| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Prisvärd oljetrycksmätare?
|
3 besök senaste veckan (17369 totalt) |
Men rasade turbon för att oljetrycket var för lågt eller på grund av något annat? Hög oljetemp? Hade han kvar den "vanliga" oljetrycksvakten med lampa? Som sagt man ska alltid ha en oljetryckslampa också då en mätare inte säkert hinner med de snabba tryckfall som kan uppstå i en kurva. Framför allt så hinner inte du sitta och titta på mätaren hela tiden!! Vi har aldrig haft några problem med kvalitén på de biltemmätare vi använt i Formel Vee bilarna men att de skulle kunna vara av ojämn kvalité är ju inte omöjligt. De är ju trots allt mycket billigare än konkurrenterna. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Hur skulle man koppla en sån krets att man får en lampa att tända med en så givare, och vid ett iställt tryck? men kan temeraturen ställa till lite problem de är avseda för -30 till +100 C!!??
Angående Biltema mätare så har inte jag någon bra erfarenhet av, på min brors bil så "vifftade" den mellan 5-7bar nästan hela tiden!! och min funkade (tror jag) i ca. 2 månader och sen visade den 7bar när man slog på strömen fast inte motoren var igång!!! _________________ Patrik Kulla BMW M3 -01 SMG |
||
|
Jag vet att åtminstone VDo har givare både för temp och tryck som sluter/bryter vid ett visst värde ...
Knalla in på nåt ställe där de försöker pracka på folk dyra grejjer och be dem om en lista ... Kanske t.o.m. finns på nätet? (edit : hittar tyvärr inget vettigt) Btw så är priserna på VDo:s grejjer tämligen löjliga
men ska man ha så ska man ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||
|
Sådana tryckvakter finns orginalmonterade i de flesta bilar..
Tror de kosta någon 50lapp när jag var inne på VAG.. Hade det på min kompressormotor då ja körde externt oljesystem på den för att ha koll på trycket. Finns många olika nivår att välja med.. Jag valde en som tändes när man kom under 1,5bar |
||
Låter ganska prisvärt, med tanke på att min kostade närmare 150 spänn
Säkert samma tillverkare och givare ... >
Sen kan de konsten att suga ut pengar på annat ... Kompisen skulle ha ett litet fack som placeras i det gapande hålet efter att ha bytt originalstereon mot en vanlig i sin Golf Gti Tyrbå ... 300:- !!! För en plastlådda??!! Galet ... Nu blir det alujumjumplatta där istället, han ville montera "lite tuffa mätare" där
Pysventilsljudmätare kanske? Brud-imponatormätare månne
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||
|
Drar mig till minnes att det är typ M12 på min BMW-givare ...
Till Biltemagivaren finns det 4 olika adaptrar för inkopplingen, M12, M14, 1/4 NPTF och 1/8 NPTF så det borde passa de flesta applikationer ... Jag ska nog skaffa mig en sån iallafall ... Har ju ett hål över i hållaren
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||
|
Mätaren (biltema) är förmodligen rena skiten, men en sak som slog mig är att om man skruvar dit en dylik mätare på en sån adapterförgrening bildas det inte en djävligt stor luftficka precis innan mätaren?
En sån luftficka borde väl ge symptom som beskrivs i tråden dvs fladdrar och långsam? H Borken _________________ Janne Ojanen |
||
Luft fickan försvinner. Hade samma tankar som du när vi koppla inte en kompis Autometer mätare på hans Nova. Det var inte en elektronisk mätare utan det gick olja fram till mätare via en slang som var ca 1 meter lång. Trode aldrig luften skulle försvinna ur den när ju starta motorn men där fick jag fel. Tog ca 10 sekunder så var det ful med olja. _________________ // Jani Hast |
||
|
Mekanisk
Köp en mekanisk mätare och slang! tex Raceparts http://www.raceparts.co.uk/racetech/ Säljs även av Leif Norberg motorsport i jönköping. Alt skruva av en gammal Smiths mätare från en Hudkoja/MG1300/Jaguar/Cortina GT Klumpen "givaren" till en elektrisk mätare är alldeles för tung för att sitta på ett T-rör på motorn, stor risk att det knäcks och trillar av, givaren till "idiotlampan" har ingen jord längre och tänds inte trots att oljan sprutar ut. Montera isåfall allt på ett block på innerskärmen och slang till motorn. _________________ Henrik Hansson |
||
|
Jag har en Autometer SportComp oljetrycksmätare som aldrig är använd med alla anslutningar och allt i kartong (dock öppnad kartong) till salu om någon är intresserad. Skicka PM om det är intressant. Nypris 2500 spänn ungefär. Ge mig 800 för den så är den din. Bör väl vara bra har jag fått för mig.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
|
Som tidigare sagt, de elektriska givarna är ena regäla klumpar som inte ska hängas i något Y-kors. Själv böjde jag till en liten fästkonsoll av en plåtbit och anslöt min till:
http://www.mtek.chalmers.se/~bureniu _________________ Ragnar Burenius
|
||
|
några småfrågor...
ja e igång å skall köpa lite mätare till bilen bland annat oljetryck och temp... ( samt vatten och bensenmätare...) dock undrar jag om det spelar roll om man kör med elektrisk eller mekaniska mätare ???? sedan undrar jag oxså över "givarna" ?? behöver man köpa "original" eller kan man köpa billigare från mekonomen eller liknande ??? "original" kostar vatten, oljetemp o tryckgivarna ca: 800Kr..
att det är kvalitetsskillnad på mätarna vet jag, men hur är det med givarna ?? är det så att kvalitén kostar där oxså ?? Tacksam för svar..
_________________ MackeMaehlum |
||
|
Bara ett litet tips...
Speedparts www.speedparts.se som säljer delar till Saabar har en VDo oljetrycksgivare + mätare (0-5 bar) i sin lagerrensning för 690:- vilket normalt är vad bara själva givaren kostar. Givaren som följer med har M14*1,5 som Saabmotorerna har, men det borde finnas andra bilar med samma gänga!
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
|
Lyfter denna gamla relik till tråd istället för att starta en ny
Jag har biltema mätare i bilen och går i tankarna på att byta ut dom för jag vet inte om man kan lita på dom
Det känns som att dom visar rätt men man vet ju inte? Har ni några andra tips på bra mätare? Upp till 500pix per mätare känns som ett okej pris att ge, det blir ändå 1500 för vatten och oljetemp+tryck...
|
||
|
dom gamla var riktigt dåligt och funkade sällan ens när dom var helt nya..
nu finns ju dessa: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi (länkten går till voltmätaren men skit samma..) är dom någorlunda pålitliga? har nämnligen en hel arsenal med splitter nya sådan mätare som jag tänkte sätta i en bil som jag sålde.. funderar på att slänga in ett par stycken i bruksbilen.. _________________ //Johan Karlsson |
||
|
Re:
De där utgick väl iom senaste katalogen? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Prisvärd oljetrycksmätare?
|
3 besök senaste veckan (17369 totalt) |