Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tider på Kinnekulle?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
7963 besök totalt
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Jag läste lite i den gamla tråden jag länkade till ovan med eftersnack från tidigare träff på Kullen och J***AR vad sugen jag blev på att sommarn o banträffarna ska komma snart... eller snarare helst NUUU!!!!

Kan bara hålla med Magnus!

Appropå tider på Kinnekulle har jag åkt 1.05-tider med gatdäck (Bridgestone S02) och om jag inte missminner mig 1.04,6 med mycket slitna Toyo Trampio R881. Tiderna tagna på gamla asfalten.

Detta med en motormässigt standard M3E30 -89, bytt är dock fjädrar/dämpare (vanliga eftermarknads sänkfjädrar från InTrax och Bilstein Sprint dämpare).

För att det skall gå fortare behövs framför allt mer negativ camber fram! och så nya/bättre R-däck förståss!

Eller också kan man ju ta och byta bil...

Är det någon som vill köpa en svensksåld M3E30 -89:a med 12000 mil på mätaren kan ni hojta till. Som alltså går att åka 1.05 eller bättre med på Kullen...

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Tror inte at det är nån större skilnad längre med den nya beläggningen. Var först i början som det gick fortare nu är tiderna som förut igen.
Rätta mig om jag har fel EGE.

NS BTG: 9.10.21

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Fredrik C skrev:
Tror inte at det är nån större skilnad längre med den nya beläggningen. Var först i början som det gick fortare nu är tiderna som förut igen.
"Track out" efter bron är jämnare nu. Jag undvek iaf att gå ut hela banbredden där förut då det var rätt ojämnt. Är kanske onödigt feg och försiktig, men detta upplever jag som en kvarvarande fördel iaf. Kanske inte ger nån dramatisk tidsvinst iofs.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003

Fredrik C skrev:
Tror inte at det är nån större skillnad längre med den nya beläggningen. Var först i början som det gick fortare nu är tiderna som förut igen.

Det stämmer Fredrik. När beläggningen bara var ett par veckor - en månad gammal var den som bäst, och då gick det ca. 1-1.5 s snabbare än innan.

Nu ligger tiderna på
Dock kan man tillägga att banan ej längre är guppig som förut, vilket gör att det känns mycket bättre. Och därför kanske vissa vågar ladda mer vilket kan resultera i bättre tider.

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003

1,08 med 110 hk Alfa 33 med 0-camber fram. Siktar på 1,06 i sommar...

Anders Westberg
Deje
Här sen Nov 2003

1.03 med Supra MKIV. Stor tung men med mycket motor och fin balans, underbart!
hann med 144 varv på kullen förra året. Har nu bytt till Opel Speedster med lite
vikt och lite motor.......

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Anders Westberg skrev:
hann med 144 varv på kullen förra året. Har nu bytt till Opel Speedster med lite

Imponerande, den är ju redigt tung! Vad hade du för däck?

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Anders Westberg skrev:

Imponerande, den är ju redigt tung! Vad hade du för däck?

om jag inte minns helt fel så hade han P Zero Corsa fram och P Zero C bak. I allafall första gången som han var där med Supran.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Blir en bunt såna här då

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Blir en bunt såna här då

Fast jag tror inte han satte några 1.03 tider den gången.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Pär Hansson skrev:
Fredrik C skrev:
"Track out" efter bron är jämnare nu. Jag undvek iaf att gå ut hela banbredden där förut då det var rätt ojämnt. Är kanske onödigt feg och försiktig, men detta upplever jag som en kvarvarande fördel iaf. Kanske inte ger nån dramatisk tidsvinst iofs.

"Track out efter bron" får du gärna förklara tydligare.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

ice skrev:
....."Track out efter bron" får du gärna förklara tydligare.
Där man går ut ur "under bron"-kurvan på efter högerkanten, finns curbs (kantstenar) där också om jag minns rätt.

Vid siffran "4" på Magnus skiss nedan, fast inne på banan vid de gröna/blå linjerna.

...det var alltså där jag personligen tyckte det var för ojämnt att köra med höga sidokrafter förut innan asfalteringen.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

1,02 med m-coupe, h&r cupkit och r-däck. Då med en mjukare fjäder bak än vad som levereras i chassi satsen. Med org bakfjäder till dito sats blev det 1,04.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Pär Hansson skrev:
ice skrev:
....."Track out efter bron" får du gärna förklara tydligare.
Där man går ut ur "under bron"-kurvan på efter högerkanten, finns curbs (kantstenar) där också om jag minns rätt.

Vid siffran "4" på Magnus skiss nedan, fast inne på banan vid de gröna/blå linjerna.

...det var alltså där jag personligen tyckte det var för ojämnt att köra med höga sidokrafter förut innan asfalteringen.

Jag har aldrig några problem med att jag kommer för nära 4, men det kanske beror på att jag åker ut på den lilla triangeln till vänster om 2.

Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Skumt, Jag brukar också åka ut på extraasfalten till vänster om 2 men jag upplever då att jag når apex för tidigt och då får väldigt ont om asfalt vid 4

Skall försöka ta ett senare turn in nästa gång för att nå en senare apex och högre utgångsfart.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Micke Holmström skrev:
Skumt, Jag brukar också åka ut på extraasfalten till vänster om 2 men jag upplever då att jag når apex för tidigt och då får väldigt ont om asfalt vid 4

Skall försöka ta ett senare turn in nästa gång för att nå en senare apex och högre utgångsfart.

Det är inte ett dugg konstigt, din bil understyr i dessa hastigheter det gör inte min; den är snarare lite överstyrd vilket är lite läskigt i 180+.

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

ice skrev:
Micke Holmström skrev:

Det är inte ett dugg konstigt, din bil understyr i dessa hastigheter det gör inte min; den är snarare lite överstyrd vilket är lite läskigt i 180+.

Borde det inte isf bli tvärom?
Dvs att det är lättare att in en överstyrande bil till apex än en understyrande?

- Micke: Jag har samma erfarenhet som du (trots en bil som nästan är diametralt motsatt din), asfaltsplätten ger en för tidig apex och tvingar en att "svänga två ggr". Mao går jag inte ut till den.

Föv: Jag har kört ca. 1.06 med en standard(enda undantaget ->gula koni) BMW 328i. Det går att köra fortare, men jag vill inte. Jag kör med marginal för Kullen är otäck.

Täby
Här sen Dec 2002

BTG skrev:
- Micke: Jag har samma erfarenhet som du (trots en bil som nästan är diametralt motsatt din), asfaltsplätten ger en för tidig apex och tvingar en att "svänga två ggr". Mao går jag inte ut till den.

Instämmer...och när jag körde där sist så var det INTE understyrt...men det är möjligt att det går att vänta med turn-in tillräckligt länge för ett bra apex trots att man är ute på "plätten"

Täby
Här sen Nov 2002

Jag tror inte man tjänar något på att använda plätten om man skall gå in senare än vad jag gör nu (vilket jag då tycker är för tidigt)

Med de relativt låga kurvkrafter jag uppnår innan Apex i den böjen är över/understyrning inget problem. Efter Apex gäller det dock att hålla ner gasen för att inte bakvagnen skall bli alltför lätt och överstyrningen ett faktum (tokig bakluckevinkel, lyftkrafter?). Räcker asfalten sen inte till får man välja mellan att åka av i 170 km/h eller att släppa gasen och snurra av i samma fart.

Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

Jag har faktiskt inte tagit någon tid.. ( det får man inte har jag hört, och jag vill ju inte bryta några regler.. )

Dock kan jag säga att strax efter Nr 3 så är det inte roligt att tappa greppet bak och upptäcka att man kör med höger dörr i färdriktningen i 160 Km/h...

skönt nog slutade det hela med bruna kallingar och mycket däckrök... ( och trasiga nerver.... )

men kör man inte på gränsen lär man aldrig bli snabb..

Horda
Här sen Nov 2002

Jag har kört på kullen 2ggr, Varje gång har "instruktören" sagt att man ska använda den lilla asfaltsplätten innan bron. Trots det lilla jag kört där kan jag nästan säga att det är bättre att låta bli. Kör hellre nån meter extra och sväng senare så tar inte asfalten slut lika fort.

Tider på Kinnekulle?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
7963 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande