| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kapell stativ till släp
|
3 besök senaste veckan (7721 totalt) |
|
Kapell stativ till släp
Nu har jag äntligen fått tag i ett släp som motsvarar mina önskemål och krav. Jag ska sätta ett kapell på det, men jag undrar över dim på rören till ställningen. Pratade med en kille som sysslat med sånt, som menade att man skulle bygga det i 30x30 mm och 2 i tjocklek. Om man tänker på vikten som detta kommer att sluta med så känns det tungt. Borde det inte räcka med 25x25 och 2 mm? har för mig att en meter sånt väger runt 1.4kg. Vad har ni för förslag? någon som gjort det? någon som innehaver bilder eller liknande? _________________ R Malmström MSCC |
||
|
Mitt kapellsläp har invändiga mått 345*175cm. Benen till ställningen är gjord av 30*30mm rör, längsgående överliggare i ytterkant 30*50mm, runda rör till taket i övrigt ca 25mm (glömde mäta
)
|
||
|
Släpet är 360*180, kappellbenen är en meter höga och 45 graders takvinkel. Fyrkantiga rör med dimension 25*25*1.5
Taknock och hörn sitter ihop med såna här i 30x30x2:
Benen är skruvade i sargen med såna här:
Släpet är ett gammalt ÅTMsläp och kapellet är original _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Ett alternativ kan vara ett Flexicab kapell. Vi funderar på att sätta ett sånt på vårt släp, inte jättesnyggt eller billigt (ca10.000kr för ett stort släp) men väldigt smidigt och lätt att fälla upp och ner eller ta av helt.
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||
|
Jag byggde ett eget till farsans släpkärra.
Iofs avsett för marinplyfa längs sidorna, men att bygga vidare eller från början avse det för kapell skulle inte vara någon större ändring. Gjorde så att stolparna passade in i befintliga hål på släpet. Mycket smidigt att plocka av och på. Minns inte dimensionerna på rören, men det väger inte speciellt mycket trots allt. _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Re:
Har tittat på den lösningen, men jag tycker att det är så fruktansvärt fult
_________________ R Malmström MSCC |
||
|
Re:
Jag ska kolla när jag får hem det på lördag, om det finns något ställe där man kan skjuta ner stag så att man slipper göra rent för mycket åverkan på släpet. _________________ R Malmström MSCC |
||
|
Min kapellställning är byggd av runda rör, 25x2 mm. Släpet är ett 80-tals Fågelsta och kapellet/ställningen är original med mått ca 3,0x1,75x1,5 meter (lxbxh).
Har tyvärr inga bilder, ställningen är demonterad för ögonblicket. Principen är i vilket fall ett rör i varje hörn som sticker ner i de fyrkantrör som utgör släpets "gavlar". Sen sitter det ytterligare två rör per långsida (symmetrisk placerade) som bara är klämda runt kanten med en bockad plåt. Rören skarvas precis som en tältpinne, ena änden är ihoppressad så de har mindre diameter och passar i varandra. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Re:
Tackar för infon _________________ R Malmström MSCC |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Kapell stativ till släp
|
3 besök senaste veckan (7721 totalt) |