Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
DSC, ESP, TCS, Four-C...
1, 2   >>
4055 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
DSC, ESP, TCS, Four-C...

Jag länkar:

Grannen skall köpa ny bil och kom då till mig och sa: Du som kan så mycket om bilar, vad är det för skillnad på DSC och TCS?
Jag kunde tyvärr inte ge honom något bättre svar än: "Jag vet inte, men jag är rätt säker på att det INTE funkar som det står i glossy:n".
Så nu vänder jag mig till expertisen: Hur funkar alla dessa buzz words? observera: Jag vill veta hur det funkar, inte hur det var tänkt att det skulle funka!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



DCS är väl antisladd och TCS antispinn?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
DCS är väl antisladd och TCS antispinn?

Jag tackar för engagemanget, men att byta ut buzz word:et DSC mot modeordet antisladd hjälper inte ett dugg. >

Jag vill veta hur det funkar; vad är systemets definition på sladd (vad mäter den), hur gör systemet för att motverka sladden (släpper gasen, bromsar, ...)?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Med hjälp av tex google och ett par finurliga sökord blir man överaskad av vad man kan finna... thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Den generella funktionen brukar vara att ett antisladd justerar motoreffekten och bromsar hjulen individuellt för att återfå kontrollen vid sladd, antispinn är bara justering av motoreffekten för att få drivhjulen att sluta spinna (tror man jfr hastigheten på drivhjul vs icke drivhjul på 2wd fordon)

Men sånt är ju mycket beroende på biltillverkare alla verkar ha sina egna små ideér om hur sakerna ska funka i detalj.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 929



ESP, som är bosch motsvarighet till DCS, mäter hjulhastigheter och kan då uppskatta tyngdpunktens hastighet och rotation, den mäter också styrvinkel och kan därmed räkna ut slipet. Slog upp det i Bosch Automotive Handbook

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Skillnaden i beteckning på "blöj-lösningarna" står väl närmast att söka i vilken biltillverkare som levererar dem?
Sedan betyder de olika grejor också. BMW har mig veterligen 3-4 olika system. Volvo har åtminstone 2 grader av system.

TCS - SAAB?
STC - Volvo
DSC 1-3 - BMW
ESP- Merca?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Fast är det inte egentligen bara ett fåtal leverantörer av de här systemen, typ Bosch o så? Varje bilmärke kan väl tweaka sina system men köper från samma firma egentligen



EDIT: sorry, inte svar på frågan...

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Magnus Thomé skrev:
Fast är det inte egentligen bara ett fåtal leverantörer av de här systemen, typ Bosch o så? Varje bilmärke kan väl tweaka sina system men köper från samma firma egentligen

Dangerously OT:
Jo, så är det nog. Synd bara att vissa tillverkare tweak:ar åt fel håll.
Typ en halvdåligt fungerande regnsensor? Eller en, med 4 sek.s fördröjning, avblänande backspegel? Eller en instrumentsbelysningssensor som är så långsam att justeringen som behövts vid inkörningen till Södertunneln kommer vid utkörningen av densamma, dvs när man är ute i solljuset igen....


Ingen nämnd - ingen klämd!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Hej

DSC=dynamic stability control eller liknande, TCS=traction control system

TCS handlar om att fördela grepp mellan drivhjulen (genom att bromsa spinnande hjul och/eller slå av på gasen)

DSC eller ESP (electronic stability program typ) jobbar med att i första hand bromsa hjulen individuellt när bilen anses sladda.

Det viktiga är kanske hur de upplevs och så skiljer kalibreringen från tillverkare (av bil) till tillverkare.

I Mondeon har jag både TCS och ESP, TCS tycker jag funkar bra på så sätt att det hjälper till att hitta lite grepp när man ska iväg.

ESP fungerar i mina ögon ypperligt på Mondeon, det griper in när det behövs men stör inte vid normalt "aktiv" körning. Inget av systemen klipper gaspådraget varken när det spinner eller när man drar i handbromsen, och det går att gör med lät sladd utan problem. ESP går däremot in mycket snabbt om man kommer för fort in i en hal kurva eller snösträng - det känns som en jättehand som tar tag i bilen och styr den på rätt spår.

Man måste testa bilen för att känna hur systemen uppför sig, förstås, men ett bra ESP-system vill jag inte vara utan i bruksbilen. Jag har "testat" ESP ofrivilligt några gånger och det funkar...i alla fall för mig.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



BTG skrev:
Dangerously OT:
Jo, så är det nog. Synd bara att vissa tillverkare tweak:ar åt fel håll.
Typ en halvdåligt fungerande regnsensor? Eller en, med 4 sek.s fördröjning, avblänande backspegel? Eller en instrumentsbelysningssensor som är så långsam att justeringen som behövts vid inkörningen till Södertunneln kommer vid utkörningen av densamma, dvs när man är ute i solljuset igen....


