Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljebyte på CSN-budget - Mest pang för pengen?
<<   1, 2, 3
17734 besök totalt
Krokke
Trosa
Här sen Jun 2007

Är det dumsnålt att köra Biltema 5-50 hel sysntet iställer för mobil 1 rally 5-50 ?

Mobil 1 rally är min favorit olja.. har kört den i bmw m3 bmw 540, ooch turbo m50.

Men nu ska ja ha olja till en bruks bmw med m52 .. Och rallyn känns lite dyyyr..

Värnamo
Här sen Jul 2004

Har kört på biltemas 5-50 hela sommaren i 2 bilar som gott mycket hårt på bankörningarna i år, stinter upp mot 40min utan några som helst proplem.
En nära bekant jobbar på "kontoret" på biltema och oljan kommer ifrån statoil, har alltid tvekat lite innan men köper man in några miljoner liter och säljer den med 5% marginal istället för brukliga 400/600% påslag så blir det billigt för kunden

är man osäker så kan man ju alltid byta 3-4 gånger oftare istället för att köpa den dyraste oljan och köra 1500/2000mil på den

Är ingen olje guru men tror inte en motor i bra skick rasar om man häller i rätt klassad olja som kommer ifrån biltemasdunk än en märkesdunk

bilarna en bmw z4 coupe 3,0si och en seat leon cupra r

Seaten hade proplem med att orginaloljan0-30 försvann vid hårdbankörning men proplemet försvann med 5-50 oljan.har faktiskt inte försvunnint 1mm från stickan och är fortfarande gyllenbrun efter ca 1000mil varav 100mil är gott å väl från bankörning med pellen i botten är ju ändå en turbomotor på nästan 150hk/litern

bmw tickade från ventillyftarna med oljan som var sen senaste servicen (castrol) men inte med 5-50oljan så den skummar väl sig mindre för den är knäpp tyst nu.

När en bekant jobbade på bmw så gav jag bara 60kr litern för castrol 10-60 TWS butikpriset är väl 220kr+/litern snacka om att man blir blåst på olja

Malmö
Här sen Aug 2005

Ser inga problem med att använda Biltema 5W-50. Den är ju iallafall API SL klassad (nu är ju i och för sig Mobil 1 Rally 5W-50 API SM klassad) men byter man med jämna mellanrum (och inte använde de där långa bytesintervallen som är populära numera) så ska det inte vara några problem.

Men är inte 50-vikt lite högt till M52 om det är en vanlig bruksbil? Vill minnas 40-vikt är mer normalt. Eller kommer den att få känna på lite bankörning då och då?

Lite off-topic men har Mekonomen slutat sälja Shell och andra märken på motoroljor? Hittade "bara" Castrol där nu. Så vill man ha Shell Helix Ultra är det alltså bättre att gå in på ICA Maxi än Mekonomen?

BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Krokke
Trosa
Här sen Jun 2007

Re:

Henrik J skrev:
Ser inga problem med att använda Biltema 5W-50. Den är ju iallafall API SL klassad (nu är ju i och för sig Mobil 1 Rally 5W-50 API SM klassad) men byter man med jämna mellanrum (och inte använde de där långa bytesintervallen som är populära numera) så ska det inte vara några problem.

Men är inte 50-vikt lite högt till M52 om det är en vanlig bruksbil? Vill minnas 40-vikt är mer normalt. Eller kommer den att få känna på lite bankörning då och då?

Lite off-topic men har Mekonomen slutat sälja Shell och andra märken på motoroljor? Hittade "bara" Castrol där nu. Så vill man ha Shell Helix Ultra är det alltså bättre att gå in på ICA Maxi än Mekonomen?

Jo lite högt är det, men tycker det känns säkrare med 50 än 40. Jag kör väldigt hårt även privat (tyvärr) och nu under vintern kommer den nog motorn få anträngas som en dag på banan säkert en gång i veckan.

"Bmw när du älskar att köra" eller vad är det dom säger?

Jag har fortfarande inte bestämt mig dock om man vågar sig på biltema. gör lite ont i hjärtat. Men kanske underskattar jag biltema oljan kraftigt.

EDIT: om någon kan fixa fin pris på Mobil 1 rally 5-50 oljan så skulle jag uppskatta det enormt! Vet att jga såg den för några år sedan på EKo. ångrar att jag inte köpte alla dunkar då. För man har köpt många dunkar till fullpris dom senaste åren.

Nyköping
Här sen Okt 2007

Kolla på swedol om dom har olja med den klassningen och viskositeten du vill ha.
Jag köpte en 20 liters dunk med 15w50 helsyntet mc racing olja där, på macken och mc butikerna så vill de ha runt 200 kr/liter för den och jag gav 65 kr litern. Billigare än biltema.

Men jag är osäker på om de har allt på hemsidan lättast kanske att kvista in butiken och kika om du bor i närheten.

/Karl

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Kör okså Biltema's 5-50 "racingolja"... (den röda dunken)

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

JanneZ3 skrev:
Har kört på biltemas 5-50 hela sommaren i bil som gott mycket hårt på bankörningarna i år, stinter upp mot 40min utan några som helst proplem.

Samma här!

Ängelholm
Här sen Nov 2008

Re:

BTG skrev:
JanneZ3 skrev:
Har kört på biltemas 5-50 hela sommaren i bil som gott mycket hårt på bankörningarna i år, stinter upp mot 40min utan några som helst proplem.

Samma här!

Jag med! thumbs up

Denna tråden hjälpte mig mycket när jag själv velade om oljor, men är mycket nöjd, har gått flera pass 50min-1,2h under sommaren, och jag kör alltid max

Men det är väll som dom säger, skillnaden mellan denna och Castrol tex är tillsatserna dom har för att oljan ska vara längre, något som kvittar när man byter en gång per 1000mil eller mindre.

Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009

Bra läsning!

Jag kan alltså utan ångest fylla i Biltema olja i min Honda motor

*Tomt i garaget*
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Biltemas 10W-40 funkar inte (5W-50 har jag inte provat).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Krokke skrev:
...om någon kan fixa fin pris på Mobil 1 rally 5-50 oljan så skulle jag uppskatta det enormt! Vet att jga såg den för några år sedan på EKo. ångrar att jag inte köpte alla dunkar då...

Förra veckan sålde JULA för 399:-/4 liter (jag köpte 4 dunkar).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Re:

Karl V skrev:
Kolla på swedol om dom har olja med den klassningen och viskositeten du vill ha.
Jag köpte en 20 liters dunk med 15w50 helsyntet mc racing olja där, på macken och mc butikerna så vill de ha runt 200 kr/liter för den och jag gav 65 kr litern. Billigare än biltema.

Men jag är osäker på om de har allt på hemsidan lättast kanske att kvista in butiken och kika om du bor i närheten.

/Karl

Kan också rekommendera Swedol. De har bra priser på Q8 oljor i 20-liters dunk. Exempel:

Q8 Formula Excel 5W-40 API SM/CF ACEA A3/B3/B4
1242,50 kr inkl. moms = 62,13 kr/l

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Skruva banåkabil
Oljebyte på CSN-budget - Mest pang för pengen?
<<   1, 2, 3
17734 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande