Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hur gör ni när ni reser till ringen med bil?
1, 2   >>
3125 besök totalt
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare

åker ni över bron eller kör ni göteborg/kiel?
Vad betalar ni CA för respektive?
om ni åker över bron , vart stannar ni för att sova? (jag klara inte av 150 mils sträck körning)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Hur gör ni när ni reser till ringen med bil?

Turbo² skrev:
om ni åker över bron , vart stannar ni för att sova? (jag klara inte av 150 mils sträck körning)

Jag ser till att ha någon med mig (brukar inte vara svårt ). Därmed sträckkör vi, oftast på natten. En sover och den andre kör. Färdväg: Bron och Rödby-Puttgarden.

Hässleholm
Här sen Jan 2004

om ni kommar "upp ifrån" är det ca 10mil kortere att köra Helsingborg - Helsingor och sen Rodby - Puttgarten osv.

Samma pris för färgan och bron.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Det var som tusan. Det måste alltså innebära att det är närmare mellan Helsingör och Rödby än Köpenhamn och Rödby, för det är ju under 10 mil mellan Helsingborg och Köpenhamn via bron (Helsingborg - Malmö är väl ca 6 mil har jag för mig?). Är ingen expert på Danmarks geografi även om jag åkt över Rödby, men jag tyckte inte det var allt för långt mellan Köpenhamn och Rödby.

#24, #64, #88
Citera
Anders Andersson
Järfälla
Här sen Feb 2003

Enligt "via Michelin" är det 210 km mellan Helsingborg och Rödby med färja, 278 km via bron.

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Re: Hur gör ni när ni reser till ringen med bil?

Turbo² skrev:

olika rutter, men Helsingborg-Helsingör/Rödby-Puttgarden har varit vanligast och övernattning i Brementrakten. Jag gillar inte att sträckköra utan när vi är nere så har vi semester. Det är kul att ta in på lite mindre ställen, Zimmer eller små familjehotell där man kan ta in den tyska atmosfären.
Senast åkte jag Gbg-Fredrikshamn och övernattade hos min kusin i nordtyskland och körde ner dagen efter.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Sträckkör. Och helst väldigt fort.
Kör man tillräckligt fort så vågar man inte somna... thumbs up

Lund
Här sen Feb 2003

vad har ringen för gatuadress?
DVS om man ska åka till ringen o ha gps... vilken adress skriver man in för att hitta dit?
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Anders Jeppsson skrev:
DVS om man ska åka till ringen o ha gps... vilken adress skriver man in för att hitta dit?

Tourist-Information Nürburgring
Nürburgring
53520
Nürburg
Deutschland
Tel: +49 2691-302630

Insjön
Här sen Dec 2002

Jag körde från Leksand till Malmö på en dag och övernattade där hos en vän, nästa dag så körde man ända ner till ringen via bron och rödby-puttgarden sen tog man in på Kalenborner Höhe.

Jag ensam har körkort i hushållet och då körde vi en BMW 318i årsmodell 1985 med ca 20.000 mil på mätaren, det gick som en dröm tack vare Autobahn och man stannade endast för tankning, åt gjorde vi rullande, det finns ju 12V kaffebryggare, såna är guld värda.

Det är inga problem att snitta 120-140km/h mellan tankstoppen i tyskland alltså så det är inte samma sak som i Sverige.

Malmö
Här sen Maj 2003

AndersY skrev:
Det var som tusan. Det måste alltså innebära att det är närmare mellan Helsingör och Rödby än Köpenhamn och Rödby, för det är ju under 10 mil mellan Helsingborg och Köpenhamn via bron (Helsingborg - Malmö är väl ca 6 mil har jag för mig?). Är ingen expert på Danmarks geografi även om jag åkt över Rödby, men jag tyckte inte det var allt för långt mellan Köpenhamn och Rödby.

Det stämmer med 65km mellan Hbg-Malmö centrum, sedan är det cirkus 5km till bron, + 16,2 km bro+tunnel och sedan är man på Amgager och inte i Köpenhavn. Motorvägen från Helsingör går liksom rakare nedåt. Så 10 mil mer är nog inte helt fel. Dessutom får man 20 minuters fikapaus thumbs up på färjan. Sedan brukar det ändå ta ungefär lika lång tid.

om ni åker över Helsingborg-Helsingör så brukar HH-ferries vara billigare än Scandlines.

om ni åker över bron och tycker att ni skall slå rekord (jävlar var Borgs porsche låter i tunneln i 200km/h ) så kan det vara bra att veta att fartkontroll är vanligt vid betalstationen på Svenska sidan (när man kommer från Danmark), samt i Danmark, precis efter tunneln. De kan mäta tidigare men de plockar in bilarna där thumbs down

Ett plus är dock att Danskarna är lite slugare än svenska vägverket och håller på att införa 130km/h på motorvägaran thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Anders Jeppsson skrev:
Jag skrev Nürburg sist jag åkte dit. Opeln jag åkte i hade riktigt bra funktioner så den dirigerade mig runt trafikstockningar också. Har ingen aning om var jag var nånstans, men fram kom jag.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Sist när jag körde ner var det en bra bit mellan Helsingör och och Köpenhamn som inte var motorväg, det var iofs innan bron var klar så det har säkert ändrats.

Vill man ner snabbast möjligt är nog vägen över odense och Flensburg snabbast, iaf om man har en hyfsad snabb bil. Det går att stå på rätt hyfsat i Danmark och sedan är det ca. 15 mil med mestadels tom Autobahn med mycket fri fart ner till Hamburg. Fortsätt sedan på A7 istf A1 ner till strax innan Hannover, där är det mycket mer fri fart och trefiligt samt mycket färre lastbilar.

Strax innan Hannover viker man av mot Dortmund och kör A2 fram till A1 som man sedan kan följa tills den tar slut och det är skyltat mot Nürburg. Ett alternativ efter Köln är att köra A61 mot Koblenz för att sedan vika av på småvägarna mot Nürburgring.
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003

Jag är ju rookie när det gäller Ringen så i somras när jag var där för första gången så gällde det att insupa allt på denna första pilgrimsresa. Jag stannade till mest överallt i Tyskland (jag visste ju inte om jag skulle tvingas flyga hem ).

Jag körde bron (275 SEK) och Rödby - Puttgardenfärjan (47 euro). Nästa gång jag ska ner (i sommar) så kommer det antagligen att bli "rakare kurs / förre stopp och hotell men jag kommer sannolikt att ta bron och Puttgardenfärjan.

Här sen Jan 2003

Trådstartare
johann skrev:
Ett alternativ efter Köln är att köra A61 mot Koblenz för att sedan vika av på småvägarna mot Nürburgring.

Det gjorde jag förra gången jag var ner.. jag hade 0 km "kvar på denna tank" på färddatorn i ca 3 mil.. NÅGOT nervös man var.. efter köln så finns det inte en bensinmack på hela sträckan till ringen.

ps. jag körde Kiel - adenau på en tank..

Stockholm
Här sen Nov 2002

Turbo² skrev:
johann skrev:
Ett alternativ efter Köln är att köra A61 mot Koblenz för att sedan vika av på småvägarna mot Nürburgring.

Det gjorde jag förra gången jag var ner.. jag hade 0 km "kvar på denna tank" på färddatorn i ca 3 mil.. NÅGOT nervös man var.. efter köln så finns det inte en bensinmack på hela sträckan till ringen.

Det finns minst 3 bensinmackar mellan Köln och Nürburg om man åker A61
, den vid Döttinger Höhe oräknad.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Turbo² skrev:
johann skrev:

Det finns minst 3 bensinmackar mellan Köln och Nürburg om man åker A61
, den vid Döttinger Höhe oräknad.

Han tittade säkert mer på bensinmätaren än på vägen och vid sidan av vägen!

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Sedan bron vid Malmö blev klar har jag den, och så färjan mellan Rödby & Putttgarden.
För mig är det ungefär 5 mil längre att åka över Malmö, än att ta färjan i Helsingborg, men jag tjänar ungefär ½ till 1 timme på att ta bron.

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Lennart Jarmyr skrev:
Sedan bron vid Malmö blev klar har jag den, och så färjan mellan Rödby & Putttgarden.
För mig är det ungefär 5 mil längre att åka över Malmö, än att ta färjan i Helsingborg, men jag tjänar ungefär ½ till 1 timme på att ta bron.

Men om du planerar in att käka t ex lunch på färjan mellan Helsingborg och Helsingör så blir inte tidsförlusten lika stor.
om du annars måste ta ett extra stopp för det.
Dessutom får man sig en liten bensträckare, vilket kan vara ganska skönt.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:
Men om du planerar in att käka t ex lunch på färjan mellan Helsingborg och Helsingör så blir inte tidsförlusten lika stor.

Det kan man ju göra när man tankar.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Peeter skrev:

Det kan man ju göra när man tankar.

Peeters Polo behöver väl bara tankas ett par gånger per år. Inga naturliga pauser med den, inte...

1, 2   >>
3125 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande