Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Optimala ringenhelgen? (30/7-2/8)
2106 besök totalt
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Tjena.

Jag sitter i takt med att snön smälter och funderar på vilken helg man skall dra till ringen under 2004? Efter att ha kollat lite i almanackan så ser helgen 30/7-2/8 ganska bra ut. Man kan värma upp lite på fredagskvällen (med förhoppningsvis lite trafik) och sedan köra morgon och kvällspass på lördag-söndag. På måndagen då ovanan nötts bort och man är lite intrimmad kan man sedan lägga ett par hårda pass.

Hur resonerar ni andra? Vilka tider överväger ni?

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Förutom den helgen du nämner, så finns ju följande alternativ som verkar ungefär lika bra vad gäller öppettider:
16-29/3, 8-12/4(påsken), 17-21/4, 25-27/6, 13-16/8 och 17-20/9.

Påsken är ju härlig med en inledande kvällskörning på skärtorsdagen och sedan öppet i fyra hela dagar. thumbs up
Påsken brukar ju vara Ringers-gängets helg. Nackdelen kan väl vara att det är risk för snö! thumbs down

17-20/9 lär nog bli "svenskhelgen" då många svenskar åker ner. Fördelen att åka då är att årskortet säljs till halva priset! thumbs up

Själv har jag inte planerat någon resa ännu, men jag är sugen på att åka ner och titta på 24-timmars 12-13/6.
Synd bara att banan inte är öppen någonting i anslutning till den helgen!

PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003

Peeter skrev:
Förutom den helgen du nämner, så finns ju följande alternativ som verkar ungefär lika bra vad gäller öppettider:
16-29/3, 8-12/4(påsken), 17-21/4, 25-27/6, 13-16/8 och 17-20/9.

Påsken är ju härlig med en inledande kvällskörning på skärtorsdagen och sedan öppet i fyra hela dagar. thumbs up
Påsken brukar ju vara Ringers-gängets helg. Nackdelen kan väl vara att det är risk för snö! thumbs down

Påskhelgen ja. Jag har lite planer på att åka ner eftersom det är fyra (4)!! heldagar man kan köra på som Peeter sa
Det verkar dock inte som om det är några som ska dit (ev har bestämmt sig ännu) iallafall inte när man kollar i kalendern på sidan här.

Hur brukar det vara i dessa tider på ringen? Brukar det snöa? Då blir det lite väl halt kanske

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Peeter skrev:
17-20/9 lär nog bli "svenskhelgen" då många svenskar åker ner. Fördelen att åka då är att årskortet säljs till halva priset! thumbs up

Det är klart förstås.
Kan man kallt "räkna" med det då? Gör de det varje år? Eller var det första gången sist vi var nere?

Här sen Apr 2003

.....

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Mattias Bratt skrev:
Förra påsken var det strålande kanonväder. Inte en snöflinga i alla fall...

Hoppas bara det blir lika kanonväder i år igen.

Har sett bilder från en påsk då bl a Anders var nere då det var c:a 10 cm snö!!!
Har själv varit på ringen i början på maj i snöoväder!

PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003

Peeter skrev:
Mattias Bratt skrev:
Förra påsken var det strålande kanonväder. Inte en snöflinga i alla fall...

Hoppas bara det blir lika kanonväder i år igen.

Har sett bilder från en påsk då bl a Anders var nere då det var c:a 10 cm snö!!!
Har själv varit på ringen i början på maj i snöoväder!

Det låter som om det är värt att tänka till en extra gång innan man åker ner...
Påsken är ju rätt tidigt i år också.

Eftersom jag inte slipat och vallat underredet på bilen så funkar den dåligt i snö.

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

PatrikT skrev:

Det låter som om det är värt att tänka till en extra gång innan man åker ner...
Påsken är ju rätt tidigt i år också.

Eftersom jag inte slipat och vallat underredet på bilen så funkar den dåligt i snö.

Det kan säkert vara alldeles, alldeles underbart också...
April är ju känt för sitt Aprilväder.
Man bör nog åtminstone kolla upp väderprognoserna väldigt noga om man åker ner med sikte på att köra bil på ringen.
Annars blir det väl att hänga i baren desto mer!

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Sist jag var på ringen var i mars förra året. Mycket lite bilar, inga gräshoppor, TVÅ helt tomma varv. Det vill jag kalla optimal ringenhelg. Alltså off season (vad kan det heta på tyska?) för mej.

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

JohanR skrev:
Sist jag var på ringen var i mars förra året. Mycket lite bilar, inga gräshoppor, TVÅ helt tomma varv. Det vill jag kalla optimal ringenhelg. Alltså off season (vad kan det heta på tyska?) för mej.

Jo det ligger nog mycket i det, att försöka komma dit då inte alla andra är där. thumbs up
Så tidigt på säsongen kanske inte ens tyskarna har grävt fram sina hojar ur vinterdvalan?!?
Septemberhelgen i fjol var det ruskigt mycket trafik och olyckor, med påföljande banavstängningar. thumbs down
Det var eg först de sista fyra varven innan stängning på måndag kväll som det var lite lugnare. thumbs up

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Peeter skrev:
Septemberhelgen i fjol var det ruskigt mycket trafik och olyckor, med påföljande banavstängningar. thumbs down

Lutar det åt septemberhelgen för dig i år Peeter?

Norrköping
Här sen Jul 2003

Peeter skrev:

Det kan säkert vara alldeles, alldeles underbart också...
April är ju känt för sitt Aprilväder.
Man bör nog åtminstone kolla upp väderprognoserna väldigt noga om man åker ner med sikte på att köra bil på ringen.
Annars blir det väl att hänga i baren desto mer!

Vi får hoppas på sol massor utav sol..Så kanske man blir varm och törstig och kan förena nytta med nöje.

Ioförsig är bilen rätt låg så den borde kunna funka som snöplog.

John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003

Vackert väder och Bitburger till påsk säger man ju inte nej till!?
Jag är eventuellt med på en påsk i Eifelbergen.
och skulle det behövas plogas - hjälper jag dig gärna Patrik

Bromma
Här sen Dec 2002

Mors

Att det är färre som tycks planera en påskresa i år är nog delvis beroende på att den ligger så tidigt - risken för snö är ju påtaglig - även för resan ner genom Sverige finns det ju en viss risk. Minns med visst obehag fjolårets strapatser med 20 cm nysnö, höll inte på att komma iväg från garageuppfarten. Sedan var det 60 mil snö/salt slask...

En annan orsak - och kanske den viktigaste - är att påsken 2003 var riktigt kaotiskt med enormt mycket folk på banan. Jag tror många avstår just av det skälet. Detta löser sig ju dock om det blri skit-väder...

Det blir säker massor av svenskar där nere i mitten av September, det har ju blivit tradition med en höstresa så det blir nog av i år igen.

PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003

John Kjellsson skrev:
Vackert väder och Bitburger till påsk säger man ju inte nej till!?
Jag är eventuellt med på en påsk i Eifelbergen.
och skulle det behövas plogas - hjälper jag dig gärna Patrik

Hej John. Det låter bra. Du kan ju bara dra ut din dräggel läpp i fronten ta täten så kommer jag i kölvattnet.
Vi får hålla kontaktet som sagt för en påskresa kan det mycket väl bli. Höstresan i fjol var ju lyckad så det får det nog bli i år igen.

John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003

Sant! Det ena utesluter ju inte det andra, med september resan i minne så.............. skulle jag kunna tanka bilen och sticka ner redan idag! Det är riktigt fint väder här i Skåne iaf. Om man sitter inne och tittar ut :looki: . Det blir säkerligen en sensommar runda i år också!

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

John Kjellsson skrev:
Sant! Det ena utesluter ju inte det andra, med september resan i minne så.............. skulle jag kunna tanka bilen och sticka ner redan idag! Det är riktigt fint väder här i Skåne iaf. Om man sitter inne och tittar ut :looki: . Det blir säkerligen en sensommar runda i år också!

Tyckte mig se någonstans att de troligtvis öppnar banan till helgen!
Men kolla upp det innan du drar...

John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003

Inte mycket skillnad på vädret inte..... trots 100 mil söderut -1 till +1 !
Tur att vi går mot varamare tider a i alla fall thumbs up

Norrköping
Här sen Jul 2003

John Kjellsson skrev:

Är det bara lite bättre till Påsk (dvs ingen snö och minst 5-10 Grader) så drar vi ner va??

Har precis kommit hem ifrån Motormässan i Gbg så man är ju sugen på att få börja köra igen.

PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003

John Kjellsson skrev:

Är det bara lite bättre till Påsk (dvs ingen snö och minst 5-10 Grader) så drar vi ner va??

Har precis kommit hem ifrån Motormässan i Gbg så man är ju sugen på att få börja köra igen.

Nürburgring
2106 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande