| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
M3 E46/csl differential
|
1014 besök totalt |
|
e46 m3/csl differential
Det finns ju ett antal gasglada banentusiaster på detta forumet som regelbundet tar sin e46 m3/csl ut på bana. Bla Mr Rejsa him self.. Min fråga är om någon har renoverat sin variabla M differential? Eller upplever att den tappat i låsförmåga efter/vid hård körning? Det sitter identiska diffar i csl och m3 och det jag hört är att den inneslutna silicon oljan degraderas vid höga temperaturer som uppstår vid bankörning. När oljan degraderat och tappat förmåga att överföra skjuvlast så slutar den att pumpa och således minskar trycket på kolven som aktiverar lamellerna i differentialen. Jag har försökt att nå GKN Driveline i Tyskland som tillverkar dessa men kommer ingen stans. Jag har diffen ute och skall byta slutväxel och ville i samma veva renovera och ev uppgradera diffen for snabbare låsning. Mitt problem är att jag vet inte skicket på differentialen. Den följde med vid köpet av ny slutväxel och jag vet inte hur jag skall testa/diagnosera den utan att montera ihop allt och testa själv vilket är allt för mycket jobb. Den skall enligt GKN enkelt kunna justeras efter behov med olika silikon oljor (Viscositet) samt antalet lameller. Jag försoker att finna någon som har servat/renoverat eller alt. uppgraderat diffen eller om de som redan kort denna typen av diff på bana starkast rekommenderar att använda en fast diff 40, 60% eller liknande.. Pratade med Peder på Mobimech och han visste inte mycket om denna diffen., han sa bara ett han trodde inte den lämpade sig för bankörning på grund av känslighet mot värme osv..jag tror att det är en ypperlig differential om man bara monterar oljekylare och pump. Tacksam för tips om vart jag kan vända mig.. _________________ Tomas Kling |
|
Hej
Vi kör med denna diff i långlopp i vår Porsche 924. Jag skall under vintern försöka renovera den och se om det går att få snabbare och kraftigare diffverkan. Jag ser fram emot att läsa på denna tråd om du kommer fram till något. Jag skall givetvis skriva vad jag kommer fram till när jag sätter igång. Har du koll på vart man kan få taf i olika siliconoljor? MVH Eric Lycke _________________ Eric Lycke |
|
Hej Eric
Tomas Kling här från KTH, vi träffades under ett år med Formula student. Nej, tyvärr vet jag inte vart man skaffar ny olja. Det är det jag oxå är ute efter. Dock har jag en tråd som jag ska folja upp i usa, Unitrax har monterat några visco-drive diffar från GKN i vipers som går på bana samt att Viper -08 har denna som orginal valbar så jag ska gräva fram vad jag kan tänkte jag. Fann denna PDF hos GKN: http://www.gkndriveline.com/drivelin Ringde bla det numret som anges utan resultat.. _________________ Tomas Kling |
![]() |
Skruva banåkabil
M3 E46/csl differential
|
1014 besök totalt |