Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Storlek på bromsar?
6143 besök totalt
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Storlek på bromsar?

Hur pass mycket frambroms ska man satsa på, mina alternativ som jag funderar på är:

1: 324mm BMW 735 med tillhörande fyrkolvs brembo aluok, volvo 240 original bak. (endast 17 hjul)

2: volvo V70n/s60/s80 305mm ventilerad framskiva med tillhörande 1-kolvs glidok, volvo 240 original bak.(minst 16" hjul)

3: volvo 940 287mm ventilerad fram med 2kolvs glidok alt 240 gjutjärn fyrkolvs ok, volvo 240 org bak.(minst 15" hjul)

4: 240 turbo 268mm fram med tillhörande 4-kolvsok.240 org bak.(minst 14" hjul)

Bil med förare runt 1000kg. Opel kadett C coupe med volvomotor och mycket vikt ifram.

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

onödigt tunga skivor som är jobbiga att sätta snurr o stopp på blir man ju inte snabbare av Inte av tunga ok som ofjädrad vikt heller. Jag har dock inte något vettigt svar att ge dig tyvärr, sorry. Det enda är att min reflektion är att med bara 1000 kg så behöver du ju knappast några kraftiga doningar thumbs up

Kör du bana med slicks, rdäck eller gatdäck?

Åby
Här sen Feb 2006

min 360 med 1000kg å 500 kusar på 17" slicks har jag kört mantorp,kinnekulle å sviesta med utan några som helst problem med antydan till bromsfade.

jag körde orginal 740 ok bak (samma som till 240) med redstuff.
fram 940 enkolvsok med orginal skivor hålborrade. greeennstuff.

anledningen att jag körde otignal belägg fram å bak var att bromsarna tog lite väl bra bak först, ville gärna överstyra med gatdäck in i kurvor(körde helt utan bromsvåg eller nån reducering av trycket bakåt), med slicks å nya belägg bak så vart det lagom balans för min körstil....

stålomspunna kablar med på det såklart å bra vätska...

har väldigt svårt å se att du behöver mer bromsar än så,....

går ju fortfarande att köra 15" med då om du skulle vilja det

Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005

Trådstartare
"Finare" gatdäck på väg, R.däck på bana.

Opel im Sports

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Kör bakhjulsdriven bmw 323 - 84 ca 55% fram

260*22 fram & 258*10 bak
med vettiga belägg & kylning räckte
dessa till förra året när bilen vägde 970kg fulltankad med förare.

I år väger den 1050kg med förare utan bränsle.
Känns som det är dax att gå upp lite i skivdiameter för att
få mer bromsmoment & material i skivorna.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re: Storlek på bromsar?

Coupe76 skrev:
Hur pass mycket frambroms ska man satsa på, mina alternativ som jag funderar på är:

1: 324mm BMW 735 med tillhörande fyrkolvs brembo aluok, volvo 240 original bak. (endast 17 hjul)

2: volvo V70n/s60/s80 305mm ventilerad framskiva med tillhörande 1-kolvs glidok, volvo 240 original bak.(minst 16" hjul)

3: volvo 940 287mm ventilerad fram med 2kolvs glidok alt 240 gjutjärn fyrkolvs ok, volvo 240 org bak.(minst 15" hjul)

4: 240 turbo 268mm fram med tillhörande 4-kolvsok.240 org bak.(minst 14" hjul)

Bil med förare runt 1000kg. Opel kadett C coupe med volvomotor och mycket vikt ifram.

Jag hade nog kört på alternativ 3 då jag tror att det räcker på en så pass lätt bil och det är trevligt ekonomiskt att kunna köra 15" fälgar och däck. Om du nu inte har väldigt mycket effekt så tror jag att det fungerar bra. Jag hade övervägt att köpa Porsche ok för att få lite större beläggarea (de tar 300*24mm skivor)

Alternativ 2 funkar nog också bra men med Fiat Coupe/Alfa GTV 4 kolvs ok som tar 305mm * 28mm skiva

Jag har 282*24mm skivor med Porsche 4 kolvs ok fram på min 950kg bil (inkl förare och soppa) med 61% av vikten fram och det fungerar utmärkt med originalbeläggen förutom på vissa banor om det är väldigt varmt. Men jag hade nog siktat på att få tag på lättare ok, gjutjärns oken väger massor jämfört med 4 kolv alu ok. Har hellre en lite tyngre skiva än ett tyngre ok.

gegge
Malmö
Här sen Nov 2006

4-kolvsoken i gjutjärn från Volvo väger 4,3kg dvs inte så våldsamt. Gissar att ett aluok sparar 1kg. En ventilerad 280mm skiva väger runt 5-6kg. Det räcker långt på en 1000kg bil med bra belägg och riktig kylning.

Jämför det med vad en det kostar i vikt att gå från 15" till 17", särskilt då från en smidd kvalitetsfälg till billig kinaproducerat.

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006

Billiga 4kolvsok brembo från en 406 peugeot, skivor på 305 mm.

lätta och bra storlek för 1400kg och neråt.

Mariestad
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Är det så att det går "mode" i bromsar, dvs att det är inne med stora bromsar både på ombyggda och fabriksbilar?

Men om fåfängan får vara med här så vill jag ha 305mm volvo kombinerat med 4-kolvsaluok brembo från Bmw/alfa/peugeot. blir ju snyggare i en 17" fälg med

Opel im Sports

Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Vilken prisklass och hur mycket jobb vill du lägga ned, har du inget som är bolt-on slå ett öga på wilwood ?

Jag skall precis till att uppgradera mitt gamla Wilwood kit med en ny uppsättning.
En 328x32 i "heavy-casting" (använde deras ultra-light serie förut) med rotor
väger strax under 6kg, radiella ok runt 2kg + belägg.

Vill man ha lite mer budget kolla på forged dynalite o deras ultralite skivor.
Dynalite oken har väldigt billiga belägg och PF01 har fungerat helt suvärnt.

Se www.wilwood.com, lite mindre än lista på te.x www.summitracing.com

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Re:

Coupe76 skrev:
Är det så att det går "mode" i bromsar, dvs att det är inne med stora bromsar både på ombyggda och fabriksbilar?

Men om fåfängan får vara med här så vill jag ha 305mm volvo kombinerat med 4-kolvsaluok brembo från Bmw/alfa/peugeot. blir ju snyggare i en 17" fälg med

Är du ute efter att "styla" bilen så...

Jag tror på alt. 3, körde en liknande e30 förra året som Michael Bäck här ovanför fast något tyngre med mer vikt fram och det fungerade kanon.
och i år har jag kört 200sx med ca 1150-1200 kg torrvikt med originalbromsar, dvs. 258 mm skivor fram utan problem med fade, efter 20 min på Kinnekulle en varm dag kunde jag fortfarande låsa upp hjulen om jag ville.

15" är ju riktigt bra priser på och ingen nackdel i sig.

Storlek på bromsar?
6143 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande