| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Spartan-V - Ny banåkabil kanske
|
3 besök senaste veckan (1684 totalt) |
|
MOTOR: Ducati 1198 V-twin EFFEKT: 170HP VIKT: Mindre än 300kg Låter som en riktigt rolig liten krabat
http://www.spartan-v.com/spartan-v.com/Home.html
_________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||||||
|
Första riktigt snygga bilen med MC-motor. KTM och Ariel Atom är inte alls i min (retro)smak, men denna
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
|
||||||
|
Kommentarer från annat ställe
Men...
Vikten är garanterat jättetomvikt, men under 400kg med lätt förare är inte illa. Hembakade BECs (Fisher Furys, Sevens) kan i extrema fall ligga på under 380kg tomvikt (iaf för 8-10 år sen, nu finns det säkert ännu lättare exempel). Väldigt feta däck till vikten (185 breda 15" hade passat bättre), men designen är ju det man säljer på. Det fanns en svensk kaross för folkaplatta (eller röram påstods det) som inte skiljer så mycket i fronten (lite Porsche 550), men som var svulstigare bak för att rymma svansmotorn. ont om bilder där man ser hela bilen i miljö (eller med förare för att få relativa proportioner), grodperspektivet är det nog sällan man ser den i. |
||||||
|
Väger som en Formel Vee eller Formel Ford. Helt ok alltså.
Racerbilar ska vara lätta. Allt över 1000 kg = jagdpanzerwagen.
400 kg är mera rätt än det mesta med heltäckande kaross. Undrar om man kan beställa den utan moppemotor och stoppa i en toktrimmad Saab eller DKW TT motor istället
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Men nog låter specifikationen lite väl entusiastisk. Om man jämför med exempelvis Reynarden här:
-dom hävdar att dom grejar en vikt som är mer än 170kg lägre än Reynard (<300 vs 470kg), -dom hävdar en topphastighet som är ca 60-70 km/h högre trots lägre effekt, -dom hävdar en acceleration som, givet att dom växlar en gång och det tar 0.2s, kräver ett snitt på 1G. Detta kräver en effekt på hjulen mot slutet som överstiger det motorn levererar vilket i sig innebär ett krav på väl över 1G i början. Det är inte lätt att nå med tvåhjulsdrivet. På punkt efter punkt känns beskrivningen så ... överentusiastisk/låg trovärdighet/fantasifull... att jag känner mig lite skeptisk till om det verkligen finns nån substans bakom det hela. om den inte är byggd i just Unobtanium förstås. Men visst är den ball
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
|
Re:
Tror du inte att Reynarden matchar specen om man tar bort byggnadsställningen och matbordet?
Visst känns det lite saltat, men det hade varit underbart om det stämde!
Den Seven som Tiger byggde med dubbla ZX12:or gjorde 0-100 på 2,9 med fyrhjulsdrift, visserligen tyngre, men ändå... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
3 besök senaste veckan (1684 totalt) |