Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (16099 totalt) |
Bafflat oljetråg?
Sitter och klurar på om man ska baffla oljetråget.... ![]() Har en bild på oljetråget till en 1.8T, och fattar inte riktigt varför det är två tråg? se bild. Jag har inget minne av att det sitter någon skyddskåpa på min bil... Har sökt och läst det som finns finns här på forumet, men eftersom jag inte föddes i oljegropen så vet jag inte riktigt hur jag ska göra.. ![]() Någon som är sugen på och berätta samt visa lite bilder? ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Laddade upp några bilder (en artikel) som kanske kan vara hjälp
![]() https://rejsa.nu/im/_annat/18-old_20 https://rejsa.nu/im/_annat/18-old_20 https://rejsa.nu/im/_annat/18-old_20 https://rejsa.nu/im/_annat/18-old_20 mvh Peter |
||||
Jo, jag har läst de där. Rent teoretiskt vet jag hur det funkar, men jag vet inte riktigt hur det ska gå till... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Baffel finns även på (fikon)svenska, det är där man skruvar fast högtalarna. Jag vet att man kan använda högtalare för att sota skorstenar, ThomasT kanske skall baffla oljetråget för att rena oljan på något sätt. OT: Mera svengelska: om man har startat upp datorn, hur mycket är det kvar av den då? Min fru brukar skrika åt mig:"MAN PRINTAR INTE PÅ PRINTERN, MAN SKRIVER UT PÅ SKRIVAREN!" /En som inte alltid lever som han lär. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Ärligt ice, vad vill du uppnå med att missionera om att använda "korrekt svenska"?
Fattade du inte vad han menade med baffla? Skall man översätta alla ord till svenska och vem skulle korrekturläsa/godkänna det? Varför så spetsig i tonen? Känns inte som att det bidrar till en lugn och avslappnad diskussion om nån är inne och tillrättavisar minsta språkfelaktighet. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Re: Bafflat oljetråg?
_________________ Roland Johansson |
||||
Jag ber om ursäkt för att jag drogs med i fulings språkmission. Jag gräver genast ner språkpolisspaden! Vänner? ![]()
Jo, jag förstod vad han menade, men inte varför han ville "baffla". Mina något spetsiga kommentarer i linje med: "Vad är det för problem du försöker lösa" riktar sig till att få folk att tänka till: Är jag inne på rätt spår eller kan jag lösa problemet på något enklare sätt? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag vill förhindra att motorn går snålt på olja i kurvorna, och i min okunnighet så fick jag för mig att "baffla" var ett vedertaget uttryck. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Finns det några några alternativ till att baffla eller rörlig pickup (eller flera pickuper) utan att bygga om till torrsump? Minns en tråd här på forumet om en "catch tank" för oljan....
om inte annat så är ju baffla/skvalpskydd/eller-vad-nu-man-vill-kalla-det ( ![]() _________________ ![]() |
||||
Jag skulle börja med att installera en snabb oljetrycksmätare så att du ser om du har ett reellt problem eller inte. Jag kör själv med ett bafflat tråg, men oljan tar ändå slut i Kvarnkurvan om jag inte fyllt till maxstrecken. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Annan/och är en tryckackumulerings tank som man lagrar oljetryck/flöde så det räcker under en stund.
Hmm, finns en tråd om detta men det var något flått engelskt ord på som min distraktion hindrar mig att ärinnra. _________________ Johan Sjölinder |
||||
"snabb oljetrycksmätare"...
Menar du att de som sitter i moderna bilar inte indikerar korta bortfall ![]() ![]() Kan ju definitivt vara en bra ide att skruva på isf. Hur får man dit en på absolut enklaste sätt på en bil där det redan sitter oljetrycksmätare + 200 kg mystisk elektronik? Dra sladd till lampa o 12V fixar jag nog (bara jag lyckas dra sladden genom torpeden nånstans bakom tonvis med relän, kabelhärvor o elände... ![]() _________________ ![]() |
||||
Det är det......det är bara ice som har tråkigt.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Snabb oljetrycksmätare är enligt min mening en lampa som lyser när man tappar oljetrycket, precis som det är på de flesta biler. Sen gäller det möjligen bara att se till att givaren ger utslag vid rätt tryck (tryckfall).
En oljetrycksmätare (visarinstrument) hinner däremot inte med och är därför inte så användbar. Dessutom sitter man sällan och tittar på mätaren hela tiden men en lampa som plötsligt tänds ser man. Jag har installerat en vanlig oljetrycksgivare kopplad till ett diod-bromsljus som jag plockat från en Volvo V70. Syns garanterat och är mycket "snabbt". Givaren sitter vid den normala oljetrycksgivaren som går till visarinstrumentet och är "parallellkopplad" med hjälp av en adapter från Biltema _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Men om jag förstår saker rätt så vill vi upptäcka fel i oljetrycket en bra bit innan en oljetryckskontakt för varningslampa reagerar.. Finns det oljetryckskontakter med olika tryckgräns att köpa? 1,5bar kanske är vettigt att ligga över?
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Vi har monterat en lite smidigare variant, dvs en 10mm lysdiod som lyser starkt som f-n med ganska "smal" ljusbild.
Den sitter ihop med ett par andra dioder för vatten och oljetemp på en liten panel i taket och är riktad så att den "träffar" där föraren förmodas ha sitt huvud. Mao kan man avslappnat skita i vad diverse mätare pekar på så länge inget lyser rött rätt i ögonen... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Det är teoretiskt inte så svårt att tänka sig hur skvalpskotten ska se ut.
Vid 1g kurvkraft och om bilen kränger 15° så blir lutningen på ytan 45° plus 15°. Var ytan ligger bestäms ju av volymen som är i tråget. om man har ett tråg som är helt tätt med bara ett hål för pickupen där även oljan rinner ner, och pickupen sitter under 60° linjen från öppningen går man "fri". Det här tyckte jag var en snygg lösning: ![]() ![]() Här är tråget till min längsmonterade Opel motor: ![]() Men som sagt, en varningslampa är nog det snabbaste och enklaste att installera för att först konstatera om man har något problem. Annars är det nog rätt enkelt att vänta tills det säger >boom< för då vet man att det är ett problem - det dräller väl i princip av 1.8t motorer på skrotarna misstänker jag med tanke på att de sitter i i princip varenda VAG bil... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
VDo har tryckgivare med olika varningstryck, Med syntetolja går min bil ner till 1bar på tomgång med varm olja. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (16099 totalt) |