| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
SBF's TIMEATTACKREGLER - Nya regler ute nu redan
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 8 besök senaste veckan (22769 totalt) |
|
Re:
Detta är ju inget konstigt alls. De som vill köra vill inte följa några regler utom sina egna för de regler som finns är ju bara skit & skräp eller så orkar man inte följa dom. En arrangör vill inte så med ansvaret utan försäkringar (vilket blir fallet utan fullgod säkerhet) ifall nått allvarligt inträffar, chansen ökar både med tiden & med mer extrema fordon på banan. Inte så konstigt att det är svårt att få till ett arrangemang.... _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Har dessa 120km/h bara bestämts godtyckligt? Den enda risken man tar genom att köra en helt original bil på bana, är väl att rulla bilen på taket? Det kan ju likväl hända i 50 som 120.
Däremot så voltar ju inte en normal personbil på plan asfalt för att man svängt för hårt, utan det är väl snarare när man åker på bredden ut i sandfållan? Jag tycker 120 regeln ska avskrivas, och istället ligger det hos arrangören (kanske en riskbedömningskurs ska anordnas?) att på ett säkert sätt anordna banan så att risken för en rullning minskas på det platser där den risken finns. Säg att man kör på mantorp, inte behövs väl en 120 gräns när man kommer ut på rakan t.ex.? Däremot när man närmar sig slutet på rakan kan en kon-chikan vara nödvändig för att ta ner farten inför mjölbykurvan. Utöver det så tycker jag det åligger ett visst personligt ansvar hos varje förare, kommer Svensson med hans Honda CRV och kör plattan i mattan på första varvet och klotar, så är ju inte det arrangörens fel för att banan var för snabb?? _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
|
Re:
Problemet är inte att han klotar utan vad som händer sen.... Precis som nämts tidigare i olika trådar & forum så är "gatbilskörning" 1 svår olycka från att bli historia med detta upplägg närmar sig den olyckan med stormsteg är det "tävling" så tänjs gränsen dessutom. av den som sitter bakom ratten. Tävling utan vettig säkerhet med "fri fart" är bara korkat för alla inblandade bara det att vissa inte fattat det än...
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Fast i verkligheten så är de snabbaste gatbilarna redan idag uppe runt 240-260km/h på mantorp rakan på diverse trackdays och prova på bankörning.
Men ska man tävla så måste man ha bur och köra i max 120km/h. Sorry att jag kanske låter negativ..
Men det är just sådana här saker som gör att man inte vill ha med SBF att göra. |
||||
|
Re:
Nu är det nog ett litet missförstånd 120km/h begränsningen är för tävling med tidtagning & gatbilar alltså inget krav på bur. Har du bur & full säkerhet under tävling är det inga 120km/h som gäller dock brukar man ha ett reglemente att följa. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Håller med, många gasar lika mycket ändå. Jag har åkt med folk som blivit helt galna trots att det är deras första gång på banan. Det hjälper inte att man försöker lugna ner de heller, eller ens övertala de om ett avkylningsvarv innan depå.. Vad jag ville få fram i mitt förra inlägg är att det är ju inte hastigheten som är största problemet, om någon rullar sin bil i 120 utan båge så kan denna person fortfarande råka väldigt illa ut. Istället tror jag på en hastighetsgräns baserad på risken, en given del av banan kanske inte lämpar sig för mer än 80km/h och DÄR får man ändå köra 120. Medan en annan del lämpar sig för hastigheter upp till 170-180. Jag menar, i dragracing för gatbilar så går de ju 180+ på rakan innan de kommer ner i tider där båge behövs. För min del tycker jag dock inte att tävling ska köras över huvud taget utan minst en båge. Det finns ju massor med prova-på-bandagar, varför ska man köra sånt på tid nu? _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
|
Det handlar nog inte om 120 km/h hastighetsbegränsning för föraren, det handlar väl om att banan ska vara lagd så att inte 120 km/h överskrids även om man ger järnet med en potent bil. Så det är upp till banläggaren att tänka till. Som förare får man köra så fort man kan. Det är min tolkning, och så som det är tänkt, hoppas jag.
Mvh _________________ Anders Zimdahl |
||||
|
Hmm men frågan är väll igentligen är det farten som är falig? I detta fall NEJ, men därimot om det säger tvärtstopp i tvär vinkel är det kört.
om jag får gissa så är det faligare att sätta ut chikaner på en raka med räcken jätte nära än att åka rakt ut efter rakan med avåkingszon. Är jag ute och cyklar? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Håller absolut med! Men man kan göra en säker chikan (tvinga föraren att bromsa rakt in i en fyrport t.ex. Och inte ha en utgång man kan köra fort ur med acc och sväng och få kast...). Men risken är verkligen VÄLDIGT stor att man bara ställer upp några koner och får stor risk för det du tänker. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Vi skall inte glömma att detta reglemente kommer troligen ligga under "enkla tävlingsformer" hos SBF. Alltså instegs tävlingsform.
Ypperligt tillfäle för "någon" att passa på och samarbeta med SBF i en vidareutveckling för ett fullskaligt tävlingreglemente för "timeattack" inom racing? mina
_________________
|
||||
|
Re:
Man tar den gatbil man har och börjar att köra. Sedan anpassar man reglementet mer med tiden efter vilken typ av bilar som deltar, och om/där stora skillnader uppstår. Det viktigaste är inte att få något 100% rättvist från start. Vad ska man med ett perfekt reglemente om det sedan bara ligger och samlar damm på hyllan? Det viktigaste under uppstartfasen är att få gatbilsförare att våga ta steget och att ha kul. Vi körde en test med sju MINI:sar (original och clubsportversioner, gatdäck och r-däck), nya Seat Cupra (original, gatdäck), och en E36 M3 (clubsportversion, r-däck). M3 och Seat hamnade i mitten av resultattabellen. Den bil som vann var en MINI med r-däck, den lättaste, men inte den motorstarkaste MINI:n. Föraren däremot har lång tävlingserfarenhet från bla sprint och långlopp. Bilen som kom tvåa var en MINI med r-däck, men inte heller den var den motorstarkaste MINI:n. Även denne förare hade tävlingserfarenhet från sprint. Jag vågar drista mig till att säga att motoreffekten, eller vikten, inte nödvändigtvis behöver vara vad som avgör. Fortfarande är det vad som sitter framför spakarna som avgör mer. Ska vi klassindela förarna också om 100% rättvisa efterfrågas?
Att få med sig bilar äldre än -89 tycker jag är en viktig punkt. Bilar med racekat passerar SBP utan anmärkning redan i dag. Jag kan också meddela att forumägaren Magnus kommer att bli inbjuden till vår sista deltävling i MINI Cup om Magnus nu har anmält sig till Gelleråsen 9/10 och ett intresse finns. Eftersom Magnus är en erkänt svängglad gatbilsförare med erfarenhet, BMWSC-medlem, och kör en E46 CSL så kan ju detta vara en lämplig "benchmark". En E46 CSL skulle dessutom var kul för våra mindre effekstinna småbröder att ta sikte på
om den erfarenheten kan sedan Magnus få skriva om här. Skicka mig ett PM bara
_________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Re:
Man plockade väl bort chikanen på Sviestad vid "prova på" körningarna just av den anledningen. Syftet att få ner farten var väl iofs ok, men med en chikan blev en odramatisk raka istället en knepig högfartsknix... |
||||
|
Re:
Underbart att höra! Det är samma som det är så kul med slalom, med lite extra kurvor och färre rakor så blir det materialutjämning och alla har en bättre chans PS: Det jag undrade mest kring motorstarkare bilar var om det blev svårare att lägga en bana som följer reglementet om max 120 kmh. Vet att i vanlig slalom så är det ju ofta en grupp bilar som går "för fort" i de snabba partierna (även om de nödvändigt inte är snabbast totalt sett ;-) ) PPS: Skickar ett PM _________________ Magnus Thomé
|
||||
Hmm jag har hakat upp mig på formuleringen MAX 120km/h Måste väll kunna skrivas så att själva hastigheten är ointresankt utan man minskar risken i de parter där en avåking kan ge olyckliga konsekvener. Samma som Magnus skriver om max 80km/h på konbana, vissa biler går fortare temporärt. Att mörka detta är som att stoppa huvudet i sanden ala struts Detta med formuleringar är inte min grej men som det är skrivet nu känns mer som ett spel för gallerierna. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Precis. Att banläggaren också är med och tävlar, och är assisterande TL har också varit en fördel i vårt fall. Då undviks konstigheter, säkerheten bibehålls, och samtliga tävlanden får tycka till så att banläggaren inte heller får några fördelar. Banläggaren själv fick smaka på att det inte alltid är en lätt bana som läggs...
En svartflagg hängde också vid ett tillfälle löst pga en tävlingsmiss
Inga fördelar kan understrykas. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Problemet som mäkkinen säger är ju när man börjar tänja på reglementet och protester börjar komma in.
Att lämna utrymme för tolkningar på regler som är absoluta känns väldigt dumt. Som exempel. om Magnus nu kör med er på nästa tävling. Är kung på att ratta som han är men kör som snabbast 130 km/h. Jag kommer med min påhittade mini o kommer på andra plats med en tids skillnad på 0.5 sekunder men har bara kört som snabbast 115Kk /h. om jag då vet att magnus körde "För fort" och lämnar in en protest så har jag svårt att se att Tävlingsledningen ska kunna borste från den med tanke på att regeln faktiskt säger MAX 120km/h. Dvs det lämnar ju inte direkt plats för tolkning utan regeln är absolut. Om Tävlingsledningen då skrynklar protesten så tycker iaf jag att de inte sköter sitt jobb på ett korrekt sätt. Skulle man istället skriva något i stil med "Tävlingsledningen är ansvarig för att hastigheten hålls ner till en säker nivå. Rekommendation är ca 120km/h." Så har du tolkningsutrymme och kan lägga en bana utan att få den att slå knut på sig själv för att du är rädd att nån kille med en bil som tex Rickards gamla ska komma och köra 121km/h. Blir ju väldigt lätt att alla puttrar runt i betydligt lägre farter om det nu är nya förare man är ute efter. Hoppas någon iaf fick ihop det jag är ute efter och det jag misstänker mäkkinen är ute efter också. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
|
Re:
Strider inte det emot SBFs reglemente ? Förare får ej vara banläggare ?? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re:
Eftersom tävlingsformen ska vara enkel och billig så är det också meningen att funktionärerna som hjälper till får vara med att köra, och förare som kör får hjälpa till som funktionär. Inget ovanligt vid gatbilskörning. Vad är bättre än att även en tävlingsserie kan vara självförsörjande? Det är något som kan uppfattas som nytt. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Re:
Självklart är det bra anser jag, bara undrade varför det skall ges ett undantag för Timeattack... ? Den lilla Driftingklassen MODIFIED (max 80kmh, ej burkrav) är ju till för att prova på/tävla med person/gatbil. Där finns en regel som säger att förare ej får vara banläggare, varför skulle det vara annorlunda för denna Timeattackformen ? jag ser det snart som att totalt ge upp SBF-biten. (Jag är en utav väldigt få personen som kan /vill lägga en bra/rätt bana i skåne, men jag får inte tävla på den då) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
SBF's TIMEATTACKREGLER - Nya regler ute nu redan
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 8 besök senaste veckan (22769 totalt) |
