Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bensinsorter och leverantörer
1 besök senaste veckan (7028 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267


Trådstartare
Bensinsorter och leverantörer

Några tips om olika leverantörer av räjsbränslen?

Bonus för de som kan komma med bra tips på vilket av leverantörernas olika sorter som passar kalas till en 250cc 2cylindrig 2taktshoj på ~ 85 -> 90 hästar och strax över 12 000 i maxvarv (varvet kan öka lite när hornen kommer ut)

Men som sagt, i första hand vilka har bränslen?

Shell, Statoil etc har för låg oktanhalt eller dåligt bränsle för att denna motor ska uppskatta och inte detonera.

_________________
Roland Johansson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770




_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 46



Sunoco Race Fuel Europe AB
Box 50135
202 11 Malmo
Sweden
Ph: 011-46-40-293750*
Fax: 011-46-40-293720*
Attn: Mr. Bengt Bohman
Email - sunoco@telia.com


http://www.sunocoinc.com/market/racefuelsf.htm

_________________
Jörgen Andersson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864




_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



VP MR-PRo2, MR2, MR8? Finns väl ett flertal som skulle fungera

Elf har ju också några racingbränslen. Aspen är väl lite mer miljöinriktat tävlingsbränsle.

http://www.vpracingfuels.com/
http://www.elfracing.com/
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



spetsa med xylen.. ??

fast 2taktsolja inte gillar det..

dessutom exaktheten inte blir den bästa om man ska slabba själv.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



SLC har blivit en av 3 endast återförsäljare (övriga är Mäkinen, ALFA STCC och KMS, Audi STCC) av Shells racingsortiment.....

Shell har 2 sorters racebensin och en sort racediesel och flera olika sorters racinganpassade oljor och fetter.

Mer info kommer presenteras på www.slc.se efter 1 mars men om du vill veta mera så kan du PM:a mig.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267


Trådstartare
LuddeR skrev:
spetsa med xylen.. ??

fast 2taktsolja inte gillar det..

dessutom exaktheten inte blir den bästa om man ska slabba själv.


Finns bättre saker än xylen att blanda i... Men lite lagom högoktanigt kvalitativt bränsle behöver du i grunden.

Nu har vi 2 adresser till svenska leverantörer, det börjar arta sig lite. Aspen stryker vi direkt med deras miljöblafs, gamla 2takts racingmotorer gjorda för blyad bensin har en förmåga att vara ganska kinkiga på bränslet och oljan.

_________________
Roland Johansson
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Håller inte med att man ska stryka Aspen racing bränsle, en mycket bra bensin till högtrimmade 2-taktare.

Själv importerar jag och säljer, även tävlar med sk. minimotos, små roadracing hojjar 2-takt på 40cc och effekter ifrån 4.2 hkr upp till 14 hkr, det blir liter effekter på minst 250 hkr/Liter.

Man måste dock se till att man använder en bra olja så håller motorerna alldeles utmärkt.

Varvtalet på hojjarna ligger på ca:15000-17000 rpm.

Caper

_________________
Jörgen Bock
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Vi spetsar vanlig handelsbensin med metanol eller K-sprit......för att kunna köra högkompade streetRacemotorer på gatan.......funkar det på tvåtakt också...????

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Lite erfarenhet hämtat från två-takts racing sedan 1992. visserligen inte med MC motor, utan med en gr 2 trimmad Saab 850cc från 1964.
Trimningsgrad: från 38 hk till 86,7 hk. relativt lågkompad, 7,5-8,5kg fångat komp, max effektutag vid 6500, men tokvarvas i race till näramre 8000 vid behov (tillräckligt tät låda inte klassad)

Shells racesoppa och en bra olja som t.ex. Castor Maxima 427, Mobil 1 2 cycle racing eller Motul ev spetsat med lite K-sprit är en bra kombitnation, har kört konceptet sedan 93 utan smörjproblem.
Kör med 3,5-4% inblanding oavsett vad de s.k. experterna säger.
Det är väl flamtider för bränslet som kan ställa till det. Har även kört Shell handelsbränsle 98 okt utan problem, men när vi prövat med högre kompförhållande har jag då adderat lite oktanboooster.

Se till bara att krackningen av soppan stämmer med oljans egenskaper, det är där det ofta blir problem, i varje fall för ett antal år sedan när blyet ersattes och 2-T motorer skar på löpande band.
Minns på Anderstorp 93 när 3 2-T Saabar skar på sista varvet inom 300 meters differens från målet!

Ett tips kan vara att kontakta "XP-Niklas" guru på två-taktsrimning i classic racing kretsar, har området till yrke också. du hittar honom på www.classicsaabracing.com


No Valve No Cam - Just pure fun!

