Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4055 besök totalt |
DSC, ESP, TCS, Four-C...
Jag länkar: Grannen skall köpa ny bil och kom då till mig och sa: Du som kan så mycket om bilar, vad är det för skillnad på DSC och TCS? Jag kunde tyvärr inte ge honom något bättre svar än: "Jag vet inte, men jag är rätt säker på att det INTE funkar som det står i glossy:n". Så nu vänder jag mig till expertisen: Hur funkar alla dessa buzz words? observera: Jag vill veta hur det funkar, inte hur det var tänkt att det skulle funka! _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag tackar för engagemanget, men att byta ut buzz word:et DSC mot modeordet antisladd hjälper inte ett dugg. > ![]() Jag vill veta hur det funkar; vad är systemets definition på sladd (vad mäter den), hur gör systemet för att motverka sladden (släpper gasen, bromsar, ...)? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Den generella funktionen brukar vara att ett antisladd justerar motoreffekten och bromsar hjulen individuellt för att återfå kontrollen vid sladd, antispinn är bara justering av motoreffekten för att få drivhjulen att sluta spinna (tror man jfr hastigheten på drivhjul vs icke drivhjul på 2wd fordon)
Men sånt är ju mycket beroende på biltillverkare alla verkar ha sina egna små ideér om hur sakerna ska funka i detalj. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
ESP, som är bosch motsvarighet till DCS, mäter hjulhastigheter och kan då uppskatta tyngdpunktens hastighet och rotation, den mäter också styrvinkel och kan därmed räkna ut slipet. Slog upp det i Bosch Automotive Handbook
/ Pär _________________ /Pär Nyman |
||||
Skillnaden i beteckning på "blöj-lösningarna"
![]() Sedan betyder de olika grejor också. BMW har mig veterligen 3-4 olika system. Volvo har åtminstone 2 grader av system. TCS - SAAB? STC - Volvo DSC 1-3 - BMW ESP- Merca? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Fast är det inte egentligen bara ett fåtal leverantörer av de här systemen, typ Bosch o så? Varje bilmärke kan väl tweaka sina system men köper från samma firma egentligen
![]() EDIT: sorry, inte svar på frågan... _________________ ![]() |
||||
Dangerously OT: Jo, så är det nog. Synd bara att vissa tillverkare tweak:ar åt fel håll. ![]() Typ en halvdåligt fungerande regnsensor? Eller en, med 4 sek.s fördröjning, avblänande backspegel? Eller en instrumentsbelysningssensor som är så långsam att justeringen som behövts vid inkörningen till Södertunneln kommer vid utkörningen av densamma, dvs när man är ute i solljuset igen.... ![]() Ingen nämnd - ingen klämd! ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Hej
DSC=dynamic stability control eller liknande, TCS=traction control system TCS handlar om att fördela grepp mellan drivhjulen (genom att bromsa spinnande hjul och/eller slå av på gasen) DSC eller ESP (electronic stability program typ) jobbar med att i första hand bromsa hjulen individuellt när bilen anses sladda. Det viktiga är kanske hur de upplevs och så skiljer kalibreringen från tillverkare (av bil) till tillverkare. I Mondeon har jag både TCS och ESP, TCS tycker jag funkar bra på så sätt att det hjälper till att hitta lite grepp när man ska iväg. ESP fungerar i mina ögon ypperligt på Mondeon, det griper in när det behövs men stör inte vid normalt "aktiv" körning. Inget av systemen klipper gaspådraget varken när det spinner eller när man drar i handbromsen, och det går att gör med lät sladd utan problem. ESP går däremot in mycket snabbt om man kommer för fort in i en hal kurva eller snösträng - det känns som en jättehand som tar tag i bilen och styr den på rätt spår. Man måste testa bilen för att känna hur systemen uppför sig, förstås, men ett bra ESP-system vill jag inte vara utan i bruksbilen. Jag har "testat" ESP ofrivilligt några gånger och det funkar...i alla fall för mig. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Eftersom jag råkar veta att du åker runt i en likadan bil som jag så tror jag mig veta ungefär vad du syftar på...men jag kan glädja dig med att du är lyckligt lottad ändå ![]() För ett tag sen tonade jag lite rutor på bilen för att minska insynen i bagaget där det råkar ligga en och annan stöldbegärlig pryl emellanåt med resultat att avbländningen i backspegeln inte fungerar annat än i p-hus och instrumentbelysningen tror att det är natt dygnet runt... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
En del fabrikanter har en "gyrogivare" som känner av bilens rotation och jämför den signalen med hjulens rotation och rattens vinkel. Det kan ge en del oönskade effekter. På Opel Signum slog det av all motorkraft när jag svängde ner på betongen i Karusellen. Jag upplevde det som väldigt otrevligt att tappa all makt över vad bilen höll på med. Fast den kanske inte är tänkt för det användningsområdet...
På många bilar kan man känna klart att ett hjul i taget bromsas om man gör fram och återgående rörelser med ratten i snabb takt. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Först måste man nog bena ut skillnaderna mellan anti-spinn och anti-sladd.
Rätt mig om jag har fel, det är en djungel där ute och det kan nog skilja från tillverkare: Anti-Spinn - kontrollerar kraften till drivhjulen Anti-Sladd - i kombination med anti-spinn kontrollerar det kraften till drivhjulen samt kontrollerar rattens (hjulens) riktning kontra gyro i mitten av bilen samt bakändan. Kontrollerar och korrigerar bilens riktning med hjälp av att individuellt bromsa 4 olika hjul. I princip får bilen fyra bromspedaler som sköts automatiskt av en dator. Bra guide med rörliga bilder: * ESP http://www.audi.com/jsp/crossfeature _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Hhmmm....visst är det irriterande? Speciellt när man på servicen ber de kolla över det hela, de glatt ringer och meddelar att det varit mycket klagomål och de därför har färsk programvara att uppgradera med - man hämtar ut den och inser att den icke önskvärda effekten nu är ännu större? (Idag har det varit vårsol i sthlm= systemet blir då toksnurrigt! ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Låg bakom en Golf i Karusellen,, den stod helt plötsligt nästan still så jag var tvungen att hoppa ur den för att inte köra in i honom! ![]() ![]() |
||||
Det här är ju oxå en variant
Evolution VII retains the Active Yaw Control traction enhancement system that has fully proven its worth since its introduction in Evolution IV in 1996. AYC uses an electronically controlled hydraulically actuated system to optimally control yaw moment in the body by regulating torque split in the rear differential to create a torque differential in the right and left rear wheels. This allows the vehicle to better trace the line chosen by the driver through corners, spreads tire load more evenly and also improves standing start and acceleration over slippery surfaces. In Evolution VII, integrated control of the ACD and AYC systems realizes a dramatic improvement in the balance between stearing response and traction in high G cornering. För övrigt det enda elektroniska hjälpmedlet som finns i dom bilarna förutom ABS (som oxå jobbar med AYCn) För dom som inte e så hemma på japanska bilar så är Det mitsubishi Evolution det syftar på. Lite mer info: on Evolution VII, control of the ACD and AYC systems is integrated by computer. ACD control is based on: (1) A feedback control strategy to improve vehicle stability by keeping actual body attitude as close as possible to pre-determined attitudes as derived from steering angle and vehicle speed and, (2) A feedforward control strategy that responds rapidly to driver acceleration and deceleration actions. By combining these strategies in an optimal manner, ACD achieves the outstanding stability of a full-time 4WD vehicle and enhances steering response while realizing the superior traction of locked up 4-wheel drive. In the integrated system, ACD feedback and feedforward information is transmitted to the AYC control system using parameters in such a way that the larger the ACD differential limiting force is, the larger the yaw moment generated by the AYC system. This precise and integrated control operates so that, for example when accelerating out of a corner, When accelerating through a corner, AYC reduces understeer by transferring torque to the outer wheel; when decelerating in a corner, AYC enhances stability by transferring torque to the inner wheel. AYC also improves traction on surfaces with low or split friction coefficients and has fully proven its worth since it was first introduced in Evolution IV. For Evolution VII, all parts of the torque transfer mechanism of rear differential have been uprated to match the increase in engine Evolution of Mitsubishi 4WD system the ACD enhances traction and the AYC enhances steering response and cornering performance. And because of its seamless nature, the driver is unaware of the integrated system as it operates to improve acceleration and handling more than the ACD and AYC systems would if they were operating independently. För dom som vill se bilder osv så finns det en broshyr i pdf form på http://www.evoclub.nu/filarkiv/evo7. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Tycker ni som har stabilitetssystem att det fungerar som det ska?
Jag har råkat ut för några överraskningar när jag provat olika bilar. 1. Opeln tidigare i tråden. 2. En BMW M Roadster som jag provade hängde ut bakänden förhållandevis mycket innan den "hjälpte till" och kastade tillbaka bilen i ungefär det spår framhjulen hade. Andra BMW jag provat har gjort motsvarande manöver mycket mjukare. M Roadstern höll på att hamna i en stolpe. Tidiga M Roadster gick väl inte att få med såna funktioner? 3. Peugeot 206 RC reagerade olika från gång till gång när jag klev av gaspedalen mitt i kurvor. Oftast gick den bara snällt vidare i kurvan med blinkande lampa på panelen, men vid ett tillfälle (krökt motorvägsavfart) så blev det till att utnyttja de kunskaper jag fått genom att köra Honda utan hjälp. På Malmby i somras körde någon en modern Carrera 4 och den rök och luktade illa vid aktiv körning. Kanske var någon här? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Det system som sitter i Audi A6 är jag nöjd med. Hjälper mer än det stjälper, man tänker inte på att det finns och det irriterar inte när det går in. och - det går att koppla ur. Går man på bromsen går det in igen, kanske en vettig funktion såvida man inte kör på t.ex. is. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Ja. Du kan slå av ESP och köra hur du vill men som jag förstod går ESP in då. När du släpper bromsen är du utan ESP igen. Jag har kört en del på bana och aldrig ens tänkt på det, men min linje var väl perfekt? ![]() På bilarna vi körde med på isen kunde man slå av ESP helt med en huvudströmbrytare. ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4055 besök totalt |