Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (7028 totalt) |
Bensinsorter och leverantörer
Några tips om olika leverantörer av räjsbränslen? Bonus för de som kan komma med bra tips på vilket av leverantörernas olika sorter som passar kalas till en 250cc 2cylindrig 2taktshoj på ~ 85 -> 90 hästar och strax över 12 000 i maxvarv (varvet kan öka lite när hornen kommer ut) Men som sagt, i första hand vilka har bränslen? Shell, Statoil etc har för låg oktanhalt eller dåligt bränsle för att denna motor ska uppskatta och inte detonera. _________________ Roland Johansson |
||
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Sunoco Race Fuel Europe AB
Box 50135 202 11 Malmo Sweden Ph: 011-46-40-293750* Fax: 011-46-40-293720* Attn: Mr. Bengt Bohman Email - sunoco@telia.com http://www.sunocoinc.com/market/race _________________ Jörgen Andersson |
||
_________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
VP MR-PRo2, MR2, MR8? Finns väl ett flertal som skulle fungera
Elf har ju också några racingbränslen. Aspen är väl lite mer miljöinriktat tävlingsbränsle. http://www.vpracingfuels.com/ http://www.elfracing.com/ |
||
SLC har blivit en av 3 endast återförsäljare (övriga är Mäkinen, ALFA STCC och KMS, Audi STCC) av Shells racingsortiment.....
Shell har 2 sorters racebensin och en sort racediesel och flera olika sorters racinganpassade oljor och fetter. Mer info kommer presenteras på www.slc.se efter 1 mars men om du vill veta mera så kan du PM:a mig. |
||
Finns bättre saker än xylen att blanda i... Men lite lagom högoktanigt kvalitativt bränsle behöver du i grunden. Nu har vi 2 adresser till svenska leverantörer, det börjar arta sig lite. Aspen stryker vi direkt med deras miljöblafs, gamla 2takts racingmotorer gjorda för blyad bensin har en förmåga att vara ganska kinkiga på bränslet och oljan. _________________ Roland Johansson |
||
Håller inte med att man ska stryka Aspen racing bränsle, en mycket bra bensin till högtrimmade 2-taktare.
Själv importerar jag och säljer, även tävlar med sk. minimotos, små roadracing hojjar 2-takt på 40cc och effekter ifrån 4.2 hkr upp till 14 hkr, det blir liter effekter på minst 250 hkr/Liter. Man måste dock se till att man använder en bra olja så håller motorerna alldeles utmärkt. Varvtalet på hojjarna ligger på ca:15000-17000 rpm. Caper ![]() _________________ Jörgen Bock |
||
Vi spetsar vanlig handelsbensin med metanol eller K-sprit......för att kunna köra högkompade streetRacemotorer på gatan.......funkar det på tvåtakt också...????
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Lite erfarenhet hämtat från två-takts racing sedan 1992. visserligen inte med MC motor, utan med en gr 2 trimmad Saab 850cc från 1964.
Trimningsgrad: från 38 hk till 86,7 hk. relativt lågkompad, 7,5-8,5kg fångat komp, max effektutag vid 6500, men tokvarvas i race till näramre 8000 vid behov (tillräckligt tät låda inte klassad) Shells racesoppa och en bra olja som t.ex. Castor Maxima 427, Mobil 1 2 cycle racing eller Motul ev spetsat med lite K-sprit är en bra kombitnation, har kört konceptet sedan 93 utan smörjproblem. Kör med 3,5-4% inblanding oavsett vad de s.k. experterna säger. Det är väl flamtider för bränslet som kan ställa till det. Har även kört Shell handelsbränsle 98 okt utan problem, men när vi prövat med högre kompförhållande har jag då adderat lite oktanboooster. Se till bara att krackningen av soppan stämmer med oljans egenskaper, det är där det ofta blir problem, i varje fall för ett antal år sedan när blyet ersattes och 2-T motorer skar på löpande band. Minns på Anderstorp 93 när 3 2-T Saabar skar på sista varvet inom 300 meters differens från målet! Ett tips kan vara att kontakta "XP-Niklas" guru på två-taktsrimning i classic racing kretsar, har området till yrke också. du hittar honom på www.classicsaabracing.com No Valve No Cam - Just pure fun! Lycka till! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
varför spetsa med en alkohol? det är väl inte bra effektmässigt. ger en svalare förbränning möjligtvis.. eller har jag skolkat från kemi'n? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
"Håller inte med att man ska stryka Aspen racing bränsle, en mycket bra bensin till högtrimmade 2-taktare. "
Jag stryker den direkt från min lista, chansar inte i onödan på dessa motorer. De är veteranklassade numer. Skulle köpa ny tändning till den ena då vi saknade det, 20.000 skulle det kosta ungefär hos Rotax om de hade haft någon... Nu blir det någon digitaltjosan för mycket mindre pengar istället. Likadant med andra delar, vevhus görs som billet replikor och en uppsättning kostar 40' "Man måste dock se till att man använder en bra olja så håller motorerna alldeles utmärkt. " Det görs, Valvoline. "Vi spetsar vanlig handelsbensin med metanol eller K-sprit......för att kunna köra högkompade streetRacemotorer på gatan.......funkar det på tvåtakt också...????" Jupp, funkar. Har kört så lite, men vårat lager av fräsch blyad (ja, ni läste rätt) bensin har blivit gammalt och nästan slut så det behövs antingen en bra grund att blanda från eller skippa i slabbandet och köra med räjsbränsle fullt ut. Kan man på köpet vinna någon häst är det ju inte fel. Kan ju bli ganska billiga hästar... Är ju inte ofantliga mängder vi pratar om heller, 200 liter om året kanske. Och alla kemikalier, åka och köpa dem är inte helt billigt. Var synd att Dolling slutade (BP vid Bromma) med sin superduper soppa. "Shells racesoppa och en bra olja som t.ex. Castor Maxima 427, Mobil 1 2 cycle racing eller Motul ev spetsat med lite K-sprit är en bra kombitnation, har kört konceptet sedan 93 utan smörjproblem. Kör med 3,5-4% inblanding oavsett vad de s.k. experterna säger. Det är väl flamtider för bränslet som kan ställa till det. Har även kört Shell handelsbränsle 98 okt utan problem, men när vi prövat med högre kompförhållande har jag då adderat lite oktanboooster. " Kör med 2% oljeblandning, lirar i dessa snurror med teflonbelagda kolvar ![]() Ligger väl på komp ~ 11 nånstans så därför räknar jag bort vanliga mackbränslena. Skulle ju gå att sänka ![]() "Se till bara att krackningen av soppan stämmer med oljans egenskaper, det är där det ofta blir problem, i varje fall för ett antal år sedan när blyet ersattes och 2-T motorer skar på löpande band. " VP säljer väl fortfarande blyad? "Ett tips kan vara att kontakta "XP-Niklas" guru på två-taktsrimning i classic racing kretsar, har området till yrke också. du hittar honom på www.classicsaabracing.com " Tack "varför spetsa med en alkohol? det är väl inte bra effektmässigt. ger en svalare förbränning möjligtvis.. eller har jag skolkat från kemi'n? " Höjer oktanhalten, svalare förbränning. Gissar även långsammare, har inte min 'bensinkemi' häfte här... _________________ Roland Johansson |
||
Som vanligt kan jag inte säga varför.....jag gör bara vad min kompanjon har bestämt......eftersom det är hans motorer... ![]() Men som jag fattat det....så flyttar man flampunkten/tiden............så att skiten inte går i bitar av spikningar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
AG Petroleum http://www.agp.nu/
_________________ Helena Lindin ![]() |
||
Avgas 100 (flygbensin 100 okt) är väl blyad? Kanske svår att få tag i eller nåt annat aber.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
"AG Petroleum http://www.agp.nu/"
Ännu mer, tack "Avgas 100 (flygbensin 100 okt) är väl blyad? Kanske svår att få tag i eller nåt annat aber. " om du inte har flyglicens, känner någon som har eller orkar stå och vänta vid en flygplats kan det vara bök och stök att få tag i den. Annars trevligt pris _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (7028 totalt) |