ett tillägg runt 25 sekunder.
Så ett normaltillägg rör sig nog snarare i storleksordningen 25-30 sekunder.


Vad baserar du det på och hur vet man vad som är riktigt?

Jag baserar det naturligtvis på erfarenhet!!!
Skämt å sido! Detta har diskuterats och ventilerats ett antal ggr på både ringers-forumet och här på rejsa.
Jag har t ex jmf hur lång tid det tar för olika bilar att köra GTB, dvs mellan Gantryt och bron bl a från videofilmer.
Sedan vill jag minnas att man förlorar c:a 1-2 sekunder från bron och upp till Hohenrain på att starta från påsläppet jmf med om man kommer i full fart längs hela rakan.
om man jämför mot en jämnsnabb bil så kan man på så sätt få fram en tid som rimligen inte diffar mer än +/- 1-2 sekunder från en riktig tid för ett fullt varv.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



BTG skrev:
Rash skrev:
Vad är BTG?

Jag är BTG!

Det är taget ifrån termen "Bridge To Gantry". Precis efter turistutfarten (som ligger i slutet på långa rakan, Döttinger-Höhe) kör man under en bro, Antoniusbuche, därav Bridge. När sedan kört nästan hela varvet kommer man i Galgenkopf ut på samma DH-raka igen. I början av den står en stålställning tvärs över banan. Den är tydligen av en typ som kan kallas Gantry.
För tursitåkare som alltid måste svänga in i "depån" blir därför BTG ett "bra" tidsmått på varvet. För att få ett fullt varvs tid måste man lägga till 15-25 sek. beroende på bil.


Tack

_________________
Rachid Rachid
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



BTG skrev:
Nilz skrev:
mitt mål BTG=under timmen


Sund målsättning!

Men när man läser de andra tiderna ovan ger det intrycket av att man bör klara av att hålla sig kring nio minuter. Det är fel. Så för alla andra som läser och inte varit på ringen ännu vill jag skriva:
om man "skäms" över en tid på runt 10 min. vid första besöket bör man nog låta bli att ta tid. För att kunna köra <10 min. med en std.bil får man fan i mig ta i och måste dessutom kunna banan lite.
-> 10 min. är inte långsamt! För att klara det får man banne mig stå på. Sikta då hellre på att hitta rätt spår och att det inte skall ta 15 min.

Det är också värt att komma ihåg att sekunden mellan 10.01-10.00 är lättare att ta än den mellan 9.01-9.00. Svårighetsgraden torde öka exponentiellt? Sedan skall man dessutom vara klar över att bilen inte är en oviktig faktor i sammanhanget.
Men, tat lungt!



o tar det 15min så har man ju roligare en längre tid , o det måste väll vara posetivt thumbs up !

Varför överhuvud taget hålla på o räkna om tiderna? Den sträckan som "svensson" får köra är BTG o då borde det ju vara den som ska räknas! Basta!
Eller är det suget efter att veta hur man står sig mot dom stora pojkarna som drar ? Självförtroendet får sig väll ändå en törn då så det är väll inget man vill veta... eller ?

PGA detta så råder det ju alltid en viss tvekan över tiderna på ringen! Är det BTG eller helvarv!? om det nu är helvarv har personen kört helvarv eller har har "räknat" till sig tiden ?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17867



Jag hade några hundra varv i GPL i ryggen när jag åkte ner första gången och gick ut med förutsättningen att försöka känna igen mig under de första varven. På fjärde varvet brydde jag mig om att titta på klockan för första gången och då hamnade jag runt 10m 50s BTG. Detta var med en 318is E36 (140hk).

Ytterligare några hundra GPL-varv senare körde jag en Opel diesel på samma tid som BMW:n.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Peeter skrev:
Jag baserar det naturligtvis på erfarenhet!!!
Skämt å sido! Detta har diskuterats och ventilerats ett antal ggr på både ringers-forumet och här på rejsa.
Jag har t ex jmf hur lång tid det tar för olika bilar att köra GTB, dvs mellan Gantryt och bron bl a från videofilmer.
Sedan vill jag minnas att man förlorar c:a 1-2 sekunder från bron och upp till Hohenrain på att starta från påsläppet jmf med om man kommer i full fart längs hela rakan.
om man jämför mot en jämnsnabb bil så kan man på så sätt få fram en tid som rimligen inte diffar mer än +/- 1-2 sekunder från en riktig tid för ett fullt varv.


Man kan ju annars kolla vad man har för hastighet när man passerar Gantry.
Sedan åker man ut på landsvägen som går parallellt, kör bilen i den aktuella hastigheten och när man är i position parallellt med Gantry så accar man fullt förbi bensinstationen och stänger av klockan när man passerar Bridge.
Å vad nöjd jag är med min idé!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nürburgring
fråga ang ringen!!
1, 2   >>
3530 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande