Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SBF's TIMEATTACKREGLER - Nya regler ute nu redan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
10 besök senaste veckan (22814 totalt)
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Re:

KristianAE86 skrev:

Den lilla Driftingklassen MODIFIED (max 80kmh, ej burkrav) är ju till för att prova på/tävla med person/gatbil.

Där finns en regel som säger att förare ej får vara banläggare, varför skulle det vara annorlunda för
denna Timeattackformen ?

Får jag tro något Kristian så tror jag att den regeln i driftingreglementet kopierades rakt av från RA av personen/personerna som skrev reglementet utan att tänka tanken färdig.
Var inte ni själva involverade?
Det är skillnad på prova-på/enkel tävlingsserie och vad vi normalt associerar till tävling.
Mycket har hänt den senaste tiden.

Tillhör driftingreglementet enkla tävlingsformer?
Enbart baserat på ovanstående då min kunskap om drifting är minimal så tycker jag att du har en poäng som du ska driva vidare med SBF.

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Måns Ulveståhl skrev:

Får jag tro något Kristian så tror jag att den regeln i driftingreglementet kopierades rakt av från RA av personen/personerna som skrev reglementet utan att tänka tanken färdig.
Var inte ni själva involverade?
Det är skillnad på prova-på/enkel tävlingsserie och vad vi normalt associerar till tävling.
Mycket har hänt den senaste tiden.

Tillhör driftingreglementet enkla tävlingsformer?
Enbart baserat på ovanstående då min kunskap om drifting är minimal så tycker jag att du har en poäng som du ska driva vidare med SBF.

Skall kolla med ledaren utav Utskottet på Måndag, tackar för förslaget om att kontakta dem i detta ärendet

vet tyvärr inte om det är enkla tävlingsformeller ej ? (vi kör ju en hel serie i MOD iår)

ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007

En enkel liten fråga till de som kan SBF-reglementena:

Kan man köra Bilsport Superstage i något SBF-reglemente?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

ErikBerg2 skrev:

Som rallysprint borde det väl gå.
Eller som Backe (utan lutning).
Det finns nog säkert massor flera som skulle kunna användas, men det blir med tävlingsbilar enligt något existerade klassreglemente oavsett.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

ErikBerg2 skrev:

Nej inte utan bur vad jag förstår... Vete tusan hur de gjort...

Stockholm
Här sen Jul 2004

Re:

ErikBerg2 skrev:

Japp.
Emmaboda/Superstage har en banlicens så tävlingstillstånd och tävling går att fixa.
Tävlingsformen är dock begränsad.
MINI Cup körde Emmaboda/Superstage som deltävling i år såsom "Time Attack".

Även om det inte gäller tävling så går det givetvis också.
BMWSC har kört där med gatbilar, SBF-tillstånd, och godkännade från BMW original Försäkring.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Måns Ulveståhl skrev:
ErikBerg2 skrev:

Japp.
Emmaboda/Superstage har en banlicens så tävlingstillstånd och tävling går att fixa.

BMWSC har kört där med gatbilar, SBF-tillstånd, och godkännade från BMW original Försäkring.

Förklara gärna mera! På gatbilsbanträffar på vanliga racerbanor så är det ingen tävling och ingen begränsad max hastighet. Men i både "slalomreglementet" och timeattackreglementet har man tävlingsmoment och begränsade max hastigheter. Hur får man på Emmaboda till de betydligt högre hastigheterna plus tävlingsmomentet? Är det för att banan är specialgodkänd och "besiktigad som säker" eller nåt åt det hållet? Eller är det nåt annat?

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
ErikBerg2 skrev:

Japp.

Förklara gärna mera! På gatbilsbanträffar på vanliga racerbanor så är det ingen tävling och ingen begränsad max hastighet. Men i både "slalomreglementet" och timeattackreglementet har man tävlingsmoment och begränsade max hastigheter. Hur får man på Emmaboda till de betydligt högre hastigheterna plus tävlingsmomentet? Är det för att banan är specialgodkänd och "besiktigad som säker" eller nåt åt det hållet? Eller är det nåt annat?

Jag vill bara inflika att MSCC faktiskt beaktat Emmaboda Superstage för att köra KM. Vi kör efter Roadsport för gatbilarna och vi har kört på olika platser, backe, flygfält och trafikövningsplats. Då har banan/sträckningen besiktats av SBF och vi fått köra. Så i princip kan man köra vad som helst var som helst.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Eddie Varvstopp skrev:
Magnus Thomé skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
ErikBerg2 skrev:

Japp.

Jag vill bara inflika att MSCC faktiskt beaktat Emmaboda Superstage för att köra KM. Vi kör efter Roadsport för gatbilarna och vi har kört på olika platser, backe, flygfält och trafikövningsplats. Då har banan/sträckningen besiktats av SBF och vi fått köra. Så i princip kan man köra vad som helst var som helst.

Men då har alla minst båge eller bur eller?

Skogen
Här sen Dec 2007

Re:

Måns Ulveståhl skrev:
ErikBerg2 skrev:

Japp.

Intressant!
3 frågor till, om det går för sig (lite OT men jag hoppas det går bra):

1. Är det bara på Emmaboda som man kan köra SuperStage under SBF-flagg?
(I så fall blir det tyvärr lite svårt för oss stackare i norra Sverige, vi har 100 mil enkel väg...)

2. Är det en komplett SuperStage enligt Bilsports spec?
(Den går ju duktigt mkt fortare än 120 km/h på långa rakan...)

3. Är tidtagning ok?

Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:

Men då har alla minst båge eller bur eller?

Japp, vi har i princip samma säkerhetskrav som Roadsport d.v.s. minimikrav huvudbågen med 2 bakåtgående strävor.

Ville bara belysa att reglementet egentligen inte begränsar var du kan köra.

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Erik,

Ni kan få köra med era gatbilar och ha kul även uppe i norr sanktionerat av SBF med tex BMWCS/Nordsektionen utan att tvingas åka långa sträckor söderut.
Det är ert planerade arrangemangsupplägg, och frågan om banan/flygfältet har banlicens som avgör vad som behövs eller inte behövs, dvs tävlingstillstånd eller eventlicens.

Har ni någon i Nordsektionen som driver frågan så gå via BMWCS så kan ni diskutera fram vad som passar för ert arrangemang uppe i norr.

Skogen
Här sen Dec 2007

Hej Måns.

Jo, det var i första hand bara för 2010 som vi i Nordsektionen lade ner verksamheten. Inför 2011 så kommer vi att försöka klarlägga förutsättningarna för att köra. Går det att anordna SBA-baserade körningar utan alltför höga kostnader och utan alltför besvärliga krav (t ex kraven på funktionärerna), så kanske det kan bli nåt till 2011. Vi får hoppas att vår kära moderklubb kommer med information om vad som gäller.

Våra uppskattade konbanekörningar har vi haft på Åmselebasen, f d flygbas. Slät asfalt och avkörningszoner anpassade för JAS.

Fortsättning följer. Det vore kul om vi kunde ta upp dessa konbaneträffar igen.

Vilken härligt spretande tråd detta!

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nu kanske jag är långt ute i diket och cyklar... men...
Jag har för mig att Pär Hansson PSC och hans crew arrangerade banträffar med SBF's goda minne enligt något rallyspecial "prova-på" reglemente(??) för ett antal år sedan. Stämmer det eller har jag blandat ihop saker och ting?
Jag hade iaf ingen bur i bilen när jag körde (med standardbilen) och det fanns inga chikaner på rakorna.

Hur gick det till? Pär??

Rice and shine
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

Lars Falk skrev:
Jag har för mig att Pär Hansson PSC och hans crew arrangerade banträffar med SBF's goda minne enligt något rallyspecial "prova-på" reglemente(??) för ett antal år sedan. Stämmer det eller har jag blandat ihop saker och ting?
Jag hade iaf ingen bur i bilen när jag körde (med standardbilen) och det fanns inga chikaner på rakorna.

Hur gick det till? Pär??
Njae... Det var bara det vanliga "Drivers open" på Lunda om du menar med tidtagning. Kanske det blev på nåt mer ställe också. Det var tal om att köra Do på motorbana också men det blev aldrig av... kändes vettigare att hålla till på billigare ställen om ändå hastigheten måste konas ned.

"Prova på" rallyspecial är/var dock möjligt "utan officiell tidtagning" eller hur det är/var forumulerat och det förekom inofficiell tidtagning nån gång. Kan ha varit jag som överdoserat ordmärkar-pillren iofs, men det kändes OK då. Det var nog också på Lunda.

Skulle nog vara görbart på motorbana också, men om det skett är jag nog oskyldig.

observera att jag inte plöjt tråden, svarar bara på Lasses fråga så gott som minnet bistår mig. Det börjar bli ett tag sen jag klev av arrangerandet.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Re:

Pär Hansson skrev:
Lars Falk skrev:

Hur gick det till? Pär??
Njae... Det var bara det vanliga "Drivers open" på Lunda om du menar med tidtagning. Kanske det blev på nåt mer ställe också. Det var tal om att köra Do på motorbana också men det blev aldrig av... kändes vettigare att hålla till på billigare ställen om ändå hastigheten måste konas ned.

"Prova på" rallyspecial är/var dock möjligt "utan officiell tidtagning" eller hur det är/var forumulerat och det förekom inofficiell tidtagning nån gång. Kan ha varit jag som överdoserat ordmärkar-pillren iofs, men det kändes OK då. Det var nog också på Lunda.

Skulle nog vara görbart på motorbana också, men om det skett är jag nog oskyldig.

observera att jag inte plöjt tråden, svarar bara på Lasses fråga så gott som minnet bistår mig. Det börjar bli ett tag sen jag klev av arrangerandet.

Jag har bara vaga minnen av detta... De tillfällena jag tänkte på var dels en trackday på Kullen (där figurerade någon extern "tävlingsledare" iaf) och dels konbana på Lunda.
Fick för mig att vid det tillfället på kullen kördes enligt nå't SBF-reglemente (fanns Drivers open då?).

Edit: Jag kanske yrar, blandar ihop det med att ni hade licenskurs samtidigt, eller nå't...
Hur som helst, det jag vill föra fram var just frågan kring möjligheten att köra trackday/"time-attack" som "prova på rallyspecial", om den möjligheten fortfarande existerar...

Rice and shine
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

Lars Falk skrev:
Pär Hansson skrev:
Lars Falk skrev:

Hur gick det till? Pär??

Jag har bara vaga minnen av detta... De tillfällena jag tänkte på var dels en trackday på Kullen (där figurerade någon extern "tävlingsledare" iaf) och dels konbana på Lunda.
Fick för mig att vid det tillfället på kullen kördes enligt nå't SBF-reglemente (fanns Drivers open då?).
Sen vi blev SBF-anslutna hade vi "SBF-TL" på alla banträffar, men vi körde aldrig något tävlingsmoment på motorbana, dock licenskurser om det kan vara det du tänker på?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Re:

Pär Hansson skrev:
...men vi körde aldrig något tävlingsmoment på motorbana, dock licenskurser om det kan vara det du tänker på?

Skrev just det i posten innan. Kan ha varit så...?
Ville bara dra lite i rallyspecialspåret...

Rice and shine
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Redan nya regler

Pratade med Pär (Per) på SBF's kansli för att reda ut reglerna kring hjälmar/säkerhetsutrustning.

Han berättade då att TA finns ej längre, utan det nu döpts om till Ticket To Drive..

http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_TTD_TL_regler.pdf

Numera: MAX 8 0 k m h

Samt att kravet åå skatt/bes/förs är borttaget

Banan
ska vara av sådan beskaffenhet så att hastigheten inte vid något tillfälle överstiger 80km/tim
samt att medelhastigheten per varv inte vid något tillfälle överstiger 50km/tim.

Arrangören skall tillhandahålla fordonen

Samt endast oregistrerade fordon, Hmmmmm (felskrivning av reglerförfattarna?)

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Är detta verkligen ERSÄTTARE till tidigare Time attack? Känns som ett ganska annorlunda koncept isåfall.

3.1 Deltagande fordon
3.1.1 Arrangören tillhandahåller fordonen.
3.1.2 Deltagande bilar ska vara täckta, tvåhjulsdrivna, serietillverkade person- eller kombibilar från
årsmodell 1989 i standardutförande, och som är eller varit typbesiktade i Sverige.
3.1.3 Bil ska vara utrustad med original säkerhetsbälte av trepunktstyp och originalstol.
Deformationszoner skall vara intakta.
Differential ska vara original
Avgassystem inklusive katalysator skall finnas.
Standarddäck ska användas.

TTD 4 Deltagare förare/passagerare.
4.1 Från det år man fyller 15 år, det är inget körkortskrav.
4.2 Förare som är under 18 år får delta med målsmans godkännande.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Känns som ett "företagseventreglemente"

SBF's TIMEATTACKREGLER - Nya regler ute nu redan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
10 besök senaste veckan (22814 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande