Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Spartan-V - Ny banåkabil kanske
4 besök senaste veckan (1685 totalt)
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Spartan-V - Ny banåkabil kanske

MOTOR: Ducati 1198 V-twin
EFFEKT: 170HP
VIKT: Mindre än 300kg

Låter som en riktigt rolig liten krabat

http://www.spartan-v.com/spartan-v.com/Home.html


_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Första riktigt snygga bilen med MC-motor. KTM och Ariel Atom är inte alls i min (retro)smak, men denna thumbs up

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11962



Re: Spartan-V - Ny banåkabil kanske

miarpe skrev:
VIKT: Mindre än 300kg


thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Kommentarer från annat ställe
Stratos skrev:
jurkko skrev:
Helt plötsligt blev jag väldigt kär!
Spartan V väcker habegär hos mig
Wow, linjer lånade från Maserati 200 SI och Alfa Romeo Tipo 33 avrundat med en twin från Ducati 1198s kan ju inte vara fel på något sätt, förutom priset då...

http://www.autoblog.com/photos/spartan-v/

Men...
Citat:
Price for this amazing machine is $90,000AUD
...det är ungefär som en ny 911 utan options, men denna kanske väcker lite mer känslor.

Vikten är garanterat jättetomvikt, men under 400kg med lätt förare är inte illa. Hembakade BECs (Fisher Furys, Sevens) kan i extrema fall ligga på under 380kg tomvikt (iaf för 8-10 år sen, nu finns det säkert ännu lättare exempel).
Väldigt feta däck till vikten (185 breda 15" hade passat bättre), men designen är ju det man säljer på.

Det fanns en svensk kaross för folkaplatta (eller röram påstods det) som inte skiljer så mycket i fronten (lite Porsche 550), men som var svulstigare bak för att rymma svansmotorn.

ont om bilder där man ser hela bilen i miljö (eller med förare för att få relativa proportioner), grodperspektivet är det nog sällan man ser den i.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Väger som en Formel Vee eller Formel Ford. Helt ok alltså.
Racerbilar ska vara lätta. Allt över 1000 kg = jagdpanzerwagen.
400 kg är mera rätt än det mesta med heltäckande kaross.
Undrar om man kan beställa den utan moppemotor och stoppa i en toktrimmad Saab eller DKW TT motor istället

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Låter som en helrätt bil. Jag tänker lite på Porsche 909.
400 kg eller mindre tycker jag låter lagom.

_________________
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6279



Men nog låter specifikationen lite väl entusiastisk. Om man jämför med exempelvis Reynarden här:

-dom hävdar att dom grejar en vikt som är mer än 170kg lägre än Reynard (<300 vs 470kg),
-dom hävdar en topphastighet som är ca 60-70 km/h högre trots lägre effekt,
-dom hävdar en acceleration som, givet att dom växlar en gång och det tar 0.2s, kräver ett snitt på 1G. Detta kräver en effekt på hjulen mot slutet som överstiger det motorn levererar vilket i sig innebär ett krav på väl över 1G i början. Det är inte lätt att nå med tvåhjulsdrivet.

På punkt efter punkt känns beskrivningen så ... överentusiastisk/låg trovärdighet/fantasifull... att jag känner mig lite skeptisk till om det verkligen finns nån substans bakom det hela. om den inte är byggd i just Unobtanium förstås. Men visst är den ball

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Re:

2fast4u skrev:
Men nog låter specifikationen lite väl entusiastisk. Om man jämför med exempelvis Reynarden här:

-dom hävdar att dom grejar en vikt som är mer än 170kg lägre än Reynard (<300 vs 470kg),
-dom hävdar en topphastighet som är ca 60-70 km/h högre trots lägre effekt,
-dom hävdar en acceleration som, givet att dom växlar en gång och det tar 0.2s, kräver ett snitt på 1G. Detta kräver en effekt på hjulen mot slutet som överstiger det motorn levererar vilket i sig innebär ett krav på väl över 1G i början. Det är inte lätt att nå med tvåhjulsdrivet.

På punkt efter punkt känns beskrivningen så ... överentusiastisk/låg trovärdighet/fantasifull... att jag känner mig lite skeptisk till om det verkligen finns nån substans bakom det hela. om den inte är byggd i just Unobtanium förstås. Men visst är den ball


Tror du inte att Reynarden matchar specen om man tar bort byggnadsställningen och matbordet?

Visst känns det lite saltat, men det hade varit underbart om det stämde!

Den Seven som Tiger byggde med dubbla ZX12:or gjorde 0-100 på 2,9 med fyrhjulsdrift, visserligen tyngre, men ändå...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Synd att dom inte har en bild som visar HELA bilen så man får se hur det ser ut som en helhet, kanske en hint om hur den verkligen ser ut :P

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Allmänt banåkaforum
Spartan-V - Ny banåkabil kanske
4 besök senaste veckan (1685 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande