Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 7963 besök totalt |
Kan bara hålla med Magnus! Appropå tider på Kinnekulle har jag åkt 1.05-tider med gatdäck (Bridgestone S02) och om jag inte missminner mig 1.04,6 med mycket slitna Toyo Trampio R881. Tiderna tagna på gamla asfalten. Detta med en motormässigt standard M3E30 -89, bytt är dock fjädrar/dämpare (vanliga eftermarknads sänkfjädrar från InTrax och Bilstein Sprint dämpare). För att det skall gå fortare behövs framför allt mer negativ camber fram! och så nya/bättre R-däck förståss! Eller också kan man ju ta och byta bil... ![]() Är det någon som vill köpa en svensksåld M3E30 -89:a med 12000 mil på mätaren kan ni hojta till. Som alltså går att åka 1.05 eller bättre med på Kullen... ![]() _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Tror inte at det är nån större skilnad längre med den nya beläggningen. Var först i början som det gick fortare nu är tiderna som förut igen.
Rätta mig om jag har fel EGE. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Det stämmer Fredrik. ![]() Nu ligger tiderna på Dock kan man tillägga att banan ej längre är guppig som förut, vilket gör att det känns mycket bättre. Och därför kanske vissa vågar ladda mer vilket kan resultera i bättre tider. ![]() _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||
Imponerande, den är ju redigt tung! Vad hade du för däck? _________________ ![]() |
||||
om jag inte minns helt fel så hade han P Zero Corsa fram och P Zero C bak. I allafall första gången som han var där med Supran. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
"Track out efter bron" får du gärna förklara tydligare. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Vid siffran "4" på Magnus skiss nedan, fast inne på banan vid de gröna/blå linjerna. ![]() ...det var alltså där jag personligen tyckte det var för ojämnt att köra med höga sidokrafter förut innan asfalteringen. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag har aldrig några problem med att jag kommer för nära 4, men det kanske beror på att jag åker ut på den lilla triangeln till vänster om 2. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Skumt, Jag brukar också åka ut på extraasfalten till vänster om 2 men jag upplever då att jag når apex för tidigt och då får väldigt ont om asfalt vid 4
![]() Skall försöka ta ett senare turn in nästa gång för att nå en senare apex och högre utgångsfart. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Det är inte ett dugg konstigt, din bil understyr i dessa hastigheter det gör inte min; den är snarare lite överstyrd vilket är lite läskigt i 180+. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Borde det inte isf bli tvärom? ![]() Dvs att det är lättare att in en överstyrande bil till apex än en understyrande? - Micke: Jag har samma erfarenhet som du (trots en bil som nästan är diametralt motsatt din), asfaltsplätten ger en för tidig apex och tvingar en att "svänga två ggr". Mao går jag inte ut till den. Föv: Jag har kört ca. 1.06 med en standard(enda undantaget ->gula koni) BMW 328i. Det går att köra fortare, men jag vill inte. Jag kör med marginal för Kullen är otäck. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Instämmer...och när jag körde där sist så var det INTE understyrt...men det är möjligt att det går att vänta med turn-in tillräckligt länge för ett bra apex trots att man är ute på "plätten" ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Jag tror inte man tjänar något på att använda plätten om man skall gå in senare än vad jag gör nu (vilket jag då tycker är för tidigt)
Med de relativt låga kurvkrafter jag uppnår innan Apex i den böjen är över/understyrning inget problem. Efter Apex gäller det dock att hålla ner gasen för att inte bakvagnen skall bli alltför lätt och överstyrningen ett faktum (tokig bakluckevinkel, lyftkrafter?). Räcker asfalten sen inte till får man välja mellan att åka av i 170 km/h eller att släppa gasen och snurra av i samma fart. ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
![]() Jag har faktiskt inte tagit någon tid.. ( det får man inte har jag hört, och jag vill ju inte bryta några regler.. ![]() Dock kan jag säga att strax efter Nr 3 så är det inte roligt att tappa greppet bak och upptäcka att man kör med höger dörr i färdriktningen i 160 Km/h... ![]() skönt nog slutade det hela med bruna kallingar och mycket däckrök... ( och trasiga nerver.... ![]() men kör man inte på gränsen lär man aldrig bli snabb.. ![]() ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||
Jag har kört på kullen 2ggr, Varje gång har "instruktören" sagt att man ska använda den lilla asfaltsplätten innan bron. Trots det lilla jag kört där kan jag nästan säga att det är bättre att låta bli. Kör hellre nån meter extra och sväng senare så tar inte asfalten slut lika fort.
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 7963 besök totalt |