Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Bromspunkter | 1 besök senaste veckan (6495 totalt) |
Helt enkelt hur gör ni för att definiera en bromspunkt?
När jag närmar mig en kurva så börjar jag bromsa efter det ytterst godtyckliga systemet: Jag tittar in i kurvan och gör en avståndsbedömning och bromsar efter den. Alternativt när jag börjar bli rädd. Hur gör ni andra? Använder ni eventuella avståndsskyltar som finns ibland? En speciell tuva eller sten vid bankanten? Höjden mot horisonten? _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||||||
Skyltarna är viktiga referenspunkter, men annars går det efter trial & sandfålla (nja, man märker när det blev lite sent innan det går åt skogen också, spåret blir ju knas).
Curbkanter, asfaltsskarvar, allt som finns som är hyffsat konstant använder man ju som input för att skapa bilden av när det fungerar (likaså när det känns fel, många kurvor går ju att klara trots att man är rejält "fel" ute). Sen krävs det talang och träning för att bromsa likadant gång efter gång. 1-2 meter är ingen tid alls i slutet på rakan (tom jag har ju 50m/s i enskilda fall, dvs 2 hundradelar för en meter). |
||||||||
Hastigheten in i kurvan har betydligt mindre påverkan på varvtiden än hastigheten ut ur kurvan (justerad varaiunt på Sir Stewarts påstående). Så att bromsa så absolut sent som möjligt är bara ett sätt att garantera att man kommer fel in i kurvan oftare (eftersom det tar lång tid att vara konsekvent så man kan pricka sista metern). Men det finns speciella fall när man offrar varvtid för placering (men då är det inte Nybörjarsvängåka längre). |
||||||||
Japp så brukar det vara under tävling med motståndaren i hasorna då blir det defensiva spårval som sällan är optimala. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Ta ett märke vad som helst nära eller på banan. tex. fläck i asfalten, stor tuva bredvid bankanten eller liknande som referens första varvet sedan bromsar du i förhållande till den. Bromsa maximalt och sluta bromsa när du har lämplig fart för att gå in i kurvan. Då får du rulla ett antal meter innan du svänger in. Bromsa ungefär halva den sträckan senare nästa gång i för hållande till märket osv. Ta nytt märke om det behövs. Men man förlorar inte särskilt mycket i tid på att bromsa någon meter för tidigt och ha bra balans på bilen in i kurvan i stället.
Vid race är det skillnad när man blir omkörd in i kurvan om man bromsar för tidigt. Då är det extremt viktigt att veta var absolut sista punkten att bromsa är vid en "bromsduell". _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
Goda råd, både detta o fler innan IMHo: Däremot i långsammare partier så går inbromsningen mer på känsla genom att titta in i kurvan och känna efter att det är dags o bromsa. Antar att hjärnan automatiskt använder referenspunkter utan att man behöver tänka/veta om dem när man gör så? _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Ytterliggare ett tips. När man kommer till en ny bana eller är oerfaren, börja med att hitta farten genom kurvan så du känner vilken fart/spårval du ska ha in och igenom kurvan sen optimera bromsningen efter det.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
Arton Senna _________________ Fredrik Forssén *Ariel Atom* http://www.autolife.se/page/19342/ http://www.garaget.org/?car=232981 |
||||||||
Du har för lite o göra. ta en promenad vettja. _________________ Fredrik Forssén *Ariel Atom* http://www.autolife.se/page/19342/ http://www.garaget.org/?car=232981 |
||||||||
"Racing, competing, is in my blood, it's part of me, it's part of my life." Ayrton Senna _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
Det svåraste momentet vid bankörning är enligt min mening övergången från broms till kurva. Att utnyttja greppet (friktionscirkeln) optimalt varv efter varv är inte lätt... och för att lyckas krävs att man träffar sina bromspunkter och naturligtvis träning. Kul att analysera logg från en riktig duktig förare jämfört med en mer normal, ser nästan ut som den duktiga accar in i kurvan. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
Det kan bero på att den duktiga föraren använder inbromsningen för att styra in bilen i kurvan. _________________ Rolf osbeck |
||||||||
Det beror ju på hur kurvan ser ut, men visst är det en anledning.
Vad jag menar är att för många är det broms först, sedan sväng, gärna med lite säkerhetsmarginal mellan. Väldigt vanligt att inte utnyttjar hela greppet i denna övergång, dvs man förlorar tid. Detta moment är betydligt svårare att bemästra jämfört med att balansera bilen och utnyttja greppet inne i kurvan eller att ge rätt mängd gas ur kurvan. Beror till stor del på att marginalerna är mindre och ev misstag svårare att korrigera. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
Det jag läst är att man ska ta referenser för både bromspunkter, turn-in, apex osv. Alltså märken i vägbanan, grästuvor och sånt.
Men åtminstone jag har väldigt svårt att överföra denna teori till praktik. Oftast blir det känslan som styr. Vilket knappast är optimalt. _________________ William Ekström |
||||||||
Nybörjarsvängåkaforum Bromspunkter | 1 besök senaste veckan (6495 totalt) |