Ingen nämnd - ingen klämd!


Eftersom jag råkar veta att du åker runt i en likadan bil som jag så tror jag mig veta ungefär vad du syftar på...men jag kan glädja dig med att du är lyckligt lottad ändå

För ett tag sen tonade jag lite rutor på bilen för att minska insynen i bagaget där det råkar ligga en och annan stöldbegärlig pryl emellanåt med resultat att avbländningen i backspegeln inte fungerar annat än i p-hus och instrumentbelysningen tror att det är natt dygnet runt...

_________________
Karl Brag
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



En del fabrikanter har en "gyrogivare" som känner av bilens rotation och jämför den signalen med hjulens rotation och rattens vinkel. Det kan ge en del oönskade effekter. På Opel Signum slog det av all motorkraft när jag svängde ner på betongen i Karusellen. Jag upplevde det som väldigt otrevligt att tappa all makt över vad bilen höll på med. Fast den kanske inte är tänkt för det användningsområdet...

På många bilar kan man känna klart att ett hjul i taget bromsas om man gör fram och återgående rörelser med ratten i snabb takt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Först måste man nog bena ut skillnaderna mellan anti-spinn och anti-sladd.

Rätt mig om jag har fel, det är en djungel där ute och det kan nog skilja från tillverkare:

Anti-Spinn - kontrollerar kraften till drivhjulen

Anti-Sladd - i kombination med anti-spinn kontrollerar det kraften till drivhjulen samt
kontrollerar rattens (hjulens) riktning kontra gyro i mitten av bilen samt bakändan.
Kontrollerar och korrigerar bilens riktning med hjälp av att individuellt bromsa 4 olika hjul.
I princip får bilen fyra bromspedaler som sköts automatiskt av en dator.


Bra guide med rörliga bilder:
* ESP
http://www.audi.com/jsp/crossfeatures/lexicon/lexiconDetails.jsp?lexic . . . .

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



PCR skrev:
BTG skrev:
Dangerously OT:
Jo, så är det nog. Synd bara att vissa tillverkare tweak:ar åt fel håll.
Typ en halvdåligt fungerande regnsensor? Eller en, med 4 sek.s fördröjning, avblänande backspegel? Eller en instrumentsbelysningssensor som är så långsam att justeringen som behövts vid inkörningen till Södertunneln kommer vid utkörningen av densamma, dvs när man är ute i solljuset igen....


Ingen nämnd - ingen klämd!


Eftersom jag råkar veta att du åker runt i en likadan bil som jag så tror jag mig veta ungefär vad du syftar på...men jag kan glädja dig med att du är lyckligt lottad ändå

För ett tag sen tonade jag lite rutor på bilen för att minska insynen i bagaget där det råkar ligga en och annan stöldbegärlig pryl emellanåt med resultat att avbländningen i backspegeln inte fungerar annat än i p-hus och instrumentbelysningen tror att det är natt dygnet runt...


Hhmmm....visst är det irriterande? Speciellt när man på servicen ber de kolla över det hela, de glatt ringer och meddelar att det varit mycket klagomål och de därför har färsk programvara att uppgradera med - man hämtar ut den och inser att den icke önskvärda effekten nu är ännu större?
(Idag har det varit vårsol i sthlm= systemet blir då toksnurrigt! )

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Lennart Mäkinen skrev:
En del fabrikanter har en "gyrogivare" som känner av bilens rotation och jämför den signalen med hjulens rotation och rattens vinkel. Det kan ge en del oönskade effekter. På Opel Signum slog det av all motorkraft när jag svängde ner på betongen i Karusellen. Jag upplevde det som väldigt otrevligt att tappa all makt över vad bilen höll på med. Fast den kanske inte är tänkt för det användningsområdet...


Låg bakom en Golf i Karusellen,, den stod helt plötsligt nästan still så jag var tvungen att hoppa ur den för att inte köra in i honom! Som tur var körde han inte så fort från början så det gick bra.
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Det här är ju oxå en variant

Evolution VII retains the Active Yaw Control traction enhancement system that has
fully proven its worth since its introduction in Evolution IV in 1996. AYC uses an
electronically controlled hydraulically actuated system to optimally control yaw
moment in the body by regulating torque split in the rear differential to create a
torque differential in the right and left rear wheels. This allows the vehicle to better
trace the line chosen by the driver through corners, spreads tire load more evenly
and also improves standing start and acceleration over slippery surfaces. In
Evolution VII, integrated control of the ACD and AYC systems realizes a dramatic
improvement in the balance between stearing response and traction in high G
cornering.

För övrigt det enda elektroniska hjälpmedlet som finns i dom bilarna förutom ABS (som oxå jobbar med AYCn)
För dom som inte e så hemma på japanska bilar så är Det mitsubishi Evolution det syftar på.


Lite mer info:

on Evolution VII, control of the ACD and AYC
systems is integrated by computer. ACD control is
based on:
(1) A feedback control strategy to
improve vehicle stability by keeping actual body
attitude as close as possible to pre-determined
attitudes as derived from steering angle and vehicle
speed and,
(2) A feedforward control strategy that
responds rapidly to driver acceleration and
deceleration actions. By combining these strategies
in an optimal manner, ACD achieves the
outstanding stability of a full-time 4WD vehicle
and enhances steering response while realizing the
superior traction of locked up 4-wheel drive.
In the integrated system, ACD feedback and
feedforward information is transmitted to the AYC
control system using parameters in such a way that
the larger the ACD differential limiting force is, the
larger the yaw moment generated by the AYC
system.

This precise and integrated control operates so
that, for example when accelerating out of a corner,
When accelerating through a corner, AYC
reduces understeer by transferring torque to the
outer wheel; when decelerating in a corner,
AYC enhances stability by transferring torque to
the inner wheel. AYC also improves traction on
surfaces with low or split friction coefficients
and has fully proven its worth since it was first
introduced in Evolution IV.

For Evolution VII, all parts of the torque
transfer mechanism of rear differential have
been uprated to match the increase in engine
Evolution of Mitsubishi 4WD system
the ACD enhances traction and the AYC enhances
steering response and cornering performance. And
because of its seamless nature, the driver is
unaware of the integrated system as it operates to
improve acceleration and handling more than the
ACD and AYC systems would if they were
operating independently.

För dom som vill se bilder osv så finns det en broshyr i pdf form på
http://www.evoclub.nu/filarkiv/evo7.pdf

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



johann skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
En del fabrikanter har en "gyrogivare" som känner av bilens rotation och jämför den signalen med hjulens rotation och rattens vinkel. Det kan ge en del oönskade effekter. På Opel Signum slog det av all motorkraft när jag svängde ner på betongen i Karusellen. Jag upplevde det som väldigt otrevligt att tappa all makt över vad bilen höll på med. Fast den kanske inte är tänkt för det användningsområdet...


Låg bakom en Golf i Karusellen,, den stod helt plötsligt nästan still så jag var tvungen att hoppa ur den för att inte köra in i honom! Som tur var körde han inte så fort från början så det gick bra.
Jag hade Lasse Falk bakom mig när jag upptäckte den här "finessen" hos Opeln. Tur han har hyfsad väghållning på Clion.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Tycker ni som har stabilitetssystem att det fungerar som det ska?
Jag har råkat ut för några överraskningar när jag provat olika bilar.
1. Opeln tidigare i tråden.

2. En BMW M Roadster som jag provade hängde ut bakänden förhållandevis mycket innan den "hjälpte till" och kastade tillbaka bilen i ungefär det spår framhjulen hade. Andra BMW jag provat har gjort motsvarande manöver mycket mjukare. M Roadstern höll på att hamna i en stolpe. Tidiga M Roadster gick väl inte att få med såna funktioner?

3. Peugeot 206 RC reagerade olika från gång till gång när jag klev av gaspedalen mitt i kurvor. Oftast gick den bara snällt vidare i kurvan med blinkande lampa på panelen, men vid ett tillfälle (krökt motorvägsavfart) så blev det till att utnyttja de kunskaper jag fått genom att köra Honda utan hjälp.



På Malmby i somras körde någon en modern Carrera 4 och den rök och luktade illa vid aktiv körning. Kanske var någon här?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Lennart Mäkinen skrev:
Tycker ni som har stabilitetssystem att det fungerar som det ska?


Det system som sitter i Audi A6 är jag nöjd med.

Hjälper mer än det stjälper, man tänker inte på att det finns och det irriterar inte när det går in.

och - det går att koppla ur. Går man på bromsen går det in igen, kanske en vettig funktion såvida man inte kör på t.ex. is.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Erik B skrev:
Går man på bromsen går det in igen,
Ursäkta, men jag förstår inte. Hoppar det igång av att du bromsar?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Lennart Mäkinen skrev:
Erik B skrev:
Går man på bromsen går det in igen,
Ursäkta, men jag förstår inte. Hoppar det igång av att du bromsar?


Ja. Du kan slå av ESP och köra hur du vill men som jag förstod går ESP in då.
När du släpper bromsen är du utan ESP igen.
Jag har kört en del på bana och aldrig ens tänkt på det, men min linje var väl perfekt?

På bilarna vi körde med på isen kunde man slå av ESP helt med en huvudströmbrytare.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Allmänt banåkaforum
DSC, ESP, TCS, Four-C...
1, 2   >>
4055 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande