Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Seriös motortidning?
1478 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Seriös motortidning?

I dag har jag lärt mig något nytt, eller vad säger ni om följande meningar hämtade från en av våra största motortidningar:

"...varje cylinderbank har var sin lambdasond som gör att katalysatorerna omgående når tändtemperatur."

"Bromskivorna fram kan bli skeva vilket medför skakningar i ratten och pulserande pedal vid inbromsning. Anledningen är hettan som uppstår vid bromsning."

"...ESP, den elektroniska chassikontrollen, fungerar bara varannan gång. Det är dubbelt så säkert som när ESP kan kopplas bort helt och hållet..."

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003

öööhhhhhhh jahapp!! seriöst vare

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Vilken tidning var det???

Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003

Seriös motortidning?

Teknikens värld eller???

Lkpg
Här sen Dec 2003

Ett eller flera av citaten är hämtade från Hogstens kåseri i TV:s senaste nummer och är självklart skrivet med humor och ironi.

Porsche 996 4S
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003

Skrämmande!!!

/Peter

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003

bjoerck skrev:
Ett eller flera av citaten är hämtade från Hogstens kåseri i TV:s senaste nummer och är självklart skrivet med humor och ironi.

Jag förstod iaf inte ironin i det det... (har visserligen bara läst citaten...) Roligt tyckte jag inte heller det var...

/Peter

Citera
bjoerck
Lkpg
Här sen Dec 2003

Peter Zeberg: Hogsten kåserar över körglädje kan åstadkommas med hjälp alla de elektroniska hjälpmedel som moderna bilar är begåvade med.

Ett av citaten Ice presenterade är utryckt ur denna fras skriven av Hogsten:

"Surprissystem. Ett kul paket där ESP, den elektroniska chassikontrollen, fungerar bara varannan gång. Det är dubbelt så säkert som när ESP kan kopplas bort helt och hållet och borde därför vara värt åtminstone 12 ooo kr för kunden. Då ingår en bogserlina med kolfiberförstärkning och en mobiltelefon med numret till Larmtjänst inprogrammerat redan vid leveransen."

Kul eller inte är upp till var och en att avgöra men det är definitivt ironi i budskapet.

I övrigt håller jag med Ice om att den tekniska begåvningen hos motorjournalister lämnar mycket övrigt att önska.

Porsche 996 4S
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Nu har jag kommit på det! TV är inte en konkurrent till QuattrORuote utan till MAD!

Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003

bjoerck skrev:
"Surprissystem. Ett kul paket där ESP, den elektroniska chassikontrollen, fungerar bara varannan gång. Det är dubbelt så säkert som när ESP kan kopplas bort helt och hållet och borde därför vara värt åtminstone 12 ooo kr för kunden. Då ingår en bogserlina med kolfiberförstärkning och en mobiltelefon med numret till Larmtjänst inprogrammerat redan vid leveransen."
.

Jaja... Ok... Det var kul...

Var inte meningen att låta så barsk....

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
om vi bortser från det sista citatet, som till och med jag förstod var ett skämt, vad tycker ni om de andra två?

Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag tycker personligen att de flesta "motorjournalister" inte är journalister i egentlig mening (oberoende, insatta i ämnet, undersökande, källhänvisningar osv.) De är snarare motorskribenter, dvs. de skriver det som står i olika pressreleaser eller låter sig glatt mutas av bilföretagen för att skriva väl om den "nya, mycket bättre" produkten. Alternativt skriver lite om det som råkar falla framför näsan.

Efter att ha själv ha sett och fått återberättat hur det går till på pressvisningar och vad olika tillverkare gör för att få bra omdömmen så är jag rätt skeptisk till motorskribenterna som släkte. De både kräver och utnyttjar rätt friskt innan de kan anse sig som "nöjda med visningen". Den jag själv var med på kan jag tyvärr inte avslöja några detaljer runt, men inköpta personer av motsatt kön distribuerades och mottogs tacksamt...

De citaten som ice har hittat är snarare regel än undantag i branschen. Jag kan fylla på med ett eget: "Den fjädrande känslan i växelspaken beror på vajeröverföringen som slits med tiden" beg test av V40 i någon av kvällstidningarna. Senast jag var under min lab-bil, också V40, hade den stångöverföring till växellådan. Fjädrandet kommer av en hög bussningar i stångens väg.

En annan snygg grej man kan göra (som lite faller under "skriv det som ramlar under näsan") är rena kopieringar eller plagiat i svag maskering. I nr 1 av Automobil 2004 fanns en artikel om effekt och moment på sidorna 52-55 skriven av Fredrik Strandberg. Den är en omarbetad kopia av en artikel jag själv skrev ett halvår tidigare för Porsche Magazine. Ska bli kul att se om de följer upp med en kopia av aerodynamik-artikeln i nummret efter...

/ Jonas Jarlmark
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Du är så kinkig på att folk ska skriva perfekt Igino

Men här får du för vi gillar dig ändå (även om du inte är perfekt , för vem är det....)

Jönköping
Här sen Dec 2002

Håller med Jonas till 110 procent!

Seriös motortidning?
1478 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande