Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Försäkring vid bankörning
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (45091 totalt)
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



har precis fått 100% bra besked från TOYOTA/FOLKSAM att det är oki med bankörning

3142 kr helförsäkring/helår på min AE86:a.

den är numera besiktigad av TOYOTA/FOLKSAM okså --- det var ett krav från min sida för att
jag skulle teckna försäkringen hos dem.

enda som saknas just nu är reg-beiktningen med båge.

MVH/
........K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



KristianAE86 skrev:
har precis fått 100% bra besked från TOYOTA/FOLKSAM att det är oki med bankörning

3142 kr helförsäkring/helår på min AE86:a.

den är numera besiktigad av TOYOTA/FOLKSAM okså --- det var ett krav från min sida för att
jag skulle teckna försäkringen hos dem.

enda som saknas just nu är reg-beiktningen med båge.

MVH/
........K

Har du fått det på papper??

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Björn Palm
Helsingborg
Här sen Jan 2003
Inlägg: 52



För er som kör BMW kan jag tipsa om originalförsäkring, www.originalforsakring.com

Fick positivt besked via mail idag om både banträffar och Ringen!

_________________
Björn Palm
X1 Xdrive20d och en skrevraket
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



ThomasT skrev:
KristianAE86 skrev:
har precis fått 100% bra besked från TOYOTA/FOLKSAM att det är oki med bankörning

3142 kr helförsäkring/helår på min AE86:a.

den är numera besiktigad av TOYOTA/FOLKSAM okså --- det var ett krav från min sida för att
jag skulle teckna försäkringen hos dem.

enda som saknas just nu är reg-beiktningen med båge.

MVH/
........K

Har du fått det på papper??


får papperet när jag visar upp regbesiktningspapprena för deras representant här i mina krokar.

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246



Klippt ur Tennant's försäkringsvillkor uppdaterade 1/3-04
http://www.tennant.se/fordon/inc/getVillkor.asp

"326 Särskild självrisk
Bankörning
Vid vagnskada som inträffar i samband med körning på bana, ej vid tävling eller träning för tävling, gäller dubbel självrisk."

Verkar som om nån tänkt på det vi gör.

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Morty skrev:


Bilsport & MC Specialförsäkring svarar (muntligen, Keith Eliasson) att deras försäkring gäller vid banmöten då ingen tidtagning eller liknande förekommer (exempelvis Porscheklubbens banmöten)!

Tur att det finns något vettigt bolag kvar där ute som vill vara med och verka för aktiv säkerhet i trafiken.

thumbs up


Nu kan jag bekräfta att de också står för vad de säger; idag fick jag följande per brev: "Vagnskadeförsäkringen gäller med avdrag för självrisken 3000 kr." I min skadeanmälan talar jag om att det skett under bankörning, att motparten inte kan ställas till svars, och att han inte heller vill bli namngiven. Efter en aningen olycksbådande inledning på skadeärendet, blev det alltså bra till slut.
Alltså, thumbs up för Bilsport & MC.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Dennis Kullman skrev:
Morty skrev:


Bilsport & MC Specialförsäkring svarar (muntligen, Keith Eliasson) att deras försäkring gäller vid banmöten då ingen tidtagning eller liknande förekommer (exempelvis Porscheklubbens banmöten)!

Tur att det finns något vettigt bolag kvar där ute som vill vara med och verka för aktiv säkerhet i trafiken.

thumbs up


Nu kan jag bekräfta att de också står för vad de säger; idag fick jag följande per brev: "Vagnskadeförsäkringen gäller med avdrag för självrisken 3000 kr." I min skadeanmälan talar jag om att det skett under bankörning, att motparten inte kan ställas till svars, och att han inte heller vill bli namngiven. Efter en aningen olycksbådande inledning på skadeärendet, blev det alltså bra till slut.
Alltså, thumbs up för Bilsport & MC.


Hur kommer man i kontakt med "Bilsport & MC"?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



MaZ skrev:

Hur kommer man i kontakt med "Bilsport & MC"?


www.bilsport-mc.com

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Tyvärr så jobbar dom bara med PCS nu mer !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8037



Jag försäkrade min Scirocco via Bilsport-MC häromdagen.
1386kr för en helförsäkring helår som gäller vid bankörning. thumbs up
Sen att det finns vissa restriktioner, ej använda bilen till jobbet, max 1000mil/år, dold strömbrytare m.m. känns som grejer som är ganska överkomliga.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Från Bilsport/MCs hemsida:
"Grundvillkoren för Bilsport & MC:s bilförsäkring är att bilen är äldre än 20 år"

Vafan? Menar dom allvar?

Vet att min bil varit försäkrad hos Wasa Bilsport tidigare, den finns inte kvar eller?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8037



Bilar som är nyare än 20 år men äldre än 10 år har en kraftigt höjd premie, nånstans mellan 2500 och 3000kr? Sen att det är ganska billigt iallafall är en helt annan grej.
Citera
Tosse
Linköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 389



Lars Falk skrev:
Eftersom ShoppingClion är försäkrad i Volvia (billigast) så var det lite intressant att läsa vad "JohanD", som tydligen är moderator och jobbar på Volvia, skriver på TPC-forumet beträffande bankörning.

Citat:
Till att börja med.. Är det solklart vettigast att kontrollera med ditt bolag innan du kör ut på bana, villkoren skiljer sig helt klart mellan bolagen.

Generellt... gäller ju alltid försäkringen när en bil körs normalt lagligt osv. Detta gäller ju även på bana, dvs kör man runt ett varv.. eller hundra.. i normala hastiheter osv.. så gäller självklart försäkringen.
I tex Volvias villkor... står att läsa... att försäkringen gäller ej vid tävling.. eller förberedelse till dito. Dvs.. är det tävlingen eller träning... gäller INTE försäkringen. Är det ngn form av "prova att köra på bana med din bil dag"... så.. gäller försäkringen om bilen kör normalt. Körs bilen vårdslöst - gäller den inte. Dvs.. provar man att ta Pariser-kurvan på Mantorp i 200km/h i sin standard 850 T och det går åt h-vete... så.. blir det svårt att hävda att det inte är vårdslöst.
Håller med därimot 80 km/h kanske det går alldeles utmärkt. I sådant fall handlar det inte om att köra lagligt - dvs hålla hastighetsgränserna, det finns ju inga. Alltså.. kör med huvudet.. äventyra inte bilen (och er själva) bara för att lära er bilens gränser.
Tex ligger man och kör några varv.. för det är kul, och man inte utmanar ödet allt för mycket.. Och en kanin eller så springer ut framför er.. Och det sker en olycka.. Är är det ju ju det.. en olycka. Varför försäkringen gäller. ( eller liknande situation.)

Ibland finns det ngn form av försäkring att lösa bara för dagen på banan, Ta den..!!!!!
Utgå inte från att bilens försäkring täcker om det händer något.. Men Kan gälla.. Eller inte.

Förstår att det jag skrivit här kanske inte ger så många svar.. utan mera utan hur man ska tänka, dvs.. kör vettigt, tävla inte.. träna inte, och kontrollera med bolaget innan..!!


Verkar ju inte helt avskräckande. Volvias försäkring gäller alltså vid "prova på" bankörning. Men bedömningen huruvida man kört vårdslöst eller inte görs ju av Volvia, så i praktiken kanske det ändå är ett osäkert kort...


70 km/h är bashastigheten som gäller på banor m.m. Allt över det kanske Volvia och de andra anser som "vårdslöst" Sätter du upp en konbana, skall den sättas så att hastigheten ej överstiger 70 km/h

_________________
Björn Thorblad
www.a-gummi.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Hittade ett nytt tillägg i LF's villkor:
LF skrev:
Försäkringen gäller inte för skada som hänt under tävling med fordonet eller träning för tävling, eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former (till exempel "Streetrace") om inte särskilt avtal träffats med oss.

Undrar vad som klassas som "hastighetskörning"?

och undrar vad de menar med att särskilt avtal...?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Gammal tråd..
Men, någon som har koll på om bilsport/mc's entusiastförsäkring fungerar för bankörning fortfarande? Det jag hittar på deras sida är att det inte gäller för tävling/träning såklart.
Vill gärna hitta ett bolag som täcker turistkörning på ringen också.
Åker porsche numer, och tänkte gå med i pcs. Men salus har ju tagit bort supporten på nordschleife.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
toni2times
göteborg
Här sen Apr 2009
Inlägg: 25



OFFkeFF skrev:
Gammal tråd..
Men, någon som har koll på om bilsport/mc's entusiastförsäkring fungerar för bankörning fortfarande? Det jag hittar på deras sida är att det inte gäller för tävling/träning såklart.
Vill gärna hitta ett bolag som täcker turistkörning på ringen också.
Åker porsche numer, och tänkte gå med i pcs. Men salus har ju tagit bort supporten på nordschleife.

Har du tänkt att köra så sakta med bilen så att du behöver försäkring?!!

_________________
Toni Persic
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



toni2times skrev:
OFFkeFF skrev:
Gammal tråd..
Men, någon som har koll på om bilsport/mc's entusiastförsäkring fungerar för bankörning fortfarande? Det jag hittar på deras sida är att det inte gäller för tävling/träning såklart.
Vill gärna hitta ett bolag som täcker turistkörning på ringen också.
Åker porsche numer, och tänkte gå med i pcs. Men salus har ju tagit bort supporten på nordschleife.

Har du tänkt att köra så sakta med bilen så att du behöver försäkring?!!


Jag räknar med att buren ska hålla iaf

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



Lyfter denna då jag ska försäkra en Porsche 996 som skall dels användas som bruksbil men även luftas lite på svenska banor samt :en.

Vilken försäkring täcker detta?

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Bladh skrev:
Lyfter denna då jag ska försäkra en Porsche 996 som skall dels användas som bruksbil men även luftas lite på svenska banor samt :en.

Vilken försäkring täcker detta?


om de svenska banorna kommer att besökas under PCS banmöten så vet jag att IF täcker vagnskada, dock med en förhöjd självrisk på 15.000 kr. IF ersätter även vagnskada under turistkörningen på Ringen.

Det finns eventuellt fler bolag som ersätter men jag har dålig koll på dem.

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



Skulle kanske ställa frågan... Vilka vill inte ha med bankörning att göra?

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Sparade trådar/FAQ
Försäkring vid bankörning
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (45091 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande