Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
En riktigt fet svensk racekoja a'la tidigt -70
1825 besök totalt
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare


Conny Ljungfeldt i Tore Helles superkoja

Tore Helle var norrmannen som flyttade till Trosa och körde vad som i början av sjuttiotalet kallades "Sveriges bredaste racerbil", en Elva som Helle vidareutvecklat. Men det skulle komma mer. Tore hade stora planer på att bygga Sveriges första Formel 2:a och började med att skapa sig ett F3-stall med Marchar till herrar som Conny Ljungfeldt, Eje Elgh, Conny Andersson och Anders olofsson. Formel 2 blev för dyrt men en avancerad Formel 3 vid namn Viking konstruerades. Bilen var aningens tung och hade problem med tillförlitligheten men lyckades ändå plocka hem ett SM genom Conny Ljungfeldt. Denne vann också det ena av de två heaten i Monacos klassiska F3-lopp och låg tvåa i finalen innan han tvingades bryta. Imponerande resultat och man undrar vad som kunnat bliva om pengarna inte tagit slut.

Men Helle skapade också superkojan på bilden. Av orginalkoja återstår ramen runt rutorna, sedan är front, skärmar, bakdel och dörrar i plast. Bilen hade rörram och hela karossen kunde lyftas av som en helhet. I förhållande till orginalkojan är den som synes kapad nertill och fronten förlängd med 25 cm. Hjulupphängning, fjädring och bromsar var desamma som hos en Formel 2:a. Fälgar och däck var 13 tums med tio tums bredd fram och hela 15 bak. F2-dimensioner där också alltså. Motorn som satt placerad bak i bilen var en -72 års 2,4 liters Porsche från 911S som modifierats av fabriken vilket innebar specialtoppar med tolv tändstift typ 911R. Info från herr Lutgård. Det hela gav 258 hk. Så var det i vanliga fall, men vid tillfället här på Knutstorp då bilden är tagen satt det en 3-liters Porschemotor i som utvecklade 330 hästar. Bilen vägde 550 kg, var 119 cm hög, 180 bred och 320 cm lång.

Under året körde oftast Torsten Palm bilen, men även Eje Elgh vid ett tillfälle, men det var först här på Knutstorps hösttävling med Conny Ljungfeldt som bilen verkligen fick fart. Kojans uppsyn var onekligen extrem och uppkäftig och här lämnade ekipaget allt motstånd efter sig. Något som var en blandad upplevelse eftersom konkurrenterna bestod av sköna klassiska sportvagnsprototyper plus Lundgårdhs RSR-Porsche, och att då se en koja köra skiten ur dessa vackra skapelser fick mig att lida alla helvetes kval. Hade man kunnat ta till sig vad bilen egentligen var hade man väl kunnat acceptera bilens snabbhet lite lättare. Men vem övertygar en tonåring med bara fakta?

Undra om denna bilen står i ngn lada eller om den är skrotad?

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



Haha... den va ju hur ball som helst!
Hoppas den finns kvar i livet...

_________________
/ Jocke
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
Ngn som vet hur det gick med denna bilen? Lever den eller? Jag såg att Lennart här på forumet skrivit en hel del på ssk hemsida där jag hittat bilden och infon kanske du vet ngt mer om den bilen?

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Bilder o videos
En riktigt fet svensk racekoja a'la tidigt -70
1825 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande