Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bafflat oljetråg?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (16115 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Det är inte riktigt så enkelt med oljeförsörjning som att kolla oljetrycket. Vi hade en åsikt att man vill veta läget INNAN det är för lågt tryck, läs försent. Den tanken bränns lite grand. Men man fixar det inte genom att titta på en avancerad oljetrycksutrustning.
om oljan kastas ifrån picuppen så suger motorn LUFT, vilket betyder att oljetrycket försvinner direkt.
Inte ens oljetrycksmätaren hinner läsa ner trycket. Trycket är bortacentrifugerad från vevlagren innan det hinner sjunka vid oljetrycksgivaren, beroende på hur den sitter monterad.
Vi kan alltså ha ett aldeles perfekt oljetryck men för snålt med olja i tråget för att klara hård kurvtagning.
Man kan heller inte sitta å titta på en mätare när man kör.

En annan sak som är nästan lika viktig är att vi kan ha rätt mängd olja i tråget, och inga problem med att det suger luft i kurvorna. Men av 5 liters olja som skall vara i tråget har 3 liter slängts upp till vevaxeln och blivit till skum vid 8000 rpm. Vilket inte heller syns på oljetrycksmätaren. Fullständigt förkastligt i en banbil.
Luftbubblor i oljan smörjer dåligt och är en procedur som ger högre oljetemperatur.
Hur får vi reda på om det slängs runt olja i motorn om det inte syns på mätaren? Vi måste helt enkelt mäta oljenivån i tråget. Om oljevolymen sjunker med mer än 1 liter, under körning, måste tråget byggas om.
Hur, är en ingenjörskonst. Men det är tal om vindplåtar, bafflingar, dörrar o.s.v. Problemet är att dessa anordningar även hindrar olja att rinna tillbaka till tråget, varför dom måste vara extra listigt uträknade.

Till syvende och sist gäller därför torrsump, som åtminsone reducerar en del av de värsta problemen utom själva "avhyvlingen" av aljan från veven.

Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Pär Hansson:
Den "flotta" termen var kanske "oil surge"?

Där satt den thumbs up Tackar

Lidköping
Här sen Nov 2002

Så här har finishmästaren Calle Elwing löst det, men det saknas fortfarande gummiduk som skall fungera som backventiler.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
om du ska visa Carls tråg så borde du visa det lackat.....
Den här idèn verkar kanon... billig-enkel.. hur gör man om man har alutråg?

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

fuling skrev:
Pär Hansson:
Den "flotta" termen var kanske "oil surge"?

Där satt den thumbs up Tackar

oljebrus?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Nisse Classon skrev:
Så här har finishmästaren Calle Elwing löst det, men det saknas fortfarande gummiduk som skall fungera som backventiler.

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up
eller finns det någon här som kan komma på nackdelar med den konstruktionen?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Tips på lämplig gummiduk någon?

Eller är min "egna" ide med gångjärn bättre?

Har man alutråg, som jag, får man tex TIG:a ihop det. Men principen är den samma.

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hittade två bilder på oljetråg och pump. Vevaxelns plåt verkar gå väldigt långt ner i tråget...

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Andreas Lidström skrev:
Tips på lämplig gummiduk någon?

Eller är min "egna" ide med gångjärn bättre?

Har man alutråg, som jag, får man tex TIG:a ihop det. Men principen är den samma.

ituklippt cykelslang? väldigt tunn o flexibel...??
inte den blekaste om den pallar värme eller oljan....
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Magnus Thomé skrev:
"snabb oljetrycksmätare"...

Menar du att de som sitter i moderna bilar inte indikerar korta bortfall

Ja.

Magnus Thomé skrev:

Kan ju definitivt vara en bra ide att skruva på isf. Hur får man dit en på absolut enklaste sätt på en bil där det redan sitter oljetrycksmätare + 200 kg mystisk elektronik? Dra sladd till lampa o 12V fixar jag nog (bara jag lyckas dra sladden genom torpeden nånstans bakom tonvis med relän, kabelhärvor o elände... ) men hur får man dit givaren? (*dumma frågor säkert, men jag vet inte....*)

På min bil reagerar inte oljetryckslampan då pumpen suger luft.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

fuling skrev:
Annan/och är en tryckackumulerings tank som man lagrar oljetryck/flöde så det räcker under en stund...

En kompis till mig räknade ut, att under den tid man befinner sig i Kvarnkurvan, hinner oljepumpen pumpa 8 liter.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Wankelsport skrev:
Snabb oljetrycksmätare är enligt min mening en lampa som lyser när man tappar oljetrycket, precis som det är på de flesta biler...
En oljetrycksmätare (visarinstrument) hinner däremot inte med och är därför inte så användbar...

Det här går stick i stäv med mina erfarenheter. På min bil är oljetrycksmätaren snabbar än lampan.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Westfield skrev:
Det är teoretiskt inte så svårt att tänka sig hur skvalpskotten ska se ut.

Vid 1g kurvkraft och om bilen kränger 15° så blir lutningen på ytan 45° plus 15°. Var ytan ligger bestäms ju av volymen som är i tråget.

om man har ett tråg som är helt tätt med bara ett hål för pickupen där även oljan rinner ner, och pickupen sitter under 60° linjen från öppningen går man "fri".

Statiskt har du rätt, men du har glömt att ta hänsyn till de dynamiska effekterna (skvalpet).
En bil som kränger 15° vid 1g bör dock inte lämna depån.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

ThomasT skrev:

Man lackar väl inte insidan på tråget.

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

ice skrev:
Wankelsport skrev:
Snabb oljetrycksmätare är enligt min mening en lampa som lyser när man tappar oljetrycket, precis som det är på de flesta biler...
En oljetrycksmätare (visarinstrument) hinner däremot inte med och är därför inte så användbar...

Det här går stick i stäv med mina erfarenheter. På min bil är oljetrycksmätaren snabbar än lampan.
Problemet har i alla fall observerats på ett flertal Formula Vee motorer... Med bara mätaren syntes inget men när lampa monterats kunde man se hur trycket försvann i vissa kurvor.
I vilket fall så är storsta vinsten att man slipper sitta och stirra på en mätare... En lysande lampa syns direkt.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

ice skrev:
fuling skrev:
Annan/och är en tryckackumulerings tank som man lagrar oljetryck/flöde så det räcker under en stund...

En kompis till mig räknade ut, att under den tid man befinner sig i Kvarnkurvan, hinner oljepumpen pumpa 8 liter.

Det här visar att oljan (8 liter) måste kunna komma NER i tråget även under sidokrafter. Inte bara hållas på plats väl nere. De som studerat det här med genoskinliga tråg och kameror menar att dom flesta skulle bli förvånade om man såg hur det såg ut.
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Dec 2002

ice skrev:
Westfield skrev:

Vid 1g kurvkraft och om bilen kränger 15° så blir lutningen på ytan 45° plus 15°. Var ytan ligger bestäms ju av volymen som är i tråget.

om man har ett tråg som är helt tätt med bara ett hål för pickupen där även oljan rinner ner, och pickupen sitter under 60° linjen från öppningen går man "fri".

Statiskt har du rätt, men du har glömt att ta hänsyn till de dynamiska effekterna (skvalpet).

ok. Mitt resonemang är bristfälligt, det vet jag, därför skrev jag "teoretiskt" eftersom jag har begränsad erfarenhet. Vad är ditt resonemang och dina erfarenheter?

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Westfield skrev:
ice skrev:
Westfield skrev:

ok. Mitt resonemang är bristfälligt, det vet jag, därför skrev jag "teoretiskt" eftersom jag har begränsad erfarenhet. Vad är ditt resonemang och dina erfarenheter?

Nåt i linje med:
Göran Malmberg skrev:
...De som studerat det här med genoskinliga tråg och kameror menar att dom flesta skulle bli förvånade om man såg hur det såg ut...

Citera
Carl Elwing
Jönköping
Här sen Nov 2002

Anders Jeppsson skrev:
Nisse Classon skrev:

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up
eller finns det någon här som kan komma på nackdelar med den konstruktionen?

Halloj!
Skönt att Nisse & Thomas la upp en bilder så slapp jag Finishmästare...
Hur som helst, har fått idén från rallyfolket och det skall fungera bra. Dock kan jag tänka mig(efter att ha läst Görans kapitel i hans bok) att det kan skilja mycket från motor till motor. Jag åker med tvärställd maskin, en längsmonterad kanske skall se helt annorlund ut. Den gula plåten är en VW orginaldel som hämtas från dieslarna.
Duken som jag använder heter Vitongummi (Flourgummi) och beskrivs som "utmärkt beständighet mot oljor och kemikalier i kombination med hög temperatur. Arbetsområde: -40graderC till +260 Grader C.
Nackdelen är att den är dyr som tusan, 3500:-/kvm i 0,5mm tjocklek. Men det går inte åt så mycket och en gummiklump i Pickupen känns ännu dyrare.

ThomasT skrev:

Ice:Man lackar väl inte insidan på tråget.

-Helt rätt,jag lackade bara utsidan!

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

om man utformar tråget efter en tumregel som säger att intaget inte ska vara i luften vid 60° lutning (dvs med lite marginal) och man dessutom ser till att hålla tillräckligt hög oljenivå, borde väl sannolikheten för att klara oljeförsörjningen vara väldigt stor? Sen får den kvarvarande sannolikheten för haveri hanteras av en individuell riskbedömning.

Ibland får jag känslan av att man överhuvudtaget inte borde bry sig om att ge sig ut på en bana om man inte har ett F1-labb hemma.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Göran Malmberg skrev:

Det här visar att oljan (8 liter) måste kunna komma NER i tråget även under sidokrafter. Inte bara hållas på plats väl nere. De som studerat det här med genoskinliga tråg och kameror menar att dom flesta skulle bli förvånade om man såg hur det såg ut.
Göran Malmberg

Jo, det där är ju troligtvis sant. Lösningen är ju givetvis torrsump med rejäl reservoar. Men eftersom jag spelar djävulens advokat, måste jag ju konstatera att på många bilar funkar det ju ändå jäkligt väl, och då är inte sumpen bafflad på något speciellt vis - lysande exempel är ju Miatan där mig veterligen man kör med originalsump även på högt modifierade tävlingsbilar med breda slicks.

Allmänt banåkaforum
Bafflat oljetråg?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (16115 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande