| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Roligaste busbrukisen för ~30k?
|
2272 besök totalt |
|
Är så att jag är går i köptankar om en ny bil då min förra blev stulen. Som alla andra på detta forum gillar jag att köra bil och speciellt lite mer inspirerat. Tänkte därför om man kanske kunde kombinera en bruksbil som dessutom är underhållande att köra på kurviga vägar och kanske tom en eller annan bana. Eftersom jag inte riktigt vet vilken bil som uppfyller dessa krav tänkte jag höra om Ni vet om någon som kan tänkas passa mina kriterier. De kriterier jag har är 4-dörrars och även kombi går bra. Duglig komfort, åkte Volvo 740 innan och likvärdig komfort räcker. Gärna så pigg som möjligt och fyrhjulsdrift skulle vara roligt, men inget krav. Vill dock inte ha framhjulsdrift. Sedan kommer vi till kategorin ekonomi. Den får gärna dra under litern vid landsvägskörning i 120-140km/h. Gärna vara billig att försäkra och inte falla i bitar stup i kvarten. Vet att detta är smått omöjliga krav och därför undrar jag vilken bil som ger mig mest smil/krona så att säga. Den bästa kompromissen kan man väl också säga i andra ord. Tacksam för svar! Mvh/Niklas _________________ Niklas Leü |
||
|
en fin bmw e36a får man för de pengarna. eller en sunkig e46a.
Jag röstar på e36. med en 2.5liters gjutjärns motor eller en 2.8liters alu motor. Ska du inte bygga vidare på motorn så välj 2.8an. _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||
|
Re:
Tyvärr dyr försäkring på 325/328 i de flesta fall. Dock verkar många bolag räkna 323 tillsammans med 320 så den är ofta markant billigare än de förstnämnda. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||
|
För 30k får du ju en Audi S4, känns som väldigt mycket bus for the buck.
Samt ett trevligt verktyg på vintervägar
Nackdelen vid (kon)baneåka är väl vikten men det kan man ju åtgärda.. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
|
Re: Roligaste busbrukisen för ~30k?
På Autobahn då...
Passar på att påminna om att rejsa.nu inte är ett generellt bilforum. Här snackar vi om bilar som åtminstone med någon regelbundenhet används på bana eller till slalomåka och vi luftar frågorna som uppstår inför, i samband med, och efter banåkat. Det finns femtioelva andra forum där "fortåka på allmänväg" och bruxis-frågor platsar bättre. Vi koncentrar oss på banåkabiten...
|
||
|
_________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||
|
Jag har för mig 328an är betydligt billigare att försäkra än 325an hos många f-bolag?
Hittar du en omega 3000 24v i bra skick så ligger dom i 20-30 tkr klassen. Där får du minst lika bra komfort och utrymmen som i 740in, bränsleekonomin är bra (min slutkörda automat tog förvisso 1.2 men jag vet många manuella som tar under litern) samt ett bra grundchassie (fjäderbensstag fram brukar hjälpa mycke på dessa) bakhjulsdrift med lamelldiff som std, billiga reservdelar och framförallt en Riktigt bra motor! Se upp med rost innanför bakdörrar, i tank och bakom sidokjolar främst. Annars är nog BMW det vettigaste valet om du inte funderar på en äldre, mer eller mindre renoverad bil. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Re:
Dom faller ju dock på 4 dörrarskravet... En Miata för 30 000 är inte lätt att hitta om man inte vill ha ett renoveringsobjekt heller!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Börjar inte tråden urarta nu till att handla om sånt som egentligen inte hör hemma på Rejsa?
Räcker inte Zatzy till för busbilsdiskussioner längre? _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
2272 besök totalt |