Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3530 besök totalt |
fråga ang ringen!!
jag har en fråga som kanske verkar konstig.. ![]() för eoner sen när jag läste bike så stod där om att köra ringen på 10 min... Och att de va fort nu vet jag inte så mycket om ringen men vad för bil och hur hårig kulpåse behöver man för att köra under 10 min? ja menar är under 10 min snabbt ? medelhastighet? skulle de gå med en "gatpreppad" golf2 gti exempelvis? mina kunskaper om ringen sträcker sig ungefär till att den ligger i tyskland ![]() _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||||||||
Ett tips när det gäller ringenfrågor är att använda sökfunktionen.
![]() För att klara av att köra under 10 min. måste man hitta. Bankännedom är A & o på ringen. För att vara en hobbyåkare i en standardbil är 10 minuter snabbt. Det skall man vara mer än nöjd med, speciellt om man är förstgångsbesökare utan att ha pluggat spåret. Flera efter mig kommer säkert säga samma sak: att köra ringen på tid är ett komplext företag. Man bör tänka sig för innan man startar stoppuret. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
Jag rekomenderar ingen att jaga tider runt ringen!!!
![]() Framförallt inte innan man lärt sig att hitta runt och det tar oftast ett antal resor och många varv. ![]() För egen del, så kan det hända att jag ibland klockar lite mellantider och BTG-tider(Bridge To Gantry) för att jämföra olika bilar och lite olika spårvalsvarianter. ![]() Men de första 10 åren klockade jag knappt en enda tid!!! Av egen erfarenhet så vet jag att med en Golf II GTI 16v i std-utförande med gatdäck så kan man köra under 10 min om man lärt sig att hitta runt. Tom med en 100 hk Polo i std-skick med gatdäck(185/55/14) kan man köra under 10 min(se ringenkursen på detta forum!). Men åk inte ner och försök "klå" någon annans tider! ![]() Det kan bara sluta på ett sätt... ![]() ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||
tackar för snabba svar
![]() ni missförstod mig rätt ![]() ![]() det får nog bli en resa söderöver i sommar och det ska pluggas kurvor här innan avfärd ![]() ![]() ![]() _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||||||||
Jag körde 2 varv efter varann på 10.04 första gången jag var där i en octavia RS. kan inte direkt påstå att jag pluggade spårval.
ALLT iprincip handlar om mod, spårval och körskicklighet. Jag åkte med en kompis i en annan octavia RS som körde 8.47, enda skillnaden mot min var att den var chippad. SÅ stor skillnad är det mellan en som tror att han är bra (jag ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||||||||
Pratar du verkligen om tider för ett komplett varv(för det förutsätter jag att vi pratat om tidigare i detta inlägg)?!? Hur mycket tid har du i så fall lagt till BTG-tiden? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||
Jag är rokie på ringen men mitt första varv tog 9.41 och bästa varvet 9.27 (sämsta 10.14). Alla varven (7 totalt) sattes i regn eller på blött underlag. Tiderna är givetvis BTG.
Innan jag körde så hade jag satt massor av varv i ett dataspel och sedan så jämfördes det med det jag tyckte mig ha lärt mig där med Peeter Pahv ringenkurs / video ![]() ![]() _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||||
Jag är BTG! ![]() Det är taget ifrån termen "Bridge To Gantry". Precis efter turistutfarten (som ligger i slutet på långa rakan, Döttinger-Höhe) kör man under en bro, Antoniusbuche, därav Bridge. När sedan kört nästan hela varvet kommer man i Galgenkopf ut på samma DH-raka igen. I början av den står en stålställning tvärs över banan. Den är tydligen av en typ som kan kallas Gantry. För tursitåkare som alltid måste svänga in i "depån" blir därför BTG ett "bra" tidsmått på varvet. För att få ett fullt varvs tid måste man lägga till 15-25 sek. beroende på bil. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
En liten korrigering bara! ![]() Tillägget man bör göra till BTG-tiden för att få tiden för ett fullt varv är för std-bilar någonstans mellan 22-35 sekunder. För Polon brukar jag räkna med ett tillägg på c:a 32-33 sekunder. De flesta riktigt snabba bilar behöver nog ett tillägg runt 25 sekunder. Så ett normaltillägg rör sig nog snarare i storleksordningen 25-30 sekunder. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||
Vad baserar du det på och hur vet man vad som är riktigt? _________________ Stefan Larsson |
||||||||
Sund målsättning! ![]() Men när man läser de andra tiderna ovan ger det intrycket av att man bör klara av att hålla sig kring nio minuter. Det är fel. Så för alla andra som läser och inte varit på ringen ännu vill jag skriva: om man "skäms" över en tid på runt 10 min. vid första besöket bör man nog låta bli att ta tid. För att kunna köra <10 min. med en std.bil får man fan i mig ta i och måste dessutom kunna banan lite. -> 10 min. är inte långsamt! För att klara det får man banne mig stå på. Sikta då hellre på att hitta rätt spår och att det inte skall ta 15 min. ![]() Det är också värt att komma ihåg att sekunden mellan 10.01-10.00 är lättare att ta än den mellan 9.01-9.00. Svårighetsgraden torde öka exponentiellt? Sedan skall man dessutom vara klar över att bilen inte är en oviktig faktor i sammanhanget. ![]() Men, tat lungt! ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
Jag baserar det naturligtvis på erfarenhet!!! ![]() Skämt å sido! Detta har diskuterats och ventilerats ett antal ggr på både ringers-forumet och här på rejsa. Jag har t ex jmf hur lång tid det tar för olika bilar att köra GTB, dvs mellan Gantryt och bron bl a från videofilmer. Sedan vill jag minnas att man förlorar c:a 1-2 sekunder från bron och upp till Hohenrain på att starta från påsläppet jmf med om man kommer i full fart längs hela rakan. om man jämför mot en jämnsnabb bil så kan man på så sätt få fram en tid som rimligen inte diffar mer än +/- 1-2 sekunder från en riktig tid för ett fullt varv. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||
Tack ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||||||
o tar det 15min så har man ju roligare en längre tid ![]() ![]() Varför överhuvud taget hålla på o räkna om tiderna? Den sträckan som "svensson" får köra är BTG o då borde det ju vara den som ska räknas! Basta! Eller är det suget efter att veta hur man står sig mot dom stora pojkarna som drar ![]() ![]() PGA detta så råder det ju alltid en viss tvekan över tiderna på ringen! Är det BTG eller helvarv!? om det nu är helvarv har personen kört helvarv eller har har "räknat" till sig tiden ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||||
Jag hade några hundra varv i GPL i ryggen när jag åkte ner första gången och gick ut med förutsättningen att försöka känna igen mig under de första varven. På fjärde varvet brydde jag mig om att titta på klockan för första gången och då hamnade jag runt 10m 50s BTG. Detta var med en 318is E36 (140hk).
Ytterligare några hundra GPL-varv senare körde jag en Opel diesel på samma tid som BMW:n. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Man kan ju annars kolla vad man har för hastighet när man passerar Gantry. Sedan åker man ut på landsvägen som går parallellt, kör bilen i den aktuella hastigheten och när man är i position parallellt med Gantry så accar man fullt förbi bensinstationen och stänger av klockan när man passerar Bridge. Å vad nöjd jag är med min idé! ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3530 besök totalt |