Lycka till!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



ButterflyRacing skrev:
Vi spetsar vanlig handelsbensin med metanol eller K-sprit......för att kunna köra högkompade streetRacemotorer på gatan.......funkar det på tvåtakt också...????


varför spetsa med en alkohol? det är väl inte bra effektmässigt.

ger en svalare förbränning möjligtvis..

eller har jag skolkat från kemi'n?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267


Trådstartare
"Håller inte med att man ska stryka Aspen racing bränsle, en mycket bra bensin till högtrimmade 2-taktare. "

Jag stryker den direkt från min lista, chansar inte i onödan på dessa motorer. De är veteranklassade numer. Skulle köpa ny tändning till den ena då vi saknade det, 20.000 skulle det kosta ungefär hos Rotax om de hade haft någon... Nu blir det någon digitaltjosan för mycket mindre pengar istället.

Likadant med andra delar, vevhus görs som billet replikor och en uppsättning kostar 40'


"Man måste dock se till att man använder en bra olja så håller motorerna alldeles utmärkt. "

Det görs, Valvoline.


"Vi spetsar vanlig handelsbensin med metanol eller K-sprit......för att kunna köra högkompade streetRacemotorer på gatan.......funkar det på tvåtakt också...????"

Jupp, funkar. Har kört så lite, men vårat lager av fräsch blyad (ja, ni läste rätt) bensin har blivit gammalt och nästan slut så det behövs antingen en bra grund att blanda från eller skippa i slabbandet och köra med räjsbränsle fullt ut. Kan man på köpet vinna någon häst är det ju inte fel. Kan ju bli ganska billiga hästar...


Är ju inte ofantliga mängder vi pratar om heller, 200 liter om året kanske. Och alla kemikalier, åka och köpa dem är inte helt billigt.

Var synd att Dolling slutade (BP vid Bromma) med sin superduper soppa.


"Shells racesoppa och en bra olja som t.ex. Castor Maxima 427, Mobil 1 2 cycle racing eller Motul ev spetsat med lite K-sprit är en bra kombitnation, har kört konceptet sedan 93 utan smörjproblem.
Kör med 3,5-4% inblanding oavsett vad de s.k. experterna säger.
Det är väl flamtider för bränslet som kan ställa till det. Har även kört Shell handelsbränsle 98 okt utan problem, men när vi prövat med högre kompförhållande har jag då adderat lite oktanboooster. "

Kör med 2% oljeblandning, lirar i dessa snurror med teflonbelagda kolvar
Ligger väl på komp ~ 11 nånstans så därför räknar jag bort vanliga mackbränslena. Skulle ju gå att sänka


"Se till bara att krackningen av soppan stämmer med oljans egenskaper, det är där det ofta blir problem, i varje fall för ett antal år sedan när blyet ersattes och 2-T motorer skar på löpande band. "

VP säljer väl fortfarande blyad?


"Ett tips kan vara att kontakta "XP-Niklas" guru på två-taktsrimning i classic racing kretsar, har området till yrke också. du hittar honom på www.classicsaabracing.com "

Tack


"varför spetsa med en alkohol? det är väl inte bra effektmässigt.
ger en svalare förbränning möjligtvis..
eller har jag skolkat från kemi'n? "

Höjer oktanhalten, svalare förbränning. Gissar även långsammare, har inte min 'bensinkemi' häfte här...

_________________
Roland Johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



LuddeR skrev:
varför spetsa med en alkohol? det är väl inte bra effektmässigt.



Som vanligt kan jag inte säga varför.....jag gör bara vad min kompanjon har bestämt......eftersom det är hans motorer...

Men som jag fattat det....så flyttar man flampunkten/tiden............så att skiten inte går i bitar av spikningar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Helena
Saltsjö-Boo
Här sen Dec 2003
Inlägg: 535



AG Petroleum http://www.agp.nu/

_________________
Helena Lindin


Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Avgas 100 (flygbensin 100 okt) är väl blyad? Kanske svår att få tag i eller nåt annat aber.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267


Trådstartare
"AG Petroleum http://www.agp.nu/"

Ännu mer, tack


"Avgas 100 (flygbensin 100 okt) är väl blyad? Kanske svår att få tag i eller nåt annat aber. "

om du inte har flyglicens, känner någon som har eller orkar stå och vänta vid en flygplats kan det vara bök och stök att få tag i den. Annars trevligt pris

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267


Trådstartare
Nu blev det VP M8, vilket skulle vara blyfria varianten på Mr8

Men vi får se om övriga leverantörer tycker deras bränsle är bättre, då blir det prov i bänken fram över.

_________________
Roland Johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Bensinsorter och leverantörer
1 besök senaste veckan (7028 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande